mkdn.gr logo
mkdn.gr logo

ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ

Καθημερινές… ακτινογραφίες στους δρόμους της Θεσσαλονίκης – «Έξυπνα» εργαλεία παρακολουθούν την κίνηση και… δίνουν λύσεις 

Ακούστε το άρθρο 8'
30.05.2025 | 08:00
«Έξυπνα» εργαλεία, τα οποία λειτουργούν σαν... ακτινολογικά μηχανήματα, παρακολουθώντας την κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο στους κεντρικούς οδικούς άξονες της Θεσσαλονίκης, έχει ενσωματώσει το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του ΕΚΕΤΑ, σε συνεργασία με τους τεχνολογικούς προμηθευτές των συστημάτων φωτεινής σηματοδότησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Τα εργαλεία αυτά, όχι μόνο καταγράφουν την κατάσταση στην κυκλοφορία, αλλά παράλληλα «επεμβαίνουν» και δίνουν λύσεις αλλάζοντας τα προγράμματα σηματοδότησης, ανάλογα με τα επίπεδα συμφόρησης των οδών. Μάλιστα, για τη διευκόλυνση των πολιτών που διανύουν διαμπερώς τη Θεσσαλονίκη, υπάρχει δωρεάν εφαρμογή, που χρησιμοποιεί τα δεδομένα πραγματικού χρόνου από τους δρόμους, προκειμένου οι οδηγοί να διευκολύνονται στην επιλογή του δρομολογίου που θα ακολουθήσουν στις καθημερινές μετακινήσεις. 

Όπως εξηγεί στα Μακεδονικά Νέα η Διευθύντρια Ερευνών του ΙΜΕΤ Δρ. Γεωργία Αϋφαντοπούλου, «δεν πρόκειται για έναν ακόμη navigator, αλλά για μια εφαρμογή που βοηθά στη διαχείριση της ζήτησης, κάνοντας τον κάθε μετακινούμενο της Θεσσαλονίκης τμήμα της λύσης για την κυκλοφορία, αφού ο ενημερωμένος σε πραγματικό χρόνο πολίτης μπορεί να κάνει τις σωστές επιλογές για την μετακίνησή του». 

 Δρ. Γεωργία Αϋφαντοπούλου

Τεχνητή νοημοσύνη 

 

Όπως τονίζει η κ. Αϋφαντοπούλου, το Ζωντανό Εργαστήριο Έξυπνης Κινητικότητας δημιουργήθηκε από το ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, για να αποδείξει ότι τα δεδομένα, όταν συγκεντρωθούν συστηματικά από πολλαπλές πηγές και αναλυθούν σωστά, μπορούν να υποστηρίξουν ηλεκτρονικές υπηρεσίες και εργαλεία που βοηθούν:

  1. τους πολίτες στην βελτίωση της καθημερινότητάς τους, 
  2. τους φορείς, όπως η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, στη βέλτιστη διαχείριση των υποδομών και των υπηρεσιών μεταφοράς και 
  3. το κράτος και την κοινωνία στην παρακολούθηση των επιπτώσεων και την αποτελεσματικότητα του συστήματος μεταφορών, οδηγώντας σε γρήγορη, αποτελεσματική και συναινετική λήψη  αποφάσεων για την ανάπτυξη της βιώσιμης κινητικότητας. 

«Έχουμε εντάξει τεχνικές τεχνητής νοημοσύνης στην πρόβλεψη της  κυκλοφορίας και την αλλαγή της σηματοδότησης. Μέσω του Κέντρου διαχείρισης Κυκλοφορίας της ΠΚΜ παρακολουθούμε, σε πραγματικό χρόνο, τις κυκλοφοριακές συνθήκες σε όλη τη Θεσσαλονίκη. Το σύστημα επιλέγει αυτόματα τα βέλτιστα σενάρια διαχείρισης της κυκλοφορίας που περιλαμβάνουν στρατηγικές αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας ανά περιοχή, προγράμματα σηματοδότησης για περιοχές και άξονες και πληροφόρηση χρηστών μέσα από τις πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων οι οποίες είναι εγκατεστημένες στους δρόμους της πόλης», τονίζει η κ. Αϋφαντοπούλου, η οποία υπογραμμίζει ότι το πλέον σημαντικό είναι ότι μέσω του συστήματος αυτού, που λειτουργεί με τεχνητή νοημοσύνη, κερδίζουμε κάθε ημέρα νέα γνώση για την   διαχείρισης της συμφόρησης στην πόλη και τις μεθόδους για να την αποφύγουμε. 

