Εξαίρεση αποτελεί ο κλάδος της λεγόμενης μικρής λιανικής στη χώρα μας όσον αφορά το ποσοστό ψηφιοποίησής του και χρήσης των νέων εργαλείων που προσφέρει η τεχνολογία. Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις ψηφιοποίησης των επιχειρήσεων, ο συγκεκριμένος κλάδος λόγω των αναγκών και της φύσης του, έχει εξοικειωθεί με τη νέα ψηφιακή πραγματικότητα και σε πολύ μεγάλο ποσοστό κάνει χρήση των μέσων που προσφέρει.
Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με στοιχεία που μετέφερε στα Μακεδονικά Νέα ο αντιπρόεδρος του Σωματείου Ενοικιαστών Περιπτέρων Νομού Θεσσαλονίκης κ. Λάζαρος Πίτκας, η μικρή λιανική ξεκίνησε να εισέρχεται στον ψηφιακό κόσμο περίπου το 2010, δηλαδή 15 χρόνια πριν. Με αργά βήματα κάποιοι επαγγελματίες με καταστήματα, όπως περίπτερα και ψιλικά επέλεξαν να οργανώσουν με ψηφιακό τρόπο την επιχείρησή τους εγκαθιστώντας προγράμματα Ψηφιακή Διαχείρισης Μικρής Λιανικής. Τα προγράμματα αυτά τους έδωσαν τη δυνατότητα να οργανώσουν τις πωλήσεις τους και την εμπορική τους πολιτική.
Σε σύνολο 30.000 επιχειρήσεων πανελλαδικά, πάνω από 15.000 χρησιμοποιούν την ψηφιακή τεχνολογία. Σε επίπεδο Νομού 2.500 επιχειρήσεις, περισσότερες από τις μισές, χρησιμοποιούν το εργαλείο αυτό, ψηφιακής διαχείρισης της μικρής λιανικής.
Η μεγάλη ταχύτητα ψηφιοποίησης των μίνι μάρκετ, παντοπωλείων, ψιλικών, καταστημάτων all in one και περιπτέρων, διαμόρφωσε την αγορά και δημιουργήθηκαν περισσότερα ανάλογα ψηφιακά προγράμματα οργάνωσης της μικρής λιανικής. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν στην αγορά περίπου 30 τέτοια προγράμματα.
Ο λόγος για τον οποίο ο κλάδος της μικρής λιανικής έχει ψηφιοποιήσει τη λειτουργία των επιχειρήσεων του είναι, γιατί υπάρχει μεγάλος αριθμός κωδικών και διαφορετικών κατηγοριών. Παράλληλα, εκείνο που λειτούργησε ως επιπλέον κίνητρο είναι το πολύ μικρό ποσοστό κέρδους. Στην κυριολεξία οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στη μικρή λιανική «κυνηγούν» τα 10 και 20 λεπτά του ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι πρέπει να λειτουργούν με πολύ μεγάλή ακρίβεια. Αυτό τους προσφέρετε ψηφιακά.
Τα οφέλη χρήσης των ψηφιακών εργαλείων
Τα οφέλη χρήσης των εργαλείων που προσφέρει η νέα τεχνολογία είναι πολλά και πολυεπίπεδα και ειδικά στο επιχειρείν, δίνουν τη δυνατότητα οργάνωσης και ανάπτυξης της επιχείρησης με εύκολο τρόπο.
Αρχικά τα εργαλεία αυτά βοηθούν στην διατήρηση του ταμείου της ημέρας. Πολύ εύκολα περνώντας το προϊόν μέσα από ένα φωτοκύτταρο το barcode, έρχεται η τιμή σε μια οθόνη και γίνεται η συναλλαγή με τον πελάτη πολύ πιο γρήγορη, ενώ συμβαίνουν και λιγότερα λάθη ταμείου.
Μπορεί η επιχείρηση να καταχωρεί όλα της τα προϊόντα μέσα σε ένα πρόγραμμα και εύκολα με ένα κλικ να δει σε real time πόσο αγόρασε ένα προϊόν, αν υπάρχει η δυνατότητα για φθηνότερη αγορά από κάποιον άλλο προμηθευτή, αν πρέπει να διαμορφώσει διαφορετικά την εμπορική της πολιτική με βάση την τιμή που αγοράζει, αν υπάρχουν ανατιμήσεις σε προϊόντα και σε τι ποσοστό φτάνουν. Επομένως μπορεί μια επιχείρηση μικρής λιανικής να ελέγξει πολύ καλύτερα και πιο οργανωμένα τις αγορές της και να πετύχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα όσον αφορά τις προμήθειες προϊόντων της.
