Από τις 2 Ιουλίου έως τις 7 Σεπτεμβρίου 2025, η Καβάλα και η ευρύτερη περιοχή των Φιλίππων μετατρέπονται σε ένα ζωντανό πεδίο πολιτιστικής δράσης, όπου συνυπάρχουν παραστάσεις αρχαίου δράματος, σύγχρονες θεατρικές παραγωγές, μουσικές βραδιές, εικαστικές παρεμβάσεις και βιωματικά εργαστήρια. Οι εκδηλώσεις θα παρουσιαστούν στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων αλλά και σε απρόβλεπτους χώρους: μεταξύ άλλων, ένα εγκαταλελειμμένο βιομηχανικό κτίριο, την παραλία του Ελικοδρομίου, και –ίσως η πιο ξεχωριστή πρόταση φέτος–στο ferryboat, εν πλω μεταξύ Καβάλας και Θάσου.
Υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Εύας Οικονόμου Βαμβακά, το Φεστιβάλ Φιλίππων τιμά φέτος τον Καβαλιώτη συγγραφέα Χρόνη Μίσσιο – έναν άνθρωπο που «προερχόταν από το μέλλον και προσγειώθηκε στο παρελθόν», όπως σημειώνει η κ. Βαμβακά. Ο τίτλος της φετινής διοργάνωσης, «8-3=11», προέρχεται από το τελευταίο ημιτελές έργο του Μίσσιου και λειτουργεί ως συμβολισμός για μια αριθμητική γενναιοδωρίας, στην οποία η προσφορά παράγει περίσσευμα.
Συνέντευξη στη Χρύσα Νάνου
Στη συνέντευξή της στα Μακεδονικά Νέα η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας και επικεφαλής του Φεστιβάλ, Εύα Οικονόμου Βαμβακά, μιλάει για τις φετινές προκλήσεις, το σκεπτικό πίσω από το αφιέρωμα στον Χρόνη Μίσσιο, την ανάγκη για γενναιοδωρίακαι εξηγεί γιατί τελικά, 8-3 μπορεί να κάνει 11.
Φτάνουμε στην 68η χρονιά του Φεστιβάλ Φιλίππων. Πώς σας βρίσκουν οι τελευταίες ημέρες πριν από την έναρξη τηςφετινής διοργάνωσης;
Μας βρίσκουν όλους ανυπόμονους. Το πρόγραμμα έχει ολοκληρωθεί και πλέον αδημονούμε να δούμε πώς θα το αγκαλιάσει ο κόσμος. Ξεκινάμε με ένα πάρτι στην παραλία Ελικοδρομίου με τον Κωνσταντίνο Βήτα και συνεχίζουμε με μια ιδιαίτερη παραγωγή,που έχει τίτλο «Πέρσες- Ο Θρήνος των Άλλων» σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ντέλλα. Είναι μια παράσταση που στηρίχθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού στο πλαίσιο του προγράμματος «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός». Έχει ενδιαφέρον ότι συμμετέχουν και μέλη της τοπικής κοινωνίας, ως ερασιτέχνες. Ο Κωνσταντίνος Ντέλλας, που είχε συμμετάσχει και στο περσινό εργαστήριο αρχαίου δράματος, επιστρέφει με μια θεατρικήπρόταση χωρίς σκηνικά, βασισμένη στη δύναμη της φωνής και της ανάσας, πολύ κοντά δηλαδή στη ρίζα του αρχαίου δράματος.
Το φετινό πρόγραμμα είναι αφιερωμένο στον Χρόνη Μίσσιο. Ποιο ήταν το βασικό σκεπτικό πίσω από την επιλογή αυτή και τον τίτλο-εξίσωση «8-3=11»;
Το τελευταίο βιβλίο του Μίσσιου μιλά για τη γενναιοδωρία: όταν δίνεις, τελικά κερδίζεις περισσότερα από όσα χάνεις. Από εκεί προκύπτει και αυτή η φαινομενικά παράλογη εξίσωση. Ο Μίσσιος ήταν ωραίος άνθρωπος – όχι μόνο για όσα έγραψε, αλλά κυρίως για τη στάση ζωής του. Ενώ είχε όλους τους λόγους να μισήσει τους ανθρώπους, έπειτα από φυλακίσεις, βασανιστήρια, προδοσίεςκαι απογοητεύσεις, εκείνος διάλεξε την αγάπη. Συχνά επιστρέφω στη φράση του: «Η διατήρηση της τρυφερότητας είναι η επανάσταση». Ήταν μπροστά από την εποχή του, και στην πολιτική του σκέψη, και στον οικολογικό του λόγο. Στο φετινό φεστιβάλ θέλαμε να προτείνουμε έναν άλλον τρόπο να σταθούμε στον κόσμο, έναν τρόπο λιγότερο σκληρό. Και βέβαια, ήταν Καβαλιώτης.Ακόμη κι αν έφυγε νωρίς, κουβαλούσε την Καβάλα μέσα του.
