Η. Περτζινιδης για Θεσσαλονικη

Μια πόλη πεινασμένη επί δεκαετίες για μεγάλα έργα, δεν μπορεί να «χορτάσει» με ένα Μετρό

Ακούστε το άρθρο 8'
14.05.2025 | 08:00
Shutterstock
Η Θεσσαλονίκη έχει ήδη μπει σε μια περίοδο υλοποίησης μεγάλων εγχειρημάτων και ζητούμενο είναι η απαίτηση για την επιτάχυνσή τους, τονίζει, μέσω της συνέντευξής του στα Μακεδονικά Νέα, ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Ηλίας Περτζινίδης. Ο ίδιος, σχολιάζοντας τη συζήτηση που άνοιξε πάλι, για τη δημιουργία τραμ, ζητά να μην επιτρέψουμε νέες διελκυστίνδες απόψεων να αποτελέσουν αφορμή για να χαθεί ξανά πολύτιμος χρόνος για τη Θεσσαλονίκη. 

Σχετικά με την ανάπλαση της ΔΕΘ, ο κ. Περτζινίδης τονίζει ότι το ΤΕΕ/ΤΚΜ (Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος/ Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας) στηρίζει το εγχείρημα και συμπράττει με τις δυνάμεις της πόλης που διεκδικούν την άμεση -κατά το δυνατόν- προώθηση της υλοποίησης του project, ενώ για το FlyOver υπογραμμίζει ότι πρόκειται για παράδειγμα έργου που εξελίσσεται σωστά, εντός χρονοδιαγραμμάτων, γρήγορα και μεθοδικά. 

 Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Ηλίας Περτζινίδης

Συνέντευξη στην Ντόνια Κανιτσάκη

Κύριε Περτζινίδη, είστε πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, ενός από τα πιο ισχυρά επιμελητήρια της Βόρειας Ελλάδας, λιγότερο από ένα έτος. Ποιους στόχους θέσατε με την ένραξη της θητείας σας;  

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ στέκεται διαχρονικά στο ύψος του πρωταγωνιστικού ρόλου που διαδραμάτισε και διαδραματίζει. Αφενός στη διεκδίκηση και τεκμηρίωση όλων των μεγάλων εγχειρημάτων της Θεσσαλονίκης και των νομών της κεντρικής Μακεδονίας, αφετέρου στον θεσμικό του ρόλο, ως Συμβούλου της Πολιτείας και της Αυτοδιοίκησης, σε θέματα υποδομών, ανάπτυξης, μεταρρυθμίσεων και του θεσμικού πλαισίου που καθορίζει τις εφαρμοσμένες πολιτικές. Και βέβαια στον τρίτο άξονα δράσης του ως φορέα εκπροσώπησης, προστασίας και υποστήριξης των μηχανικών - μελών του. Αναλάβαμε στο μέσον του 2024 συνδυάζοντας τα στοιχεία της «συνέχειας» και της «αφετηρίας». Συνέχειας του πολυσχιδούς έργου που είχε δρομολογηθεί τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και αφετηρίας νέων πρωτοβουλιών που εντείνουν την εξωστρέφεια του ΤΕΕ/ΤΚΜ και την καταγραφή της παρεμβατικής συμβολής του στα θέματα που αφορούν τόσο στους μηχανικούς, όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, ιδιαίτερα της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας. Το Πρόγραμμα Δράσης της νέας θητείας, περιλαμβάνει δράσεις για την αξιοποίηση της επιστήμης και της τεχνολογίας, την ανάπτυξη, την προστασία του περιβάλλοντος και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, την ενίσχυση της συνεργασίας με φορείς και πανεπιστημιακά ιδρύματα. Η ίδρυση δύο νέων Μόνιμων Επιτροπών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και για την Τεχνική Παιδεία, δίνουν ένα στίγμα. Όπως και η στάση μας στον διάλογο για τους στόχους της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας, μια στάση υπέρ των πράξεων και του αποτελέσματος, έναντι των ατέρμονων συζητήσεων που σπαταλάνε τον χρόνο.

