Κυρ. Μητσοτάκης - Τζόρτζια Μελόνι: Συμφωνία για επενδύσεις 360 εκατ. ευρώ σε νέα τρένα και αμαξοστάσια

Ακούστε το άρθρο 8'
12.05.2025 | 16:13
Ενημερώθηκε 12.05.2025 | 18:18
Eurokinissi
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε κοινές δηλώσεις με την Τζόρτζια Μελόνι υπογράμμισε ότι η Ελλάδα επενδύει 400 εκατ. ευρώ στην αναβάθμιση του δικτύου και σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας και η Ιταλία θα επενδύσει 360 εκατ. ευρώ για καινούργια τρένα και αμαξοστάσια. «Δεν θα μπορούσαμε να την πετύχουμε χωρίς τη βοήθεια της Ιταλίδας πρωθυπουργού», σημείωσε.

«Δεν είχαμε μία τυπική διπλωματική συνάντηση, αλλά μία ουσιαστική ευκαιρία να συντονίσουμε το βηματισμό μας με μεράκι για όλα τα ζητήματα από τις περιφερειακές εξελίξεις έως τη Μετανάστευση» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στις κοινές του δηλώσεις με την Ιταλίδα ομόλογο του, Τζόρτζια Μελόνι, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδος και Ιταλίας, αλλά και τη συνάντηση των δύο ηγετών. «Μοιραζόμαστε βαθύτατους πολιτικούς ιστορικούς και οικονομικούς δεσμούς που ενώνονται από κοινές προκλήσεις σε ένα κόσμο αυξημένης αβεβαιότητας» προσέθεσε.

Επισήμανε την ανάγκη για συχνότερη συνεδρίαση του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας, γεγονός που αποτυπώνεται και από το πλήθος των συμφωνιών που υπογράφηκαν στο πλαίσιο του ΑΣΣ και τόνισε τη βούληση των δύο πλευρών να διευρυνθεί μας η τη συνεργασία σε διμερές και ευρωπαϊκό επίπεδο.

«Η κοινή δήλωση που υπογράψαμε αποτυπώνει τη στρατηγική συνεργασία. Θέλουμε να τριπλασιάσουμε τη συνεργασία των δύο χωρών μας στην ηλεκτρική διασύνδεση» σημείωσε ο πρωθυπουργός


Ο πρωθυπουργός ξεκίνησε την ομιλία του ευχαριστώντας την Ιταλίδα ομόλογό του «για τα καλά λόγια και τη φιλοξενία και βρήκαμε την ευκαιρία να συγχρονίσουμε τον βηματισμό μας και να ανταλλάξουμε απόψεις στα θέματα που μας απασχολούν, όπως η ενέργεια και το μεταναστευτικό».

Όπως είπε ο πρωθυπουργός «έχουν βαθιές ρίζες οι σχέσεις μας και το πλήθος των συμφωνιών που υπογράψαμε υποδηλώνει πως πρέπει να διευρύνουμε τη συνεργασία μας. Η Ιταλία θα ακολουθήσει την Ελλάδα στην προεδρία το α΄ εξάμηνο του 2028». 

Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην κοινή δήλωση που υπέγραψε με την Ιταλία λέγοντας ότι «θα σταθώ στην ηλεκτρική διασύνδεση ΔΜΗΕ - ΤΕΡΝΑ από τα 500 στα 1500 MW. Η κατεύθυνση που δίνουμε είναι προς την ταχεία ολοκλήρωση της συμφωνίας».


Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στη σημαντική -όπως τη χαρακτήρισε- συμφωνία ανάμεσα στην ιταλική εταιρεία κρατικών σιδηροδρόμων, την οποία όπως είπε «δεν θα μπορούσαμε να επιτύχουμε χωρίς την προσωπική στήριξη της Ιταλίδας πρωθυπουργού και την ευχαριστώ προσωπικά». Ειδικότερα σημείωσε πως πρόκειται για επανεκκίνηση της σχέσης, η οποία «δοκιμάστηκε υπό το φως της τραγωδίας των Τεμπών» και με την οποία η Ελλάδα καλείται να επενδύσει πάνω από 400 εκατ. στην αναβάθμιση του δικτύου και εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας και η ιταλική 360 εκατ. ευρώ για νέα τρένα και αμαξοστάσια.

Σύμφωνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η Ιταλία είναι στην πρώτη γραμμή της τεχνολογικής επανάστασης και πλέον ο Νότος δεν είναι η πηγή προβλημάτων της ΕΕ. Είμαστε στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων στην ΕΕ. Μιλήσαμε για τη Συρία, την ανατολική Μεσόγειο με σεβασμό στο δίκαιο της θάλασσας και εκφράσαμε τον αποτροπιασμό για τη σφαγή χριστιανών στη χώρα». 

Περαιτέρω, ανέφερε πως οι δύο πρωθυπουργοί συζήτησαν για τις οικονομικές σχέσεις και το διμερές εμπόριο. «Μπορούμε να επιτύχουμε περισσότερα, να προσελκύσουμε περισσότερες ιταλικές επενδύσεις» τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.

Επίσης είπε πως μιλήσανε για τη Συρία και τη Λιβύη, επισημαίνοντας πως «η Ελλάδα στο Μεταναστευτικό βρήκε τον πιο δυνατό της σύμμαχο» και εξήγησε: «Πλέον δεν μιλάμε για εσωτερική ανακατανομή προσφύγων αλλά για προστασία των συνόρων μας και την καταπολέμηση των κυκλωμάτων των διακινητών, να ενισχύσουμε τις πολιτικές των επιστροφών και να αναδιατάξουμε την πολιτική υποδοχής νόμιμων μεταναστών».

Αναφορικά με την Ουκρανία, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην ανάγκη εκεχειρίας 30 ημερών, κάτι που ζητά η ευρωπαϊκή πλευρά. Παράλληλα, υπεγράφη συμφωνία για να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή άμυνα και η αμυντική συνεργασία με την Ιταλία. «Είμαστε υπέρμαχοι της άποψης ότι το να έχουμε απλά διευκολύνσεις δεν μπορεί να δώσει μόνο του τη λύση. Κάποια στιγμή θα πρέπει να στηριχθεί ένα ευρωπαϊκό εργαλείο που να μην επιβαρύνουν μόνο τον εθνικό προϋπολογισμό. Θα πρέπει να συζητήσουμε αν μπορούν να χρηματοδοτηθούν από κάποιο ευρωπαϊκό εργαλείο», σημείωσε.

Τέλος, συνέχισε, «με την κ. Μελόνι συμμεριζόμαστε την άποψη πως είναι απαραίτητη η συμφωνία με τις ΗΠΑ, θέλουμε να αποφύγουμε τον εμπορικό πόλεμο και πρέπει να καταβάλλουμε προσπάθεια για να μείνει ενωμένη η Δύση στις προκλήσεις των καιρών» και κατέληξε: «Ήταν μια πολύ ουσιαστική συζήτηση για τα κοινά μας συμφέροντα, ευχαριστώ».

Δείτε τις δηλώσεις:

Μελόνι: Δεν θα περάσουν άλλα οκτώ χρόνια πριν από την επόμενη διακυβερνητική Ελλάδας-Ιταλίας
«Λάβαμε τη δέσμευση ότι δεν θα περάσουν άλλα οκτώ χρόνια πριν γίνει νέα διακυβερνητική διάσκεψη των χωρών μας. Οι σχέσεις μας είναι άριστες, χωρίς τις χώρες μας η Ευρώπη δεν θα υπήρχε, είμαστε μέλη της ΕΕ, του ΝΑΤΟ, καθόμαστε δίπλα στα Ευρωπαϊκά Συμβούλια και το επόμενο έτος θα διαδεχθούμε ο ένας τον άλλο, στην προεδρία της ΕΕ», τόνισε, μεταξύ των άλλων, η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι, κατά τις δηλώσεις της προς τον Τύπο, μετά την λήξη του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας Ιταλίας.

Υπενθύμισε, παράλληλα, ότι οι δυο χώρες ανήκουν στα φορμάτ MED5, MED και στη σύνοδο Βορρά-Νότου, η οποία έχει αλλάξει προς το θετικό και την εικόνα των χωρών της μεσογειακής Ευρώπης.

Η Τζόρτζια Μελόνι τόνισε, παράλληλα, ότι θα δοθεί νέα έμφαση στην συνεργασία στον τομέα της άμυνας και στην καταπολέμηση της παράτυπης μετανάστευσης, «θέματα στα οποία υπάρχει μεγάλη σύμπνοια με τον Έλληνα πρωθυπουργό». «Εννοούμε να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τον Κυριάκο, για να αλλάξουμε την όλη προσέγγιση στην Ευρώπη. Καταφέραμε να μετακινήσουμε το κέντρο βάρους στην προστασία των εξωτερικών συνόρων, στην καταπολέμηση των διακινητών και στην συνεργασία με τις χώρες διέλευσης», προσέθεσε.

Υπογράμμισε ότι με τον πρωθυπουργό συμμερίζονται τη θέση υπέρ μιας δίκαιης και διαρκούς ειρήνης στην Ουκρανία, και ότι αναμένουν τη ρωσική απάντηση σε ό,τι αφορά την ανάγκη κατάπαυσης του πυρός άνευ όρων και τη συνάντηση Ζελένσκι-Πούτιν.

Με αναφορά τη Γάζα, η επικεφαλής της ιταλικής κυβέρνησης τόνισε ότι πρέπει να δοθεί πράσινο φως για την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας και ότι στηρίζεται η προσπάθεια των αραβικών χωρών, για ένα πλαίσιο ασφαλείας. Δήλωσε, επίσης ότι οι δυο χώρες στηρίζουν την πορεία ένταξης των Δυτικών Βαλκανίων στην ΕΕ.

Με αναφορά στην συνεργασία στον οικονομικό τομέα, υπογράμμισε ότι επεκτείνεται στα καλώδια με οπτική ίνα, και ειδικότερα στην συνεργασία που έχει στο επίκεντρο τις πρωτοβουλίες Blue Med και Green Med και που στοχεύει στον υπερδιπλασιασμό των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των δυο χωρών.

«Η συμφωνία της εταιρίας Ferrovie dello Stato με το ελληνικό Υπουργείο Μεταφορών, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Δίνει νέα ώθηση σε μια στρατηγική συνεργασία. Θα παίξουμε τον ρόλο που μας αναλογεί, με τον καλύτερο τρόπο. Θεωρώ ότι είναι ένα θετικό μήνυμα που στέλνουμε ως προς τη συνεργασία μας », είπε η Τζόρτζια Μελόνι.

Τα πρωτόκολλα συνεργασίας

Κατά το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας, οριστικοποιήθηκαν συμφωνίες στα πεδία της ενέργειας και των επενδύσεων στις σιδηροδρομικές μεταφορές.

1. Υπογράφηκε Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του διαχειριστή δικτύου της Ιταλίας TERNA για την αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, ώστε να τριπλασιαστεί η υφιστάμενη δυνατότητα, από 500 MW σε 1.500 MW.

Καθώς η Ελλάδα αυξάνει την εγκατεστημένη ηλεκτροπαραγωγική ισχύ, ειδικά μέσω επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές, αναβαθμίζει τη θέση της ως ενεργειακός κόμβος και πάροχος ενεργειακής ασφάλειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Πέρυσι η Ελλάδα ήταν καθαρός εξαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας για πρώτη φορά μετά το 2000. Η Ιταλία, από την πλευρά της, εισάγει μεγάλες ποσότητες ενέργειας, άρα πρόκειται για μία αμοιβαία επωφελή συνεργασία.

Το έργο ευθυγραμμίζεται επίσης με τη σημασία που αποδίδει η ελληνική κυβέρνηση στην κατασκευή διακρατικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, ώστε να αντιμετωπιστούν χρόνιες τιμολογιακές στρεβλώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας, αλλά και προκειμένου να διασφαλιστεί ο καλύτερος εφοδιασμός, μειώνοντας τον κίνδυνο μπλακ-άουτ, σαν αυτό που συνέβη πριν λίγες εβδομάδες στην Ισπανία.

2. Υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ιταλικού κρατικού ομίλου Ferrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train, για την αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.

Με δεδομένη τη σειρά επενδύσεων του ελληνικού κράτους για την υλικοτεχνική αναβάθμιση των σιδηροδρόμων, ο ιταλικός όμιλος δεσμεύτηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για:

Την αγορά συνολικά 23 τρένων, οκτώ υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15 προαστιακού τύπου
Τη διαμόρφωση σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρηση των αμαξοστοιχιών
Οι δεσμεύσεις του ομίλου Ferrovie dello Stato θα αποτυπωθούν ξεκάθαρα στη νέα αναθεωρημένη σύμβαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Hellenic Train, με ρήτρες για τα χρονοδιαγράμματα.

Τα δύο παραπάνω Μνημόνια περιλαμβάνονται στις συνολικά 12+2 συμφωνίες που υπεγράφησαν στο πλαίσιο του 2ου ΑΣΣ Ελλάδας – Ιταλίας.