Το φετινό πρόγραμμα είναι πολυσχιδές: παραστάσεις, συναυλίες, εργαστήρια, εικαστικές παρεμβάσεις. Πώς έγινε η επιλογή τους και πώς συνδέονται μεταξύ τους;
Θέλαμε το φεστιβάλ να είναι ανοιχτό σε όλους. Μια διοργάνωση που απλώνεται στο καλοκαίρι και δεν περιορίζεται σε ένα μόνο ύφος. Υπάρχουν παραστάσεις πιο σύγχρονες, όπως «Η άλλη Θήβα», και άλλες πιο κλασικές. Με χαρά περιμένουμε την «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου, που επιστρέφει στο Φεστιβάλ Φιλίππων, αλλά και παραστάσεις όπωςη «Ανδρομάχη» σε σκηνοθεσία Μαρίας Πρωτόπαπα,όπου συμμετέχουν μόνο άνδρες ηθοποιοί. Κρατάμε ισορροπία μεταξύ των φιλοξενούμενων παραστάσεων και των δικών μας παραγωγών, τις οποίες θέλουμε να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο.
Μιλήσατε για τις παραγωγές του ίδιου του Φεστιβάλ Φιλίππων. Ποια είναι η σημασία τους για εσάς;
Φέτος παρουσιάζουμε τέσσερις δικές μας παραγωγές. Πιστεύω πολύ στο να έχει το Φεστιβάλ δική του φωνή. Είναι εύκολο να φέρεις παραστάσεις που περιοδεύουν ανά την Ελλάδα και τις βλέπει κανείς από την Επίδαυρο μέχρι το Θέατρο Δάσους. Αλλά έχει σημασία να παράγεις κάτι από την αρχή. Έχουμε τη φιλοδοξία να γίνουμε φυτώριο για νέους δημιουργούς, να τους εμπιστευτούμε, να τους δώσουμε χώρο να πειραματιστούν. Θέλουμε αυτές οι παραγωγές να μπορούν να ταξιδέψουν και αλλού, και γι’ αυτό επενδύουμε τόσο στον εναλλακτικό χώρο του πρώην κτιρίου Lord. Είναι ένας ιδιαίτερος βιομηχανικός χώρος, στην είσοδο της Καβάλας, που προσφέρει εντελώς διαφορετική αίσθηση από μια συμβατική θεατρική σκηνή.
Εκτός από το κτίριο πρώην Lord, φέτος βλέπουμε και πιο ανορθόδοξες χωροθετήσεις.
Ναι, η πόλη έχει υπέροχες γωνιές που προσφέρονται για καλλιτεχνική χρήση. Φέτος θα παρουσιάσουμε την παράσταση «(Όλα)ν όσα αφήνουμε πίσω < για ένα αύριο που δε θα έρθει ποτέ» της Έρις Κύργια πάνω σε φέριμποτ: οι θεατές θα επιβιβάζονται στο πλοίο για τη Θάσο, θα παρακολουθούν τη δράση εν πλω, χωρίς να αποβιβάζονται, και στη συνέχεια θα επιστρέφουν στην Καβάλα. Θα υπάρξει και παράλληλο δρώμενο στην παραλία. Είναι μια πρόκληση αλλά και μια μοναδική εμπειρία: να δεις θέατρο μέσα στη θάλασσα, με φόντο τον ορίζοντα, και να είσαι και εσύ, κατά κάποιον τρόπο, μέρος της παράστασης.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει και παράλληλες δράσεις, πιο συμμετοχικές.
Ναι, για παράδειγμα, έχουμε μια λαϊκή αγορά κειμένων: ένα πρωτότυπο εργαστήριο περφόρμανς όπου, για να πάρει κάποιος ένα απόσπασμα του Μίσσιου, πρέπει πρώτα να γράψει κάτι δικό του. Η ανταλλαγή, η συμμετοχή, η ενεργοποίηση είναι στοιχεία που μας ενδιαφέρουν πολύ. Επίσης, θα παρουσιαστεί μια έκθεση με έργα του Κώστα Γκουρτζή – πάνω από 100 πορτρέτα του Χρόνη Μίσσιου που θα εκτεθούν σε διάφορα σημεία της Καβάλας, δημιουργώντας έναν αλλόκοτο χάρτη σε ολόκληρη την πόλη.
