mkdn.gr logo
mkdn.gr logo

Δημος Θεσσαλονικης

Έρχεται το τέλος στην ανεξέλεγκτη χρήση ηλεκτρικών πατινιών - Το νέο αυστηρό πλαίσιο με κανόνες, τέλη και πρόστιμα

Ακούστε το άρθρο 8'
31.05.2025 | 08:00
Φωτογραφία Αρχείου
/Shutterstock
Στην καθιέρωση ενός σαφούς και αυστηρού κανονιστικού πλαισίου για την κυκλοφορία και στάθμευση των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.), όπως τα κοινώς γνωστά ηλεκτρικά πατίνια, προχωρά ο δήμος Θεσσαλονίκης.

Η νέα κανονιστική απόφαση, προϊόν πολύμηνης προετοιμασίας και διαβούλευσης, αλλά και διορθώσεων έπειτα από παρατηρήσεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας Θράκης, αναμένεται να εγκριθεί στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την προσεχή Δευτέρα 2 Ιουνίου. Παράλληλα, το Σώμα θα αποφασίσει και για την επιβολή τελών στις εταιρείες εκμίσθωσης Ε.Π.Η.Ο. για τη χρήση κοινόχρηστων χώρων για τη στάθμευσή τους.

Μετά την επικύρωση των δύο αποφάσεων, η διοίκηση του δήμου θα τις διαβιβάσει άμεσα στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης, για τελικό έλεγχο νομιμότητας, ώστε να τεθεί σε εφαρμογή το νέο καθεστώς.

Όπως υπογράμμισε στα «Μακεδονικά Νέα», ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, Κωνσταντίνος Τσιαπακίδης, ο στόχος είναι να εφαρμοστεί το μέτρο άμεσα, διότι πλησιάζει η θερινή περίοδος, όπου η χρήση των οχημάτων αυτών είναι ιδιαίτερα αυξημένη.

Αναλυτικά η νέα κανονιστική ρύθμιση

 

Η κανονιστική, η οποία έχει ήδη περάσει κατά πλειοψηφία από τη Δημοτική Επιτροπή, περιλαμβάνει πληθώρα τεχνικών, λειτουργικών και χωροταξικών ρυθμίσεων που καθορίζουν τον τρόπο κυκλοφορίας και στάθμευσης των Ε.Π.Η.Ο. στον δήμο Θεσσαλονίκης.

Μεταξύ άλλων:

  • Θεσπίζεται ανώτατο όριο ταχύτητας τα 25 χλμ/ώρα, με όριο τα 6 χλμ/ώρα σε πεζοδρόμους, πλατείες, πάρκα και ειδικά σημεία του παραλιακού μετώπου.
  • Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.
  •  H κίνηση των ΕΠΗΟ στο οδόστρωμα των οδών Τσιμισκή, Εγνατία (από Εθνικής Αμύνης μέχρι Δωδεκανήσου) επιτρέπεται με μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα τα 15χλμ/ώρα.
  • Απαγορεύεται η στάθμευση πατινιών εντός 100 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, σε ράμπες ΑμεΑ, διαβάσεις, νησίδες, στάσεις λεωφορείων, χώρους TAXI, σε σήραγγες και σε σημεία που εμποδίζεται η πρόσβαση ή κυκλοφορία των πεζών.
  • Εξαιρείται της απαγόρευσης η προσωρινή στάση πατινιών στα άκρα των πεζοδρομίων, υπό την προϋπόθεση ότι δεν εμποδίζεται η κίνηση πεζών ή η είσοδος σε κτίρια και βρίσκονται στο άκρο αυτών.

 

Ο αντιδήμαρχος επεσήμανε ότι σήμερα δραστηριοποιούνται τέσσερις εταιρείες εκμίσθωσης ηλεκτρικών πατινιών στη Θεσσαλονίκη, οι οποίες θα πρέπει να προχωρήσουν στην εγκατάσταση των σημείων στάθμευσης, όπως προβλέπει η κανονιστική, ώστε να μπει τέλος στο φαινόμενο της ανεξέλεγκτης εγκατάλειψης των εν λόγω οχημάτων.

«Από εκεί και μετά αναλόγως και τη συμπεριφορά την οποία θα εισπράξουν οι πολίτες της Θεσσαλονίκης, γιατί αυτοί είναι και οι κριτές, θα αποφασίσουμε και εμείς τι θα κάνουμε. Ευχόμαστε να είναι καλή η συμπεριφορά τους. Εγώ συμφωνώ ότι είναι ένα μέσο που βοηθάει λόγω της αυξημένης κίνησης. Αλλά τα πάντα θα εξαρτηθούν από τη συμπεριφορά των εταιρειών και από τη χρήση των πελατών τους», υπογράμμισε ο κ. Τσιαπακίδης. 

