mkdn.gr logo
mkdn.gr logo

Investing

Η βιομηχανική πολιτική της Κίνας ενισχύει την τεχνολογία αλλά δεν αυξάνει την παραγωγικότητα

Ακούστε το άρθρο 8'
07.06.2025 | 17:01
shutterstock
Η σαρωτική βιομηχανική πολιτική της Κίνας έχει δημιουργήσει παγκοσμίως ανταγωνιστικές επιχειρήσεις όπως η BYD και η DeepSeek, αλλά δεν έχει αποφέρει την αύξηση της παραγωγικότητας που ο πρόεδρος Xi Jinping έχει θέσει ως βασικό στόχο.

Παρά τις επενδύσεις ρεκόρ στην καινοτομία, η συνολική αύξηση της παραγωγικότητας έχει επιβραδυνθεί, ιδίως στη μεταποίηση, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την ευρύτερη αποτελεσματικότητα της στρατηγικής.

Μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, η Κίνα έχει στραφεί επιθετικά προς την κρατική καινοτομία. Οι πολιτικές έχουν διοχετεύσει επιδοτήσεις, φορολογικές ελαφρύνσεις, φθηνά δάνεια και δημόσιες συμβάσεις σε τομείς που έχουν χαρακτηριστεί ως «στρατηγικοί», συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων και της τεχνητής νοημοσύνης. 

Ο Σι έχει τονίσει ότι το τελικό μέτρο της επιτυχίας είναι η «ουσιαστική αύξηση της συνολικής παραγωγικότητας των συντελεστών». Ωστόσο, τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Capital Economics δείχνουν το αντίθετο.

Η αύξηση της παραγωγικότητας μειώθηκε από 3,7% τη δεκαετία του 2000 σε 1,9% τη δεκαετία του 2010, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ. Ορισμένα μοντέλα υποδεικνύουν ότι η παραγωγικότητα μπορεί να έχει μειωθεί εντελώς. 

Παρά τις μαζικές δημόσιες επενδύσεις, ο ρυθμός σύγκλισης με τους παγκόσμιους ηγέτες της παραγωγικότητας έχει επιβραδυνθεί και η Κίνα κινδυνεύει τώρα να μείνει ακόμη περισσότερο πίσω. 

Η μεταποίηση, ο τομέας που έχει κεντρικό ρόλο στις φιλοδοξίες της Κίνας για καινοτομία, είδε επίσης την παραγωγικότητα να σταματά από το 2012, σύμφωνα με ανάλυση του ΔΝΤ σε επίπεδο επιχείρησης.

Ενώ η BYD έχει επωφεληθεί από τη βιομηχανική πολιτική, ο τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας έλαβε βαθιές επιδοτήσεις καθ' όλη τη δεκαετία του 2010, οι περισσότερες επιχειρήσεις του χώρου δεν κατάφεραν να βγάλουν κέρδη. 

Η DeepSeek, αντίθετα, πέτυχε εκτός του κρατικού συστήματος υποστήριξης. Παρόλο που η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα από το 2016, η DeepSeek, ένα spinout από ένα hedge fund, έλαβε ελάχιστη κυβερνητική βοήθεια και παρόλα αυτά ξεπέρασε τις επιδόσεις των μεγάλων επιχειρήσεων που υποστηρίζονται από το κράτος. 

Ο τομέας της ναυπηγικής αναδεικνύει τους κινδύνους. Αφού χαρακτηρίστηκε ως «βιομηχανία πυλώνας» το 2003, έλαβε επιδοτήσεις ύψους 550 δισ. γιεν για οκτώ χρόνια. Αν και η Κίνα κατασκευάζει σήμερα τα μισά πλοία στον κόσμο, οι ερευνητές εκτιμούν ότι οι επιδοτήσεις κοστίζουν πέντε φορές περισσότερο από τα συνολικά κέρδη που θα αποφέρει ο τομέας αυτόν τον αιώνα.

Η βιομηχανική πολιτική της Κίνας επέτρεψε τη δημιουργία θυλάκων καινοτομίας, αλλά η αύξηση της παραγωγικότητας παραμένει αδύναμη. 

 

 

 

 

 

 

Πηγή:liberal.gr

Tελευταίες Ειδήσεις