-Πρόσφατα επανήλθε στο προσκήνιο η συζήτηση για τη δημιουργία τραμ στη Θεσσαλονίκη. Είναι ένα έργο που το χρειάζεται η Θεσσαλονίκη και θα μπορούσε να προχωρήσει; Ή, ίσως, όλοι οι φορείς της πόλης πρέπει να επικεντρώσουν τις δυνάμεις τους στην άσκηση πιέσεων ώστε να προχωρήσουν γρήγορα οι επεκτάσεις του μετρό;

Είναι εύλογο, μια πόλη πεινασμένη επί δεκαετίες για μεγάλα έργα, να μη μπορεί να «χορτάσει» με ένα Μετρό. Είναι κατανοητή η ευκολία με την οποία μπορούν πολλοί να ονειρεύονται το επόμενο μεγάλο εγχείρημα και να ρίχνουν εκ νέου στο τραπέζι παλιές ιδέες, για τραμ που να διασχίζει όλη την πόλη, για θαλάσσιες συγκοινωνίες, κ.ά.. Όμως επειδή η Θεσσαλονίκη έχει ήδη μπει σε μια περίοδο υλοποίησης μεγάλων εγχειρημάτων, το αμέσως ζητούμενο αυτή την περίοδο είναι η συσπείρωση όλων των παραγόντων και των ταγών της πόλης και της ευρύτερης Κεντρικής Μακεδονίας, γύρω από την απαίτηση για την επιτάχυνση αυτών των project, όπως η Fly Over, η ανάπλαση της ΔΕΘ, το Thess Intec, η ενοποίηση του παραλιακού μετώπου, η πολύπαθη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο, οι επεκτάσεις του Μετρό. Η επέκταση προς τα δυτικά πρέπει να ξεκινήσει... χθες. Όταν θα έχει προχωρήσει η υλοποίηση όλων αυτών με τον ρυθμό που πρέπει, τότε θα έχουμε τον χρόνο για νέες ιδέες, ή για την αναθέρμανση και την επικαιροποίηση παλαιών σχεδίων. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να επιτρέψουμε νέες διελκυστίνδες απόψεων να αποτελέσουν αφορμή για να χαθεί ξανά πολύτιμος χρόνος για τη Θεσσαλονίκη…

-Στην ημερίδα που διοργανώσατε πρόσφατα με θέμα την ανάπλαση της ΔΕΘ, ανοίξατε τις εργασίες της ημερίδας λέγοντας: «Στις περισσότερες εκδηλώσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου ξεκινούμε με τη διατύπωση ότι ‘‘το ΤΕΕ/ΤΚΜ ανοίγει τον διάλογο’’. Στη συγκεκριμένη εκδήλωση τοΤΕΕ/ΤΚΜ κλείνει τον διάλογο. Ας ξεκινήσει, επιτέλους, το έργο». Τελικά, μήπως η ατέρμονη διαβούλευση αντί να ωριμάζει τα έργα τα κάνει να… κακοφορμίζουν; Τι πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα με τη ΔΕΘ;

Είναι ακριβώς αυτό που έλεγα για τις διελκυστίνδες απόψεων... Το μεγάλο εγχείρημα της Ανάπλασης της ΔΕΘ, έχει βρεθεί αντιμέτωπο με συμπεριφορές και προσεγγίσεις που, άλλοτε εκούσια και άλλοτε ακούσια, το περιβάλλουν με τις συνήθεις παθογένειες της ελληνικής Πολιτείας και της ελληνικής κοινωνίας. Παλινωδίες δια των αντιπαραθέσεων και της γραφειοκρατίας. Αντί να υλοποιείται και να αποδίδει υπεραξία στη Θεσσαλονίκη, το εγχείρημα «λιμνάζει» στην αδράνεια. Η εκδήλωση που οργανώσαμε ως ΤΕΕ/ΤΚΜ για την παρουσίαση της αρχιτεκτονικής μελέτης που κέρδισε το βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό για την Ανάπλαση της ΔΕΘ, προσέλκυσε εύλογα τεράστιο ενδιαφέρον. Και η φράση «κλείνουμε τον διάλογο», εκφράζει ακριβώς την υποστήριξή μας στην δράση, έναντι της αδράνειας. Οι μηχανικοί δεν πολιτικολογούν. Ο μηχανικός είναι ρεαλιστής, λαμβάνει υπόψη όλα τα δεδομένα, υπολογίζει θετικά και αρνητικά, αναγνωρίζει τα όρια του εφικτού και έχει την οξυδέρκεια να επικαιροποιεί τους στόχους και τις προτεραιότητές, για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του σήμερα… σήμερα! Και όχι κάποτε... Το ΤΕΕ/ΤΚΜ στηρίζει με αυτήν ακριβώς τη φιλοσοφία το εγχείρημα της ανάπλασης της ΔΕΘ και συμπράττει με τις δυνάμεις της πόλης που διεκδικούν την άμεση -κατά το δυνατόν- προώθηση της υλοποίησης του project. 

