Παράλληλα, ξεκινά και η φωτιστική ανάδειξη του αγάλματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου αναζωογόνησης ενός από τους πιο χαρακτηριστικούς δημόσιους χώρους της πόλης.
Μια επιχείρηση αποκατάστασης με έντονο συμβολισμό
Οι Ομπρέλες του Γιώργου Ζογγολόπουλου, σύμβολο της σύγχρονης αστικής ταυτότητας της Θεσσαλονίκης, εισέρχονται σε φάση εκτεταμένης συντήρησης, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια. Το εμβληματικό γλυπτό, το οποίο δεσπόζει στο παραλιακό μέτωπο της πόλης και αποτελεί σημείο συνάντησης για χιλιάδες κατοίκους και επισκέπτες, έχει υποστεί φθορές από τις καιρικές συνθήκες και την πάροδο του χρόνου.
Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης, εκ των αρχιτεκτόνων της ανάπλασης της Νέας Παραλίας, αναφέρει στα Μακεδονικά Νέα πως η διαδικασία αποκατάστασης έχει ήδη δρομολογηθεί. «Υπάρχουν αυτή τη στιγμή έξι Ομπρέλες στην αποθήκη του δήμου, οι οποίες θα φύγουν αυτές τις ημέρες και θα πάνε στην Αθήνα για να συντηρηθούν. Οι υπόλοιπες, όμως, δεν θα φύγουν τώρα για να μην απογυμνωθεί το γλυπτό. Θα παραμείνουν μέχρι αρχές Σεπτεμβρίου. Τότε θα φύγουν και κάποιες άλλες, όχι όλες», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Η διαδικασία συντήρησης θα πραγματοποιηθεί από ειδικό καταρτισμένο συνεργείο. Όπως εξηγεί ο κ. Νικηφορίδης, «ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ) καταβάλει τη χορηγία (σ.σ. ύψους περίπου35.000 ευρώ) απευθείας στο Ίδρυμα Ζογγολόπουλου για να συντηρήσει τις Ομπρέλες και επίσης αυτός αγοράζει και τα νέα φωτιστικά του γλυπτού, προκειμένου να τα τοποθετήσουν οι άνθρωποι του δήμου».
Ιστορία και τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Το έργο, στο σύνολό του με 40 Ομπρέλες, δημιουργήθηκε από ανοξείδωτο χάλυβα και έχει ύψος 13 μέτρα. Τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη το 1997, στο πλαίσιο της ανακήρυξης της πόλης ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης και αποτέλεσε από την πρώτη στιγμή σημείο αναφοράς.
Πηγή: Shutterstock
Αρχικά είχε εγκατασταθεί σε σημείο μπροστά από το ξενοδοχείο «Μακεδονία Παλλάς», ωστόσο μεταφέρθηκε στη σημερινή του θέση πριν από περίπου 12 χρόνια, στο πλαίσιο της ανάπλασης της Νέας Παραλίας.
Όπως σημειώνεται από τον κ. Νικηφορίδη, η διαδικασία αποκατάστασης του γλυπτού θα ολοκληρωθεί στα τέλη Σεπτεμβρίου. Το συνεργείο που ανέλαβε τις εργασίες αποκατάστασης και συντήρησης, θα στήσει σκαλωσιές για την εκ νέου τοποθέτηση των Ομπρελών -μετά από την αποκατάστασή τους στην Αθήνα- και θα προβεί σε επιτόπιο καθαρισμό και διόρθωση των μετακινήσεων που έχουν προκληθεί από τους ισχυρούς ανέμους. Παράλληλα, θα προστεθούν και νέα φωτιστικά σώματα, ενισχύοντας την αισθητική παρουσία του έργου στον δημόσιο χώρο.
Καθαρισμός των σιντριβανιών για πρώτη φορά μετά από 12 χρόνια
Έπειτα από δώδεκα χρόνια αδράνειας, τα σιντριβάνια δίπλα από το γλυπτό καθαρίζονται. Ο αντιδήμαρχος εξηγεί ότι υπήρξε καθυστέρηση στις εργασίες καθαρισμού λόγω προβλήματος υγείας του τεχνίτη. «Υπήρξε μία καθυστέρηση γιατί σταμάτησε για τρεις βδομάδες τουλάχιστον», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Τα σιντριβάνια επαναλειτουργούν προσωρινά για το τρέχον Σαββατοκύριακο, με τον καθαρισμό τους να συνεχίζεται από Δευτέρα. «Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, μέχρι την Παρασκευή θα έχει τελειώσει. Οπότε πλέον από την Παρασκευή να μπουν σε λειτουργία καθημερινά», εξηγεί ο αντιδήμαρχος.
Πηγή: Facebook / Prodromos Nikiforidis
Σύντομα και ο φωτισμός στο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου
Σημαντική παρέμβαση σχεδιάζεται και για το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, με στόχο την ενίσχυση της νυχτερινής του προβολής. Η υλοποίηση του φωτισμού αναμένεται το προσεχές διάστημα, ωστόσο ο αντιδήμαρχος δεν έκρυψε τον προβληματισμό του λόγω της φύσης του υλικού του έργου.
«Εγώ πάντα το φοβάμαι το θέμα του φωτισμού. Ακόμα και στους ειδικούς μπορεί να μην τους βγει. Το υλικό του γλυπτού είναι σχεδόν μαύρο και το να φωτίσεις ένα μαύρο αντικείμενο δεν είναι καθόλου απλό. Εγώ έχω ένα καρδιοχτύπι σε σχέση με αυτό, γιατί θα ήθελα να είναι πολύ ωραίο και ελπίζω να είναι, αλλά μέχρι να το δω θα έχω πάντα το καρδιοχτύπι μου», παραδέχεται ο ίδιος.
Πηγή: Shutterstock
Ο κ. Νικηφορίδης αναφέρθηκε και σε παλαιότερη εμπειρία του πριν από 23 χρόνια, όταν μαζί με τον Bernard Cuomo είχε αναθέσει σε κορυφαίο Γάλλο φωτιστή τη δημιουργία ιδιαίτερου εορταστικού φωτισμού στην Παλιά Παραλία, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, καθώς ήταν αρχιτέκτονες της διοργάνωσης.
«Ήταν πάρα πολύ ωραία και αυτό είχε δημιουργήσει μια επιθυμία για βόλτα γιατί ήταν ένας φωτισμός που άλλαζε, και περπατώντας οι άνθρωποι έβλεπαν άλλα πράγματα», θυμάται ο κ. Νικηφορίδης.
Ολοκληρωμένο πρόγραμμα συντήρησης της Νέας Παραλίας - Το γλυπτό με τη... θεραπευτική δύναμη
Όλες αυτές οι ενέργειες εντάσσονται στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου αισθητικής και λειτουργικής αναβάθμισης της Νέας Παραλίας. Η διοίκηση Αγγελούδη, αναγνωρίζοντας τη σημασία του παραλιακού μετώπου για τη συλλογική ζωή της πόλης, έχει προκηρύξει και σχετική εργολαβία τριετούς διάρκειας και ύψους 1 εκατ. ευρώ για τη συνολική συντήρηση και αποκατάσταση του χώρου.
Σε τοποθέτησή του στο δημοτικό συμβούλιο, ο αντιδήμαρχος είχε αναδείξει τη σημασία των Ομπρελών όχι μόνο ως εικαστικού έργου αλλά και ως στοιχείου που επηρεάζει βαθιά την εμπειρία των πολιτών στον δημόσιο χώρο, ενώ ιδιαίτερη μνεία είχε κάνει και στα σιντριβάνια πέριξ του αγάλματος, τα οποία, όπως είπε, «σχεδόν δεν λειτούργησαν ποτέ» και πλέον αποκαταστάθηκαν.
«Οι Ομπρέλες είναι ένα πολύτιμο γλυπτό και δεν υπάρχει αντίστοιχό του σε όλο τον ελληνικό χώρο. Τους αποδίδω σχεδόν θεραπευτικές ιδιότητες. Οι άνθρωποι αλλάζουν πρόσωπο όταν τις συναντούν», είχε επισημάνει μεταξύ άλλων.