Με τη χρήση του ψηφιακού διαχειριστικού γνωρίζει η επιχείρηση την αποθήκη της. Πόσους κωδικούς έχει, πόσα τεμάχια σε κάθε κωδικό, πού υπάρχει πρόβλημα σε στοκ, πού έχει περισσότερα προϊόντα από όσα χρειάζονται. Έτσι μπορεί να οργανώσει πολύ καλύτερα τις παραγγελίες της. Αποτέλεσμα, η ενημέρωση της αποθήκης να γίνεται πολύ γρήγορα και με μεγαλύτερη ακρίβεια, βελτιώνοντας με αυτό τον τρόπο και τη γενικότερη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Μέσα από τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων, βγαίνουν πολύ γρήγορα χρήσιμα στατιστικά στοιχεία και πληροφορίες. Πχ για τις κατηγορίες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις και με τη μεγαλύτερη κερδοφορία, ποια κατηγορία είναι εποχιακή και σε τι βαθμό. Με αυτό τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στον επαγγελματία να διαμορφώσει στρατηγικές εμπορικής πολιτικής, μέσα από την ανάλυση στατιστικών δεδομένων που έχει στη διάθεσή του πολύ εύκολα, είτε ανά ημέρα, ώρα, εβδομάδα, μήνα. Πχ υπάρχει δυνατότητα να δει ποιες ημέρες και ώρες έχει αυξημένη επισκεψιμότητα και να αυξήσει αναλόγως το προσωπικό.
Το κόστος ψηφιοποίησης
Τα προγράμματα αυτά ξεκίνησαν με πολύ υψηλές τιμές, όμως λόγω ανταγωνισμού έχουν μειωθεί. Ξεκινούν από περίπου 400 ευρώ τον χρόνο για μικρές επιχειρήσεις με λίγους κωδικούς όπως τα περίπτερα και μπορούν να ξεπεράσουν τα 3.000 ευρώ, ανάλογα με τον όγκο πληροφορίας που έχουν να διαχειριστούν.
Επομένως το μηνιαίο κόστος κυμαίνεται περίπου από 35 με 40 ευρώ έως 300.
Λ. Πίτκας «Είμαστε θετικοί στην ψηφιοποίηση, αλλά χρειάζεται επιμόρφωση»
Με δήλωσή του στα Μακεδονικά Νέα ο αντιπρόεδρος του Σωματείου Ενοικιαστών Περιπτέρων Νομού Θεσσαλονίκης κ. Λάζαρος Πίτκας τονίζει σχετικά: «Κάθε μεταρρύθμιση έχει θετικές συνέπειες, εγκυμονεί όμως και κινδύνους. Με τη μεταρρύθμιση που αφορά στην ψηφιοποίηση στην Ελλάδα, η οποία έπρεπε να γίνει και καλώς γίνεται, δυστυχώς ψηφιοποιήθηκε και ένα κομμάτι της γραφειοκρατίας που υπήρχε στο παρελθόν. Άρα μια μεγάλη ανάγκη είναι να περιοριστεί ο πολύ μεγάλος όγκος που μια επιχείρηση καλείται να επικοινωνεί ψηφιακά προς το κράτος. Οι επιχειρηματίες είμαστε θετικοί στην ανάγκη ψηφιοποίησης και χρήσης ψηφιακών μέσων, όχι όμως να αφήνουμε το βασικό αντικείμενο της δουλειάς μας και να γινόμαστε λογιστές των επιχειρήσεων μας. Δυστυχώς στην Ελλάδα, δεν δόθηκαν τα κατάλληλα χρηματοδοτικά και επιμορφωτικά εργαλεία από το κράτος όπως ήταν υποχρεωμένο, πιο συγκεκριμένα προς την μικρή επιχείρηση.
Μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων δεν μπόρεσαν να ενταχθούν σε προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης για την ψηφιακή τους αναβάθμιση. Φοβάμαι ότι τα επόμενα χρόνια πολλοί επαγγελματίες θα βρεθούν σε αδιέξοδο και θα αποφασίσουν να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους, παρά να αντιμετωπίζουν καθημερινά τον κίνδυνο να τους επιβληθούν μεγάλα διοικητικά πρόστιμα επειδή δεν μπόρεσαν να ανάβουν στο «τρένο» της ψηφιακής μετάβασης».
Οι επιχειρήσεις τα τελευταία χρόνια έχουν υποχρεωθεί στη χρήση και άλλων ψηφιακών εφαρμογών, όπως η ψηφιακή κάρτα εργασίας, τα pos και η διασύνδεσή τους με τις ταμειακές μηχανές και το ψηφιακό δελτίο αποστολής. Υπάρχει δυνατότητα διασύνδεσης όλων αυτών των εργαλείων που υποχρεωτικά πρέπει να έχουν οι επιχειρήσεις με τα ψηφιακά προγράμματα που έχουν εγκαταστήσει οι ίδιες. Επομένως υπάρχει μια διαλειτουργικότητα υπό την ομπρέλα που λέγεται Ψηφιακό Σύστημα Διαχείρισης Μικρής Λιανικής.