-Κατά κοινή ομολογία, το FlyOver αποτελεί, τουλάχιστον προς το παρόν, μια ευχάριστη έκπληξη, ως προς την ταχύτητα υλοποίησης του. Τι θα προσφέρει το έργο αυτό στη Θεσσαλονίκη; Και ποια τακτική πρέπει να ακολουθηθεί ώστε και άλλα έργα να τρέχουν με ταχύτητα;

Εδώ έχουμε για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό, ένα παράδειγμα αντίθετο από εκείνα που είχαμε συνηθίσει. Ένα παράδειγμα έργου που εξελίσσεται σωστά. Εντός χρονοδιαγραμμάτων και ίσως πιο γρήγορα, μεθοδικά. Και επιτρέψτε μου να τονίσω μια παράμετρο που ενώ τη ζούμε, δεν την επισημαίνει κανείς. Οι πολίτες, δείχνουν όλη την υπομονή του κόσμου, για την ταλαιπωρία που υφίστανται λόγω των εργασιών. Μετά τους αρχικούς φόβους, τις αντιδράσεις, τους αφορισμούς, είδαν πως δεν έχουμε μια επανάληψη του... βασιλείου της λαμαρίνας που ζήσαμε με το Μετρό. Και κάνουν υπομονή, επειδή βλέπουν το έργο να εκτελείται με τον ρυθμό που πρέπει. Άρα δεν είναι παράλογοι οι πολίτες. Έχουν καεί στον χυλό και φυσάνε το γιαούρτι. Όταν βλέπουν δουλειά, αξιολογούν και αντιδρούν ανάλογα. Όταν ολοκληρωθεί αυτό το έργο, σε συνδυασμό με το Μετρό και με άλλα έργα, τότε θα δούμε σε όλο το εύρος τους τις θετικές επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό φόρτο της πόλης, αλλά και στο περιβάλλον

-Πώς διαμορφώνονται τα νέα δεδομένα στην κτηματαγορά, περίπου τρεις μήνες μετά την απόφαση του ΣτΕ για τον ΝΟΚ; Πόσο έχει επηρεαστεί ο κατασκευαστικός κλάδος στη Θεσσαλονίκη και στην Κ. Μακεδονία λόγω αυτής της απόφασης; Και, τέλος, ποια είναι τα επόμενα βήματα που απομένουν για τη «θεραπεία» των προβλημάτων που έχουν προκύψει;