Πώς συνομιλεί το έργο και η στάση του Μίσσιου με το παρόν;
Ο κόσμος γύρω μας μοιάζει όλο και πιο σκληρός και ατομικιστικός. Ο Μίσσιος μάς θυμίζει ότι μπορούμε να διαλέξουμε αλλιώς. Παρότι υπέφερε, διάλεξε να αγαπά. Το να διατηρείς την τρυφερότητα, να είσαι γενναιόδωρος, να μοιράζεσαι, είναι πράξεις αντίστασης. Και για εμένα προσωπικά, αυτή η εξίσωση «8-3=11» είναι στόχος: να ξαναμάθουμε να δίνουμε χωρίς να μετράμε.
Τι σημαίνει για εσάς η συνέχιση του Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος;
Το εργαστήριο γίνεται φέτος για 9η χρονιά, από τις 28 Αυγούστου έως τις 7 Σεπτεμβρίου. Είναι ένας ζωντανός οργανισμός, κάτι ανάμεσα σε camp και σε δημιουργικό εργαστήριο. Θα γίνει opencall για την επιλογή των συμμετεχόντων, οι οποίοι στο τέλος θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων. Είναι μια ευκαιρία για νέους ηθοποιούς να έρθουν σε επαφή με το αρχαίο δράμα, με καθοδήγηση, χρόνο και χώρο.
68ο Φεστιβάλ Φιλίππων (2 Ιουλίου – 7 Σεπτεμβρίου 2025)
2 Ιουλίου: Συναυλία Κωνσταντίνου Βήτα, Παραλία Ελικοδρομίου.
5-6 Ιουλίου: «Πέρσες – Ο Θρήνος των Άλλων» του Αισχύλου, σκηνοθεσία Κωνσταντίνος Ντέλλας, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
9 Ιουλίου: Νίκος Πορτοκάλογλου – Γιάννης Κότσιρας: Καλοκαίρι 2025, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
12-13 Ιουλίου: «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, σκηνοθεσία Δημήτρης Τάρλοου, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
14-16 Ιουλίου: «Δέντρο²» της Ζωής Ξανθοπουλίδου, σκηνοθεσία Βασίλης Αποστολάτος, Τζαμί Χαλίλ Μπέη
19-20 Ιουλίου: «Δον Ζουάν», σκηνοθεσία Λητώ Τριανταφυλλίδου, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
21-23 Ιουλίου: «Το αλάθητο μιας μαργαρίτας» – Ομάδα Rodez, Κτίριο πρώην Lord
26-27 Ιουλίου: «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, σκηνοθεσία Θέμης Μουμουλίδης, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
29-30 Ιουλίου: «Οιδίπους» του Σοφοκλή, σκηνοθεσία Γιάννης Χουβαρδάς, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
2 Αυγούστου: «Ορέστεια» του Αισχύλου, σκηνοθεσία Θεόδωρος Τερζόπουλος, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
4 και 7 Αυγούστου: «(Όλα)ν όσα αφήνουμε πίσω < για ένα αύριο που δε θα έρθει ποτέ», κείμενο Έρις Κύργια, σκηνοθεσία Μάριος Κακκουλής, Εν πλω (Ferryboat προς Θάσο)
6 Αυγούστου: «Ο Θάνατος του Εμποράκου» του Άρθουρ Μίλερ, σκηνοθεσία Γιώργος Νανούρης, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
9 Αυγούστου: «Οδύσσεια Ζ-Η-Θ / Ο Ξένος», σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινός, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
13 Αυγούστου: «Μόνος με τον Άμλετ», σκηνοθεσία Αιμίλιος Χειλάκης – Μανώλης Δούνιας, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
17 Αυγούστου: «Ο Μαγικός Αυλός» του Μότσαρτ, σκηνοθεσία Κάρμεν Ρουγγέρη – Χριστίνα Κουλουμπή, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
18-19 Αυγούστου: «Birthland: Τα καλά κορίτσια δε μιλάνε γι’ αυτά», κείμενο MinaPetric, σκηνοθεσία Ελένη Αποστολοπούλου, Κτίριο πρώην Lord
20 Αυγούστου: «Ο Υπηρέτης Δύο Αφεντάδων» του Κάρλο Γκολντόνι, σκηνοθεσία Γιάννης Κακλέας, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
24 Αυγούστου: «Μια Άλλη Θήβα» του Σέρχιο Μπλάνκο, σκηνοθεσία Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
27 Αυγούστου: «Η Στρίγγλα που Έγινε Αρνάκι» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, σκηνοθεσία Ελένη Μποζά, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
30-31 Αυγούστου: «Ανδρομάχη» του Ευριπίδη, σκηνοθεσία Μαρία Πρωτόπαπα, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
1-2 Σεπτεμβρίου: «Πέτρα + Νήμα + Καρδιά = », σκηνοθεσία Μιχάλης Αγγελίδης, Κτίριο πρώην Lord
6 Σεπτεμβρίου: Παρουσίαση 9ου Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
7 Σεπτεμβρίου: Συναυλία Γιάννη Χαρούλη – «Έλα στο Χορό», Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων.