Υποχρεώσεις εταιρειών και πρόστιμα

 

Οι εταιρείες εκμίσθωσης Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται -μεταξύ άλλων- να:

  • χρησιμοποιούν κατάλληλη υποδομή λογισμικού στο στόλο εκμισθούμενων Ε.Π.Η.Ο. για την διασφάλιση τήρησης των ορίων ταχύτητας, απαγόρευσης και περιορισμό στάθμευσης και περιορισμούς κίνησης,
  • διαθέτουν συνεργεία άμεσης επέμβασης όλο το 24ωρο,
  • διαγραμμίζουν με ευθύνη τους τους παραχωρημένους χώρους στάθμευσης και να ανανεώνουν τη διαγράμμιση ανά τρεις μήνες,
  • παρέχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες του δήμου για την παρακολούθηση των οχημάτων.

 

Ο αντιδήμαρχος ανέφερε ότι στόχος της δημοτικής αρχής είναι, εφόσον η εφαρμογή της κανονιστικής τηρηθεί επιτυχώς, να εξεταστεί ενδεχομένως και η αύξηση του αριθμού των επιτρεπόμενων πατινιών από τα 800 που προβλέπεται τώρα, σε μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων.

Παράλληλα, το πλαίσιο των προστίμων/κυρώσεων είναι το εξής:

  • Παράνομη στάθμευση ή κυκλοφορία: πρόστιμα από 20 ευρώ έως 200 ευρώ ανάλογα με τη βαρύτητα.
  • Εγκατάλειψη πατινιών σε μη προβλεπόμενους χώρους: δυνατότητα απομάκρυνσης από τον δήμο.
  • Μη τήρηση των διαγραμμίσεων στους χώρους στάθμευσης: πρόστιμο 100 ευρώ ανά σημείο. 
  • Συστηματικές παραβάσεις: ανάκληση της άδειας παραχώρησης χωρίς η εταιρεία να διατηρεί δικαίωμα επιστροφής χρημάτων.
  • Σε περιπτώσεις μαζικής κατάληψης μη εγκεκριμένων χώρων: απομάκρυνση όλων των οχημάτων μετά από δεύτερη καταγραφή εντός 3 ωρών.

 

Καθορισμός των τελών για χρήση κοινόχρηστων χώρων

 

Για τις επιχειρήσεις εκμίσθωσης Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων, ορίζεται και ετήσιο τέλος ανά Ζώνη στάθμευσης και είδος Ε.Π.Η.Ο., ως ακολούθως: 

ΖώνηΠατίνια, rollers, skateboards, μηχανοκίνητα μονόκυκλα ή δίκυκλαΑμαξίδια ΑμεΑ
Ζώνη Α39 € / έτος / όχημαΆνευ τέλους
Ζώνη Β25 ευρώ / έτος / όχημαΆνευ τέλους
Ζώνη Γ16 ευρώ / έτος / όχημαΆνευ τέλους
Ζώνη Δ5 ευρώ / έτος / όχημαΆνευ τέλους

 

Τα τέλη καταβάλλονται εφάπαξ για όλο το έτος. Τα σημεία στάθμευσης που έχουν καθοριστεί στην κανονιστική είναι συνολικά 800, και πιο συγκεκριμένα 376 θέσεις για τη Ζώνη Α, 158 θέσεις για τη Ζώνη Β, 250 για τη Ζώνη Γ και 16 θέσεις για τη Ζώνη Δ.

Ο κ. Τσιαπακίδης υπογράμμισε την ανάγκη να διαμορφωθεί μια εικόνα πόλης πιο φιλική τόσο για τους κατοίκους όσο και τους επισκέπτες της, ιδιαίτερα στην περιοχή του παραλιακού μετώπου, όπου τα εγκαταλελειμμένα πατίνια αποτελούν αντικείμενο συχνών -σχεδόν καθημερινών-παραπόνων.

Με την έγκριση αυτών των δύο αποφάσεων από το Δημοτικό Συμβούλιο την ερχόμενη Δευτέρα (2/6), το πλαίσιο λειτουργίας των Ε.Π.Η.Ο. στον δήμο Θεσσαλονίκης αναμένεται να αλλάξει ριζικά. Το αν αυτή η αλλαγή θα είναι αποτελεσματική, θα εξαρτηθεί -όπως ξεκαθαρίζεται από πλευράς αντιδημάρχου- από τη συμπεριφορά τόσο των εταιρειών όσο και των χρηστών.

Δημήτρης Ευαγγελίδης

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Ηλεκτρικά πατίνια: Νέοι κανόνες για την κυκλοφορία και τη στάθμευση στον δήμο Θεσσαλονίκης – Τα νέα πρόστιμα
Ελλάδα05.03.25 | 06:00
Δημήτρης ΕυαγγελίδηςΗλεκτρικά πατίνια: Νέοι κανόνες για την κυκλοφορία και τη στάθμευση στον δήμο Θεσσαλονίκης – Τα νέα πρόστιμα