Τελούμε εν αναμονή της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης που προωθεί η κυβέρνηση και είναι σοφό να περιμένουμε να δούμε την τελική μορφή της, τον βαθμό υιοθέτησης προτάσεων που κι εμείς υποβάλλαμε ως ΤΕΕ/ΤΚΜ και την αποτελεσματικότητά της. Και τότε να αξιολογήσουμε πόσο γρήγορα θα μπορέσει ο κλάδος να ξεπεράσει τις επιπτώσεις της συγκεκριμένης απόφασης και τι αποτύπωμα θα αφήσουν αυτές. Ξέρετε, ο σεβασμός απέναντι στις αποφάσεις της Ελληνικής Δικαιοσύνης αποτελεί θεμελιώδη αρχή του κράτους δικαίου. Ωστόσο είναι γεγονός πως η επίμαχη απόφαση είχε σημαντικές επιπτώσεις για τον τεχνικό κόσμο και την κτηματαγορά, δημιουργώντας ανασφάλεια δικαίου, ανατρέποντας χιλιάδες επενδύσεις, οδηγώντας σε άνιση αντιμετώπιση των κατασκευαστικών επενδύσεων και προκαλώντας μείζονα προβλήματα εξαιτίας της απαίτησης για τροποποίηση οικοδομικών αδειών που έχουν ήδη εκδοθεί. Σε κάθε περίπτωση συμφωνώντας ότι οφείλουμε να σεβόμαστε τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης που ερμηνεύουν τους Νόμους της χώρας, πρέπει να συμφωνήσουμε πως όταν σημαντικοί νόμοι «σκοντάφτουν» στη Δικαιοσύνη, την ευθύνη την έχουν οι νομοθέτες που θα έπρεπε να εισάγουν καλύτερους και πιο άρτιους νόμους, εξ’ αρχής. (σ.σ Η συνέντευξη δόθηκε λίγες ώρες πριν από την κατάθεση της σχετικής τροπολογίας στη Βουλή για τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό. Δείτε ΕΔΩ)

-Ζούμε σε μια σεισμογόνο χώρα. Το γνωρίζουμε όλοι αυτό. Πρόσφατα είχαμε στην Κωνσταντινούπολη σεισμική δραστηριότητα και εκφράστηκε ο φόβος για μεγάλου μεγέθους σεισμό, άνω των 7 Ρίχτερ, ο οποίος μπορεί να πυροδοτήσει ρήγματα στην πατρίδα μας. Τα κτίρια στην Ελλάδα αντέχουν; Έχουν γίνει ενέργειες για την ενίσχυση της στατικότητάς τους;

Εμάς, μας ενδιαφέρει η αντισεισμική θωράκιση διαχρονικά, ανεξάρτητα με το τι γίνεται στο χρονικό πλαίσιο της επικαιρότητας. Είναι γεγονός πως η Ελλάδα, μετά το 1985 έχει αποτελέσει πρότυπο όσον αφορά στους αντισεισμικούς κανονισμούς, για πολλές χώρες. Οι νεότερες κατασκευές, είναι στην πλειονότητά τους εξαιρετικά θωρακισμένες έναντι του σεισμικού κινδύνου. Έλληνες μηχανικοί πρωταγωνιστούν στη διαδικασία εκπόνησης κάθε σύγχρονου αντισεισμικού κώδικα και στο εξωτερικό. Και όλο αυτό, είναι σε μεγάλο βαθμό μια παρακαταθήκη εμπειρίας που οικοδομήθηκε με την εξονυχιστική μελέτη των επιπτώσεων του μεγάλου σεισμού του 1978 στη Θεσσαλονίκη. Αυτή βέβαια, είναι η μια όψη του νομίσματος. Η άλλη όψη, είναι πως η χώρα μας διαθέτει πολλά παλιά κτίρια, λιγότερο ή περισσότερο ευάλωτα στον σεισμικό κίνδυνο. Δημόσια και ιδιωτικά. Επίσης, υπάρχουν δημόσιες υποδομές που δεν έχουν συντηρηθεί επαρκώς για πολλά χρόνια, φαινόμενο απότοκο και της οικονομικής κρίσης που βιώσαμε ως χώρα. Το ΤΕΕ συνολικά, πρωταγωνίστησε στην εκπόνηση και υλοποίηση ενός προγράμματος προσεισμικού ελέγχου που βρίσκεται σε εξέλιξη στα δημόσια κτίρια και στατικού ελέγχου  σε παλιές οδικές γέφυρες, ενώ πρόταση του ΤΕΕ/ΤΚΜ είναι να βρεθεί ένα μοντέλο εφαρμογής αντίστοιχου προγράμματος προσεισμικού ελέγχου και για τα ιδιωτικά κτίρια. Συνεπώς, η απάντηση είναι να προχωρούμε χωρίς φόβο στην έγκαιρη πρόληψη. Το κόστος της πρόληψης, τελικά, είναι πάντα μικρότερο από το κόστος της αποκατάστασης.

 

 

Ντόνια Κανιτσάκη