Επιπλέον, το Ζωντανό Εργαστήρι Έξυπνης Κινητικότητας παρακολουθεί και ποσοτικοποιεί τα θετικά οφέλη από τη λειτουργία του μετρό, που είναι πράγματι εντυπωσιακά, καθώς, σύμφωνα με τις σχετικές μετρήσεις, η κυκλοφορία των αυτοκινήτων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης μειώθηκε κατά 14%. 

«Η μεγιστοποίηση του αποτελέσματος του μετρό στην κυκλοφορία και στην εξυπηρέτηση των πολιτών, απαιτεί τη συνεχή παρακολούθηση των αποτελεσμάτων της λειτουργίας του, την πρόβλεψη συνθηκών και τη διαμόρφωση προτάσεων που να στηρίζονται σε συγκεκριμένα, μετρήσιμα αποτελέσματα χρόνου κυκλοφορίας και όγκου οχημάτων. Η φιλοδοξία του Ζωντανού Εργαστηρίου Έξυπνης Κινητικότητας του ΙΜΕΤ είναι να συνεισφέρουμε σ’ αυτή τη συνεχή παρακολούθηση, την κατανόηση των αποτελεσμάτων και την υποστήριξη έγκαιρης λήψης αποφάσεων», τονίζει η κ. Αϋφαντοπούλου. 

Εφαρμογή για τους πολίτες 

 

Στο μεταξύ, το ΙΜΕΤ έθεσε δωρεάν στη διάθεση των πολιτών ένα... «googlemaps», αποκλειστικά για τη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για το flyover.imet.gr (εφαρμογή drivethess) που γεννήθηκε ως ιδέα στις συσκέψεις που έγιναν -και συνεχίζουν να γίνονται- με πρωτοβουλία του Υφυπουργού Εσωτερικών, αρμόδιου για θέματα Μακεδονίας - Θράκης, Κώστα Γκιουλέκα, με αντικείμενο τη λήψη μέτρων για την ανακούφιση από τα έργα κατασκευής του FlyOver. 

«Η εφαρμογή αυτή δόθηκε στους πολίτες τους δύσκολους, πρώτους μήνες έναρξης κατασκευής του FlyOver, όχι ως ένα εργαλείο πλοήγησης, αλλά ως εργαλείο διαχείρισης της ζήτησης για μετακίνηση κατά μήκος κυκλοφοριακά αξιόπιστων αξόνων», εξηγεί η κ. Αϋφαντοπούλου. Το σύστημα αυτό το χρησιμοποιούν, μέχρι στιγμής, από 10.000 έως 15.000 μοναδικοί χρήστες  καθημερινά. 

Στην πλατφόρμα αυτή οι πολίτες παρακολουθούν απευθείας την κίνηση από δυτικά προς ανατολικά μέσω Περιφερειακής Οδού, Εγνατίας και παραλιακής. 

Από ανατολικά προς δυτικά μέσα Περιφερειακής, Εγνατίας, αλλά και μέσω Β. Όλγας - Τσιμισκή. 

Δηλαδή, σε κάθε κατεύθυνση, περιλαμβάνονται τρεις εναλλακτικές διαδρομές, με τους οδηγούς και τους πολίτες να έχουν τη δυνατότητα να ελέγξουν το χρόνο διέλευσης, αλλά και τις ταχύτητες ανά διαδρομή. 

Στη σελίδα, μάλιστα, υπάρχει και η καρτέλα «Ζωντανή Απεικόνιση», στην οποία φαίνονται σε πραγματικό χρόνο οι κυκλοφοριακές συνθήκες ανά διαδρομή.

Ντόνια Κανιτσάκη

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Με… τέρμα τα γκάζια προχωράει το Flyover - Κατεδαφίζεται η γέφυρα της Περραιβού, το φθινόπωρο τα τούνελ
Ελλάδα29.05.25 | 05:00
Ντόνια ΚανιτσάκηΜε… τέρμα τα γκάζια προχωράει το Flyover - Κατεδαφίζεται η γέφυρα της Περραιβού, το φθινόπωρο τα τούνελ