mkdn.gr logo
mkdn.gr logo

ΟΟΣΑ για Ελλαδα

Τόνωση της ανάπτυξης και υποχώρηση του πληθωρισμού - Στο 2,1% το ΑΕΠ για το 2026

Ακούστε το άρθρο 8'
03.06.2025 | 11:47
Ανθεκτική πορεία στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και υποχώρηση του πληθωρισμού για το 2026 αναμένει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, όπως αναφέρεται στην έκθεση Economic Outlook του ΟΟΣΑ που δημοσιεύτηκε την Τρίτη (03/06).

Ο Οργανισμός εκτιμά πως το ελληνικό ΑΕΠ θα αναπτυχθεί με ρυθμό 2% για το 2025 και με ρυθμό 2,1% για το 2026, ξεπερνώντας την ανάπτυξη στο μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ (1,4% και 1,5% για το 2025 και το 2026, αντίστοιχα).

Ακόμα, ο ΟΟΣΑ εκτιμά πως ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα θα υποχωρήσει από το 3% του 2024 στο 2,5% για το 2025 και στο 2% για το 2026, φτάνοντας τον στόχο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για τη σταθερότητα των τιμών στην οικονομία.

Σχετικά με τον αντίκτυπο της δασμολογικής πολιτικής του Ντόναλντ Τραμπ στην ελληνική οικονομία, στην έκθεση σημειώνεται πως οι για τη χώρα μας «οι εμπορικές σχέσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι περιορισμένες, αλλά οι νέοι δασμοί των ΗΠΑ θα επιβαρύνουν επίσης τις εξαγωγές, μειώνοντας τη ζήτηση από εμπορικούς εταίρους όπως η Γερμανία».

Αναλυτικά, οι αναφορές της έκθεσης για την Ελλάδα:

Η οικονομία παραμένει ισχυρή

Η οικονομία σημείωσε αύξηση 0,9% το τέταρτο τρίμηνο του 2024, χάρη στις επενδύσεις. Οι επιχειρηματικές προσδοκίες στους τομείς της μεταποίησης και των υπηρεσιών έχουν υποχωρήσει, αλλά εξακολουθούν να δείχνουν επέκταση τον Απρίλιο του 2025.

Η απασχόληση αυξήθηκε κατά 0,5% κατά το έτος έως τον Μάρτιο του 2025, ενώ οι ονομαστικοί μισθοί αυξήθηκαν κατά 5,4% κατά το έτος έως το τέταρτο τρίμηνο του 2024, με την έλλειψη εργατικού δυναμικού να παραμένει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.

Ο ετήσιος πληθωρισμός παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα, στο 2,6% τον Απρίλιο του 2025, και ο δομικός πληθωρισμός -εκτός των τιμών τροφίμων και ενέργειας- διαμορφώθηκε στο 3,8%, ωθούμενος από τον πληθωρισμό των τιμών των υπηρεσιών.

Η δημοσιονομική πολιτική θα παραμείνει υποστηρικτική

Η δημοσιονομική πολιτική θα παραμείνει υποστηρικτική, καθώς οι εκταμιεύσεις των επιχορηγήσεων και των δανείων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Σταθερότητας προβλέπεται να αυξηθούν από 1,8 % του ΑΕΠ το 2024 σε 3,6 % το 2026. Τα ισχυρότερα φορολογικά έσοδα, που θα ενισχυθούν από βελτιωμένα μέτρα είσπραξης φόρων, προβλέπεται να στηρίξουν τα διαρκή πρωτογενή πλεονάσματα και να δημιουργήσουν περιθώρια για πρόσθετες δαπάνες.

Tο πρωτογενές πλεόνασμα 2,1% του ΑΕΠ το 2025 και 2,2% το 2026 θα συμβάλει στην περαιτέρω μείωση του δείκτη χρέους προς το ΑΕΠ στο 140% το 2026. Τα νέα δημοσιονομικά μέτρα για το 2025 περιλαμβάνουν μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης κατά 1 ποσοστιαία μονάδα (0,2% του ΑΕΠ του 2024) και μόνιμες αυξήσεις των εισοδημάτων των συνταξιούχων (0,2% του ΑΕΠ) και των δημοσίων υπαλλήλων (0,1% του ΑΕΠ).

Ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε κατά 6% τον Απρίλιο του 2025 και προβλέπεται να αυξηθεί συνολικά κατά 8% μεταξύ του Απριλίου του 2025 και του Απριλίου του 2027.Οι μισθοί του δημόσιου τομέα, οι οποίοι είχαν παγώσει, αυξάνονται προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με την αύξηση του κατώτατου μισθού.

Η ανάπτυξη θα παραμείνει ανθεκτική

Η αύξηση του ΑΕΠ προβλέπεται να παραμείνει ανθεκτική στο 2,0 % το 2025 και στο 2,1 % το 2026. Η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος θα στηρίξει την ανάκαμψη της κατανάλωσης. Η αύξηση των επενδύσεων, που θα υποστηριχθεί από την αύξηση των εκταμιεύσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα παραμείνει ισχυρή παρά την αυξημένη διεθνή αβεβαιότητα. Η αυξανόμενη έλλειψη εργατικού δυναμικού θα μετριάσει την αύξηση της απασχόλησης, ενώ θα στηρίξει την αύξηση των μισθών.

Οι νέοι δασμοί των ΗΠΑ και η χαλάρωση της εξωτερικής ζήτησης, ιδίως από τους εμπορικούς εταίρους της ΕΕ, θα επιβραδύνουν την αύξηση των εξαγωγών. Ο πληθωρισμός στον δείκτη τιμών καταναλωτών προβλέπεται να επιστρέψει σταδιακά στο 2,0 % το 2026, εν μέσω επίμονου πληθωρισμού στον δείκτη τιμών βάσης.

Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την προβλεπόμενη αύξηση των επενδύσεων.

Εάν η αύξηση των μισθών συνεχίσει να υπερβαίνει σταθερά τα κέρδη παραγωγικότητας, αυτό θα μπορούσε να αποδυναμώσει περαιτέρω τις εξαγωγές. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως οι πλημμύρες του 2023 στη Θεσσαλία, θα μπορούσαν επίσης να επιβαρύνουν την εγχώρια ζήτηση.

Βασική πρόκληση η περαιτέρω ενδυνάμωση των επενδύσεων
Το ακόμη υψηλό επίπεδο του δημόσιου χρέους ενέχει κινδύνους μεσοπρόθεσμα, ενώ η γήρανση του πληθυσμού και η κλιματική αλλαγή επιτείνουν τις μελλοντικές πιέσεις στις εγχώριες δαπάνες.

Η χαμηλή παραγωγικότητα εξακολουθεί να εμποδίζει την ανταγωνιστικότητα και το βιοτικό επίπεδο. Η τόνωση των επενδύσεων θα είναι καθοριστικής σημασίας για την ενίσχυση της ανάπτυξης, διατηρώντας παράλληλα το δημόσιο χρέος σε σταθερή πορεία μείωσης.

Για τον σκοπό αυτό, θα απαιτηθεί η ελάφρυνση των υφιστάμενων κανονιστικών επιβαρύνσεων και η βελτίωση των εργασιακών δεξιοτήτων.

Η επισημοποίηση και η επιτάχυνση της αναθεώρησης των υφιστάμενων κανονιστικών ρυθμίσεων για τις επιχειρήσεις, με παράλληλη διασφάλιση της αποτελεσματικής διαβούλευσης των ενδιαφερομένων μερών σχετικά με τη νέα νομοθεσία, θα συμβάλει στη συνέχιση των πρόσφατων επιτυχιών όσον αφορά τη δημιουργία ενός κανονιστικού πλαισίου πιο ευνοϊκού για τις επιχειρήσεις.

Η ενίσχυση της επαγγελματικής κατάρτισης, η αναπροσαρμογή των πολιτικών για την αγορά εργασίας με έμφαση στην κατάρτιση, η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών για  τους ανειδίκευτους εργαζόμενους και η διασφάλιση κατάρτισης υψηλού επίπεδου μπορούν να μειώσουν τις αναντιστοιχίες δεξιοτήτων.

Η περαιτέρω μείωση της φοροδιαφυγής και ο περιορισμός των φορολογικών δαπανών – ιδίως των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, που ωφελούν κυρίως τα εύπορα νοικοκυριά – θα αυξήσουν τα έσοδα, δημιουργώντας περιθώρια για στοχευμένες μειώσεις των κοινωνικών εισφορών ώστε να ενισχυθούν πρωτοβουλίες για την τόνωση της εργασίας.

Tελευταίες Ειδήσεις