mkdn.gr logo
mkdn.gr logo

Θεσσαλονίκη: Νέα εποχή στις συγκοινωνίες-Σε εξέλιξη ο σχεδιασμός

Ακούστε το άρθρο 8'
14.06.2025 | 08:00
Η Θεσσαλονίκη αλλάζει ταχύτητα κυριολεκτικά και μεταφορικά καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη ο σχεδιασμός για τη νέα εποχή που έχει ήδη ξεκινήσει όσον αφορά τις συγκοινωνίες της.

Από τα αστικά λεωφορεία μέχρι τις σήραγγες του Μετρό και τους διευρυμένους ορίζοντες της βιώσιμης κινητικότητας, η πόλη είναι φανερό ότι έχει μπει σε τροχιά ανανέωσης, αφού από εκεί που κάποτε περίμενε το… (αργοπορημένο) λεωφορείο, τώρα περιμένει την… επόμενη ημέρα.

Ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες είναι πλέον ευδιάκριτο ότι ο επανασχεδιασμός των αστικών μετακινήσεων, λόγω της ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής του Μετρό, έχει κάνει τη Θεσσαλονίκη πιο προσβάσιμη και πιο ανθρώπινη. Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΟΑΣΘ, οι πληρότητες στα λεωφορεία είναι μεν αυξημένες, ωστόσο δεν επικρατεί πια το αδιαχώρητο και το κυριότερο έχουν περιοριστεί πολύ τα περιστατικά κατά τα οποία τα λεωφορεία γεμίζουν από νωρίς και δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τον κόσμο που περιμένει στις στάσεις. Με λίγα λόγια, στη νέα εποχή της Θεσσαλονίκης, η συγκοινωνία δεν είναι απλά το… μέσο, αλλά η έμπρακτη απόδειξη ότι κάτι αλλάζει προς το καλύτερο, με την τεχνολογία να συναντά την οικολογία.

Ο εκσυγχρονισμός του ΟΑΣΘ

 

Με αιχμή του δόρατος τα ηλεκτρικά λεωφορεία, ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης επανακαθορίζει το μέλλον των μετακινήσεων στην πόλη. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος του, Κωνσταντίνος Ταγγίρης, τα αποτελέσματα είναι ήδη ορατά: η αντικατάσταση 110 συμβατικών οχημάτων με ηλεκτρικά λεωφορεία μείωσε την κατανάλωση πετρελαίου κατά 29% και εξοικονόμησε περίπου 3 εκατομμύρια ευρώ μέσα σε έναν μόλις χρόνο. Επιπρόσθετα, στόχος είναι έως το τέλος του 2027, ολόκληρος ο στόλος του ΟΑΣΘ να αποτελείται αποκλειστικά από ηλεκτροκίνητα οχήματα.

Παράλληλα, ο μετασχηματισμός των συγκοινωνιών δεν περιορίζεται μόνο στα οχήματα, αλλά περιλαμβάνει και τον άνθρωπο. Για παράδειγμα η ανανέωση των συμβάσεων 190 οδηγών σηματοδοτεί τη σταθερή πρόθεση στήριξης του ανθρώπινου δυναμικού στον Οργανισμό, κάτι που για τους γνωρίζοντες αποτελεί θεμέλιο κάθε πραγματικής αλλαγής. Άλλωστε η διασφάλιση του απαραίτητου προσωπικού αποτελεί θεμέλιο για την αξιοπιστία του ΟΑΣΘ.

Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης είναι η μια παράμετρος του κυβερνητικού σχεδίου που έχει ως στόχο τον συνολικό μετασχηματισμό των συγκοινωνιών της πόλης. Ωστόσο,υπάρχουν και άλλες εξίσου σημαντικές.

Το Μετρό: Ένα έργο εθνικής σημασίας σε τροχιά ολοκλήρωσης

Το Μετρό Θεσσαλονίκης, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στη Βόρεια Ελλάδα, ολοκληρώθηκε χάρη στην πολιτική βούληση και στήριξη που παρείχε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος έδωσε έμφαση και προτεραιότητα στην επίλυση χρόνιων εκκρεμοτήτων, ώστε το έργο να πάψει να αποτελεί μνημείο στασιμότητας.

Σήμερα, η βασική γραμμή του μετρό έχει ολοκληρωθεί και «αγκαλιαστεί» από τους Θεσσαλονικείς, ενώ εντός χρονοδιαγράμματος προχωρά και η επέκταση προς την Καλαμαριά. Επιπλέον, δρομολογούνται οι μελέτες για την επέκταση δυτικά, με τις εξαγγελίες να αναμένονται στην ομιλία του Πρωθυπουργού τον προσεχή Σεπτέμβριο στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Πώς αλλάζει το FlyOver τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης

 

Πέραν του Μετρό, το FlyOver έρχεται να αποσυμφορήσει από την άνοιξη του 2027 την υφιστάμενη περιφερειακή οδό και να αλλάξει ριζικά τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης. Μέσω της δημιουργίας νέων ανισόπεδων κόμβων, γεφυρών και σηράγγων, το FlyOver υπόσχεται ταχύτερες και ασφαλέστερες μετακινήσεις, καλύτερη διασύνδεση μεταξύ περιοχών και ενίσχυση της λειτουργικότητας του οδικού δικτύου, συμβάλλοντας καθοριστικά στην αναβάθμιση της καθημερινότητας των πολιτών και της οικονομικής ζωής της πόλης. Πλέον δεν αμφισβητείται ότι η ολοκλήρωση του έργου θα επιφέρει σημαντική βελτίωση στην καθημερινή μετακίνηση των πολιτών και στην κυκλοφοριακή αποδοτικότητα της πόλης.

Πολιτική προτεραιότητα η αναβάθμιση των συγκοινωνιών

Είναι χαρακτηριστικό ότι κυβερνητικά στελέχη επισημαίνουν πως η αναβάθμιση των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης δεν αποτελεί ένα τεχνικό έργο, αλλά πολιτική προτεραιότητα με κοινωνικό και περιβαλλοντικό πρόσημο.

«Η πόλη που κάποτε δυσκολευόταν να κινηθεί, μπαίνει πλέον δυναμικά στο χάρτη των ευρωπαϊκών μητροπόλεων με έξυπνες και βιώσιμες μετακινήσεις» τονίζουν χαρακτηριστικά. Και όχι άδικα, αφού οι κυβερνητικές παρεμβάσεις, μέσα από στοχευμένες επενδύσεις και παρεμβάσεις έβαλαν τα θεμέλια για μια πόλη πιο λειτουργική, πιο πράσινη και τελικά πιο ανθρώπινη. Έτσι, είναι σημαντικό ότι οι μετακινήσεις στη Θεσσαλονίκη έπαψαν να αντιμετωπίζονται ως πρόβλημα, αλλά «αναβαθμίστηκαν» σε ευκαιρία για βελτίωση της καθημερινότητας, καθώς η βιώσιμη κινητικότητα είναι δικαίωμα, όχι πολυτέλεια.

Κάπως έτσι, η νέα εποχή που κάποτε οραματιζόμασταν για τις συγκοινωνίες στην Θεσσαλονίκη δεν είναι πια μια εξαγγελία της ΔΕΘ, αλλά έργο σε εξέλιξη. Και η πόλη, αυτήν τη φορά, δείχνει αποφασισμένη να φτάσει στον προορισμό της.

Χρήστος Τσαλικίδης

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Οι μέρες που το μετρό Θεσσαλονίκης κάνει… sold out και οι top σταθμοί – Στην τελική ευθεία η δυνατότητα αγοράς εισιτηρίου μέσω κάρτας
Ελλάδα11.06.25 | 09:01
Ντόνια ΚανιτσάκηΟι μέρες που το μετρό Θεσσαλονίκης κάνει… sold out και οι top σταθμοί – Στην τελική ευθεία η δυνατότητα αγοράς εισιτηρίου μέσω κάρτας