Η σκηνή στην Αίθουσα Τελετών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στις 20 Ιουνίου (21.00) και στον αύλειο χώρο του Βυζαντινού Μουσείου στις 21 Ιουνίου (21.00) θα υποδεχτεί έντεκα άτομα με μερική ή ολική απώλεια ακοής, μέλη της ομάδας Unsound, που θα αποδείξουν ότι ο ρυθμός μπορεί να γίνει κοινός τόπος, μια γλώσσα που ενώνει.
Σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε για την παρουσίαση του προγράμματος, ο Διευθυντής του ΚΩΘ, Γεώργιος-Ιούλιος Παπαδόπουλος εξήγησε ότι πρόκειται για μια πρώτη συστημική και συμμετοχική δράση για τη διαμόρφωση μουσικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων που θα ωφελήσει ιδιαίτερα τα άτομα με απώλεια ακοής, τα οποία μέχρι σήμερα δεν είχαν καμία ουσιαστική πρόσβαση στη μουσική και σε παρόμοιες πολιτιστικές δράσεις. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε σε συνεργασία με την Ένωση Κωφών Βορείου Ελλάδος, τον Σύλλογο Κωφών Βορείου Ελλάδος, τον Σύλλογο Νέων Κωφών Βορείου Ελλάδος ενώ παράλληλα υπήρχε η στήριξη της Ομοσπονδίας Κωφών Ελλάδος. «Θελήσαμε να δώσουμε την ευκαιρία στους κωφούς συνανθρώπους μας να βιώσουν τη χαρά της μουσικής και να μπορέσουν να εκφραστούν μέσω του ρυθμού ξεπερνώντας τα όρια που μας δίνει η ακοή», τόνισε ο κ. Παπαδόπουλος. Ο ίδιος εξήγησε ότι στη συναυλία θα συμμετάσχουν άτομα με μερική ή πλήρη απώλεια ακοής, οι οποίοι προσκλήθηκαν να εκπαιδευτούν σε σύγχρονα και κλασικά μουσικά όργανα μέσα σε 7 μήνες και από την πλευρά τους ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό.
Ο καθηγητής κρουστών του ΚΩΘ, Αλέξανδρος Ιωάννου που ανέλαβε την εκπαίδευση και καθοδήγηση της ομάδας Unsound σε συνεργασία με την απόφοιτη κρουστών του ΚΩΘ και μουσικοπαιδαγωγό Μαριάννα Ερκέκογλου, έδωσε σχήμα σε αυτό που φάνταζε ακατόρθωτο. «Η ομάδα διάλεξε μόνη της το όνομά της με χιούμορ, καθώς unsound σημαίνει το μη βάσιμο, αυτό που δεν στέκει», παρατήρησε. Όπως εξήγησε ο κ. Ιωάννου, το πρόγραμμα επικεντρώθηκε στη διδασκαλία κρουστών οργάνων σε έντεκα κωφούς μαθητές, με τελικό στόχο τη διοργάνωση μιας συναυλίας υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου. Οι κωφοί μαθητές, εκπαιδεύτηκαν να αντιλαμβάνονται τον ρυθμό μέσω των δονήσεων που παρήγαγαν όργανα όπως τύμπανα και κύμβαλα, καθώς και μέσω οπτικών ερεθισμάτων. Συγκεκριμένα, η μέθοδος περιλάμβανε την παρατήρηση των χειρονομιών του εκπαιδευτή, ο οποίος έπαιζε ταυτόχρονα με τους μαθητές, καθοδηγώντας τις κινήσεις τους με ακρίβεια. Η επικοινωνία υποστηρίχθηκε από διερμηνείς νοηματικής γλώσσας, οι οποίοι διευκόλυναν την κατανόηση των οδηγιών κατά τις πρόβες. «Δεν υπήρξε δυσκολία στη συνεργασία μας επειδή ήταν κωφοί. Δούλεψα μαζί τους σαν να ήταν αρχάριοι, οι οποίοι είχαν πολύ λίγο χρόνο μπροστά τους να μάθουν να παίζουν μουσικά όργανα», πρόσθεσε, τονίζοντας ότι η συνεννόηση μεταξύ εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων βασίστηκε στην αμοιβαία εμπιστοσύνη.
Η ηθοποιός Άννα Γαλοπούλου, αναφέρθηκε στη σύλληψη της ιδέας που βασίστηκε στην πεποίθηση ότι η ακουστική εμπειρία δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο της ακοής και επισήμανε: «Μια μέρα παρατηρούσα μια ομάδα κωφών να μιλούν μεταξύ τους στη νοηματική. Ήταν δέκα άτομα σε μια αίθουσα και δεν ακουγόταν τίποτα. Αν αυτό δεν είναι από μόνο του έργο τέχνης, τότε τι είναι; Έχουν γίνει προσπάθειες στο παρελθόν να ενταχθούν κωφοί σε μουσικά προγράμματα αλλά περισσότερο κάνοντας διερμηνεία σε στίχους ή χορωδίες. Δεν υπήρχε ένα πλαίσιο να το βιώσουν οι ίδιοι ή να παραγάγουν μουσική. Τα κρουστά είναι το όργανο το οποίο αντιλαμβάνονται περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο οι κωφοί καθώς η δόνηση είναι άμεση».
Στην εμπειρία του από τη συμμετοχή του στο πρότζεκτ αναφέρθηκε ο Ζαχαρίας Μαργαριτίδης, ένας από τους ωφελούμενους του προγράμματος και μέλος της Επιτροπής Νεολαίας της Ένωσης Κωφών Βορείου Ελλάδος ενώ τη διερμηνεία στη νοηματική γλώσσα έκανε η Κωνσταντίνα Παπαγεωργίου.
Mozart, Queen και Beatles
Το ρεπερτόριο περιλαμβάνει τα εξής έργα:
• Πρωτότυπη σύνθεση: «Φταίτε» – Αναστάσης Βασιλειάδης
• Κλασική μουσική: W. A. Mozart, Eine Kleine Nachtmusik και Alla Turca, L. V. Beethoven, 5th Symphony (Εισαγωγή), R. Strauss, Also Sprach Zarathustra, H. Purcell, What Power Art Thou?
• Ροκ και σύγχρονη μουσική: Queen, I Want to Break Free – Radiohead, Wolf at the Door - The Beatles, I Want You - Michael Jackson, Beat It και They Don’t Care About Us
• Samba
Οι συναυλίες θα πλαισιωθούν από την Ορχήστρα Εφήβων του ΚΩΘ υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Δημοσθένη Φωτιάδη, δημιουργώντας έναν μουσικό διάλογο ανάμεσα στον ήχο και τον ρυθμό.
Το project εντάσσεται στο πρόγραμμα «Φίλοι της Μουσικής: Εκπαιδευτικά Προγράμματα 65+» του ΚΩΘ και υποστηρίζεται από την Ένωση Κωφών Βορείου Ελλάδος, τον Σύλλογο Νέων Κωφών και την Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος.