mkdn.gr logo
mkdn.gr logo

Ο Ν. ΤΑΧΙΑΟΣ ΣΤΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΝΕΑ

Άμεση προτεραιότητα η επέκταση του Μετρό προς τα Βορειοδυτικά - Επιτάχυνση εργασιών και ολοκλήρωση του Flyover τον Μάιο του 2027

Ακούστε το άρθρο 8'
15.06.2025 | 08:00
Ο Υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος στα εγκαίνια της βασικής γραμμής του Μετρό
«Η επέκταση του Μετρό προς τα Βορειοδυτικά αποτελεί την άμεση προτεραιότητά μας μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης προς την Καλαμαριά», τονίζει στη συνέντευξή του στα Μακεδονικά Νέα ο Θεσσαλονικιός Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος.

Ο κ. Ταχιάος, αν και γνωστός τεχνοκράτης, μιλάει με συναισθηματισμό και σημειώνει ότι η παράδοση της βασικής γραμμής, τον περασμένο Νοέμβριο, αποτελεί για τον ίδιο μια κορυφαία, βαθιά συγκινητική στιγμή προσωπικής ολοκλήρωσης. Στη συνέντευξή του προαναγγέλλει τη διακοπή λειτουργίας της βασικής γραμμής του Μετρό, για έναν μήνα, σε ενιαίο χρόνο, ώστε να υπάρξει συναρμογή των συστημάτων και να δοθεί σε λειτουργία η επέκταση της Καλαμαριάς. 

Χαρακτηρίζει το Flyover το μεγαλύτερο οδικό έργο στην ιστορία της Θεσσαλονίκης και επισημαίνει ότι θα έρθει στην πόλη και δεύτερο καλούπι, με το οποίο θα υπάρξει επιτάχυνση των εργασιών. 

Με αφορμή τις αντιπαραθέσεις για τη ΔΕΘ, τονίζει ότι πολύ συχνά έργα υποδομής πολιτικοποιούνται και εργαλειοποιούνται, ωστόσο, όπως υπογραμμίζει, θεωρεί ότι η Θεσσαλονίκη δείχνει σήμερα μεγαλύτερη ωριμότητα και αντιλαμβάνεται πως η πρόοδος απαιτεί σύνθεση και κοινό βηματισμό. 

Συνέντευξη στην Ντόνια Κανιτσάκη

-Κύριε Ταχιάο, στη Θεσσαλονίκη, τους τελευταίους έξι μήνες, ζούμε ένα μεταφορικό θαύμα, καθώς διαθέτουμε το πιο σύγχρονο και το πιο όμορφο Μετρό στην Ευρώπη. Η κοινωνία αδημονεί για την επέκτασή του προς την Καλαμαριά. Υπάρχουν ακόμα προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν; 

Είναι αλήθεια ότι η Θεσσαλονίκη έχει αλλάξει σελίδα και η παράδοση του Μετρό τον περασμένο Νοέμβριο έπαιξε καθοριστικό ρόλο σε αυτήν την αλλαγή. Αρχικά, το Μετρό αποδεικνύει ότι η πόλη μπορεί να ξεπεράσει τις αγκυλώσεις του παρελθόντος. Η παράδοσή του ενίσχυσε την ψυχολογία των Θεσσαλονικέων, οι οποίοι μέχρι πρότινος έδειχναν ιδιαίτερη δυσπιστία απέναντι στο μέσο. Σήμερα όμως, οι πολίτες, και ειδικά οι νεότεροι ηλικιακά, το έχουν εντάξει στις μετακινήσεις τους και τα πράγματα εξελίσσονται πολύ θετικά. Αξίζει, δε, να σημειώσουμε ότι δεν έχουμε δει ακόμα το Μετρό στην πλήρη δυναμικότητά του. Μόλις ολοκληρωθεί και η επέκταση προς Καλαμαριά, τα δεδομένα θα είναι πολύ πιο ακριβή και η εικόνα πιο ολοκληρωμένη. Όσο για τις προκλήσεις, όπως σε κάθε σημαντικό έργο υποδομής, υπάρχουν τεχνικές και συμβατικές δυσκολίες, όμως αυτές είναι διαχειρίσιμες και τις αντιμετωπίζουμε με επαγγελματισμό. Στόχος μας παραμένει η ολοκλήρωση της επέκτασης έως τον Φεβρουάριο του 2026, όπως έχουμε δεσμευτεί, χωρίς εκπτώσεις στην ασφάλεια και την ποιότητα. Πλέον είμαστε στην τελική ευθεία και η εμπιστοσύνη του κόσμου μας δίνει ακόμα μεγαλύτερη δύναμη για να προχωρήσουμε με αποδοτικότητα και αποφασιστικότητα.

-Για να δοθεί η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά, έχετε προαναγγείλει ότι θα απαιτηθεί η διακοπή λειτουργίας τής βασικής γραμμής. Πότε θα συμβεί αυτό; Μιλάμε για πλήρη διακοπή συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος ή για μερική;

Η διακοπή της λειτουργίας του Μετρό για ένα χρονικό διάστημα είναι απολύτως απαραίτητη για τη συναρμογή όλων των συστημάτων σε ένα ενιαίο δίκτυο, καθώς και για τις απαραίτητες δοκιμές των συρμών. Οι λεπτομέρειες της διακοπής βέβαια δεν είναι κάτι που καθορίζεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αλλά από τον ανάδοχο της κατασκευής του έργου. Εκείνος θα μας ενημερώσει για την ακριβή ημερομηνία και τη διάρκεια της διακοπής, προκειμένου να ενημερώσουμε έπειτα κι εμείς την εταιρεία λειτουργίας, αλλά και τον τομέα των Μεταφορών του Υπουργείου που θα αναλάβει να οργανώσει την ενίσχυση των μετακινήσεων με λεωφορειακές γραμμές για την κάλυψη των αναγκών των επιβατών.

Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες πάντως, η διακοπή προγραμματίζεται για αρκετά μετά το καλοκαίρι και εκτιμάται ότι θα διαρκέσει έναν μήνα, σε ενιαίο χρόνο. Σε κάθε περίπτωση, το επιβατικό κοινό θα ενημερωθεί εγκαίρως, ώστε να έχει τον απαραίτητο χρόνο να προσαρμοστεί στα προσωρινά δεδομένα και να οργανώσει τις μετακινήσεις του κατά το διάστημα αυτό.

-Και μετά την Καλαμαριά τι; Ποια είναι τα σχέδια για νέες επεκτάσεις προς τα Δυτικά; Υπάρχουν μελέτες, χρονοδιάγραμμα, χρηματοδότηση; 

Η επέκταση του Μετρό προς τα Βορειοδυτικά αποτελεί την άμεση προτεραιότητά μας μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης προς την Καλαμαριά. Είναι σαφές ότι η Βορειοδυτική Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να μείνει εκτός σχεδιασμού, όχι μόνο γιατί παρουσιάζει τη μεγαλύτερη πληθυσμιακή ανάπτυξη, αλλά και επειδή παρουσιάζει έντονη οικονομική δυναμική. Επίσης, είναι σαφές ότι συγκεντρώνει ανθρώπους με κοινωνικά χαρακτηριστικά που τους καθιστούν πιο συχνούς χρήστες των μέσων μαζικής μεταφοράς. Στόχος μας είναι να καλύψουμε τις ανάγκες μετακίνησης όσο το δυνατόν περισσότερων κατοίκων με ένα μέσο που θα αναβαθμίζει καθοριστικά την καθημερινότητα. Και τελικά η κατασκευή σταθμών του μετρό σε κεντρικά σημεία των δήμων της Βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης θα αποτελέσει και μία τεράστια αισθητική και πολεοδομική αλλαγή για τις περιοχές αυτές. 

Αυτός είναι και ο λόγος που η υλοποίηση της επέκτασης προς τα Βορειοδυτικά προηγείται της σύνδεσης με το Αεροδρόμιο, όπως άλλωστε προβλέπεται και από τη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, που παρουσιάστηκε πέρυσι. Αυτή τη στιγμή, βασικό ζητούμενο είναι η εξασφάλιση της χρηματοδότησης, και εργαζόμαστε συστηματικά για την επιλογή του κατάλληλου εργαλείου που θα καλύψει τον απαιτούμενο προϋπολογισμό.

-Το Flyover, αν και ξεκίνησε συναντώντας την καχυποψία των πολιτών, είναι ορατό ότι πάει… τρέχοντας. Ποια είναι η πρόοδος στο έργο και ποιο το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής του; Να αναμένουμε, ενδεχομένως, επιτάχυνση των εργασιών ή υπάρχει ενδεχόμενο να… σκοντάψει;

Το Flyover αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο στην ιστορία της Θεσσαλονίκης και μια ακόμη απτή απόδειξη ότι η πόλη αλλάζει σελίδα, αφήνοντας πίσω της τη δυσπιστία και την καχυποψία απέναντι στα μεγάλα έργα υποδομής. Τα εργοτάξια είναι πλέον ορατά σε πολλά σημεία της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού. Βέβαια, την παράσταση κλέβει το κόκκινο αυτοκινούμενο καλούπι που έχει ξεκινήσει από την στροφή της Νεάπολης. Πρόκειται για μία ειδικά σχεδιασμένη σιδηροκατασκευή που φτιάχτηκε αποκλειστικά για το Flyover και κινείται πάνω στα βάθρα κατασκευάζοντας το οδόστρωμα. Επιτάχυνση θα δούμε με την έλευση του δεύτερου καλουπιού, που θα συναρμολογηθεί και θα εγκατασταθεί εντός του καλοκαιριού σε διαφορετικό σημείο του έργου, κάπου κοντά στο υδραγωγείο της ΕΥΑΘ. Παρότι το έργο που έχουμε να διαχειριστούμε είναι πολύ δύσκολο καθώς εκτείνεται σε όλο το μήκος της Περιφερειακής, εργαζόμαστε με συνέπεια και προγραμματισμό, φροντίζοντας σε συνεργασία με τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης να εντοπίζουμε και να προλαμβάνουμε τα πιθανά εμπόδια, ώστε να διατηρούμε το έργο εντός χρονοδιαγράμματος, με ημερομηνία ολοκλήρωσης 16 Μαΐου 2027.

-Υπάρχει κάποιος σχεδιασμός για νέο οδικό έργο σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τη Σιθωνία, αλλά και του αεροδρομίου «Μακεδονία» με τη Χαλκιδική; 

Το περιφερειακό δίκτυο αποτελεί αρμοδιότητα της οικείας Περιφέρειας. Παρόλα αυτά, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, είμαστε πάντα διαθέσιμοι να συμβάλουμε, θεσμικά και τεχνικά, σε κάθε πρόταση έργου που φέρει τα χαρακτηριστικά μιας παρέμβασης στρατηγικής σημασίας για την ευρύτερη περιοχή. Συνεπώς, αν ζητηθεί από την Περιφέρεια η συνδρομή του Υπουργείου, η πρόταση θα συζητηθεί σοβαρά. 

-Κύριε Ταχιάο, στη Θεσσαλονίκη έχουμε μακρά… παράδοση, διαφωνιών και αντιπαραθέσεων, σχετικά με τα μεγάλα έργα και την κατασκευή τους. Πιο πρόσφατο παράδειγμα αποτέλεσε η αντιπαράθεση για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου του μετρό. Σήμερα, με την ανάπλαση της ΔΕΘ, βλέπετε την ιστορία να επαναλαμβάνεται; 

Έχω πει και στο παρελθόν ότι η Θεσσαλονίκη, δυστυχώς, έχει υπάρξει αρκετές φορές ο εχθρός του ίδιου της του εαυτού. Η εσωστρέφεια – όχι των πολιτών, αλλά της ίδιας της πόλης ως συλλογικότητας – αποτελεί διαχρονικό της χαρακτηριστικό. Πολύ συχνά, έργα υποδομής πολιτικοποιούνται και εργαλειοποιούνται, γεγονός που καλλιεργεί ένα κλίμα δυσπιστίας ή ακόμα και διχασμού. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου συγκεκριμένοι κύκλοι επιχείρησαν – ή συνεχίζουν να επιχειρούν – να υπονομεύσουν έργα ζωτικής σημασίας.

Η ανάπλαση της ΔΕΘ είναι εύκολο πεδίο αντιπαράθεσης. Ωστόσο, πιστεύω ότι η Θεσσαλονίκη έχει αλλάξει. Η πόλη σήμερα δείχνει μεγαλύτερη ωριμότητα και αντιλαμβάνεται πως η πρόοδος απαιτεί σύνθεση και κοινό βηματισμό. Τουλάχιστον, αυτή τη φορά οι τοπικές αρχές δείχνουν αξιοσημείωτη ωριμότητα.  Είμαι, λοιπόν, αισιόδοξος ότι ακόμα κι αν υπάρξουν ενστάσεις, αυτές θα αντιμετωπιστούν γρήγορα, με λογική και χαμηλό κόστος.

Αυτό που χρειαζόμαστε είναι συλλογική προσπάθεια, συνεργασία και στήριξη της εξέλιξης, απέναντι σε οποιαδήποτε μορφή αντίστασης καθηλώνει τη Θεσσαλονίκη στο χθες ή την απειλεί με μηδενισμό.

-Υπάρχει κάποιο έργο, όχι απαραίτητα στη Θεσσαλονίκη, που το έχετε πάρει προσωπικά και το θεωρείτε πρόκληση; 

Η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη όπου μεγάλωσα, η πόλη που αγαπώ και στην οποία επιστρέφω πάντα. Γι’ αυτό και η επιθυμία μου είναι να τη βλέπω να εξελίσσεται, να προχωρά, να ξεπερνά τα εμπόδια του παρελθόντος και να αξιοποιεί τις δυνατότητές της. Αν υπάρχει ένα έργο που έχω πάρει πραγματικά προσωπικά, αυτό είναι, χωρίς αμφιβολία, το Μετρό. Θυμάμαι να διανύω τη δεύτερη δεκαετία της ζωής μου όταν, ως νέος δημοτικός σύμβουλος τότε, πρωτοακούστηκε ειρωνικά στη δημόσια σφαίρα ως η «τρύπα του Κούβελα». Από την πρώτη στιγμή, έχω υπάρξει υπέρμαχος και σε ένα πολύ μεγάλο μέρος της πορείας του συμμέτοχος. Με αποκορύφωμα φυσικά, το γεγονός ότι είχα την τιμή και την ευθύνη να είμαι ο αρμόδιος Υφυπουργός Υποδομών κατά την παράδοσή του στο κοινό, τον περασμένο Νοέμβριο.  Αποτελεί για μένα κορυφαία, βαθιά συγκινητική στιγμή προσωπικής ολοκλήρωσης.

Το μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι απλώς ένα μέσο μεταφοράς. Πρόκειται για ένα έργο – σύμβολο για την πόλη, ένα στοίχημα που κερδήθηκε και μία ζωντανή πρόκληση. Είναι ένα έργο δυναμικό, με διαρκείς τεχνικές και λειτουργικές απαιτήσεις που θα απασχολεί για πολλά χρόνια ακόμη και θα συνεχίζει να με αφορά όσο και αν αλλάζουν οι ρόλοι μου, γιατί είναι κομμάτι αυτής της πόλης και η πόλη αυτή είναι κομμάτι δικό μου.

Από εκεί και πέρα κάθε έργο που τρέχει στην Ελλάδα αποτελεί για εμένα ένα προσωπικό στοίχημα στο οποίο πρέπει να ανταποκριθώ με επάρκεια, όσο χρόνο θα έχω την τιμή που μου επεφύλαξε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης να υπηρετώ στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Είτε μιλάμε για τον περιφερειακό της Αλεξανδρούπολης, είτε για το φράγμα του Νεστορίου στην Καστοριά, είτε για τον δρόμο Πάτρα – Πύργος, είτε για την ύδρευση της Λευκάδας, είτε για το φράγμα του Τσικνιά στη Λέσβο, είτε για τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης, κάθε έργο το αντιμετωπίζω με το ίδιο πάθος που μου γεννά και το Μετρό της Θεσσαλονίκης.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος

-Πώς οραματίζεστε τη Θεσσαλονίκη της επόμενης δεκαετίας; 

Η Θεσσαλονίκη έχει τα χαρακτηριστικά μίας πόλης που είναι ταυτόχρονα ιστορική και δυναμικά σύγχρονη. Είναι μία πόλη με ιδιαίτερα ανθρώπινο μέτρο που όμως μετρά πολλές πληγές από αστοχίες και επιλογές που δεν την σεβάστηκαν. 

Φαντάζομαι λοιπόν τη Θεσσαλονίκη ως μία πόλη της οποίας ο ανθρώπινος χαρακτήρας θα επικρατήσει έναντι της εικόνας της άναρχης μεγαλούπολης την οποία αντιπαλεύει. Μια πόλη πιο λειτουργική, πιο πράσινη, με ποιοτικές υποδομές προσανατολισμένες σε έναν βιώσιμο τρόπο ζωής και μετακίνησης, που θα υπηρετούν τον πολίτη και θα βελτιώνουν ουσιαστικά την καθημερινότητά του. 

Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: σταδιακή απεξάρτηση από το ΙΧ, ενίσχυση των μέσων σταθερής τροχιάς, ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών, αναπλάσεις που δίνουν χώρο στον πεζό και αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής. Μια πόλη πραγματικά ευρωπαϊκή, εξωστρεφή και λειτουργική, αντάξια των ανθρώπων της. Υπό αυτό το πρίσμα, σε ό,τι με αφορά προσωπικά, το αμέσως επόμενο στοίχημα είναι η επόμενη μέρα για το μετρό Θεσσαλονίκης, μετά την παράδοση της επέκτασης της Καλαμαριάς. 

Ντόνια Κανιτσάκη

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Με… τέρμα τα γκάζια προχωράει το Flyover - Κατεδαφίζεται η γέφυρα της Περραιβού, το φθινόπωρο τα τούνελ
Ελλάδα29.05.25 | 05:00
Ντόνια ΚανιτσάκηΜε… τέρμα τα γκάζια προχωράει το Flyover - Κατεδαφίζεται η γέφυρα της Περραιβού, το φθινόπωρο τα τούνελ