Η διοίκηση του κεντρικού δήμου, αναγνωρίζοντας αυτή την ανάγκη, επιχειρεί να επιβάλει αυστηρότερο έλεγχο στη χρήση του κοινόχρηστου χώρου από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και εστίασης.
Στο επίκεντρο αυτής της προσπάθειας βρίσκεται ένα ιδιαίτερα πρακτικό αλλά και συμβολικό εργαλείο, τα λευκά στίγματα. Οι μικρές αυτές κυκλικές βούλες -διαμέτρου περίπου 20 εκατοστών- τοποθετούνται στο πλακόστρωτο στην αρχή, τη μέση και το τέλος του παραχωρούμενου χώρου που έχει κάθε επιχείρηση για να αναπτύξει τραπεζοκαθίσματα. Πρόκειται για σημάδια που εφαρμόζονται με ειδική ανεξίτηλη μπογιά και αποσκοπούν στην οριοθέτηση του νόμιμου πλαισίου χρήσης του δημόσιου χώρου.
Η πρακτική αυτή δεν είναι καινούργια για τη Θεσσαλονίκη. Είχε εφαρμοστεί και επί δημαρχίας Γιάννη Μπουτάρη, τότε όμως τα όρια επισημαίνονταν με συνεχόμενες κίτρινες γραμμές. Με την πάροδο των ετών το μέτρο ατόνησε, όμως η σημερινή δημοτική αρχή αποφάσισε να το επαναφέρει σε νέα μορφή, έπειτα και από συνεννοήσεις με εκπροσώπους των επαγγελματιών εστίασης και διασκέδασης. Οι τελευταίοι είχαν εκφράσει σοβαρές αντιρρήσεις για τις έντονες γραμμές, με αποτέλεσμα να επιλεγεί η πιο διακριτική «σημειακή» διαγράμμιση, ως αποτέλεσμα μιας εύθραυστης ισορροπίας μεταξύ νομιμότητας και λειτουργικότητας.
Η Δημοτική Αστυνομία έχει αναλάβει κεντρικό ρόλο στην επιτήρηση αυτής της κανονιστικής διάταξης. Οι επαγγελματίες είχαν περιθώριο έως τις 30 Απριλίου να ολοκληρώσουν τη σήμανση. Παράλληλα, μέχρι τις 31 Μαρτίου όφειλαν να καταβάλουν και το σχετικό τέλος χρήσης για τον κοινόχρηστο χώρο.
Κ. Τσιαπακίδης: Αυστηροί έλεγχοι και μηνύματα συμμόρφωσης
Σε δηλώσεις του στα «Μακεδονικά Νέα», ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, Κώστας Τσιαπακίδης, έδωσε μια πλήρη εικόνα για την υφιστάμενη κατάσταση στον δήμο Θεσσαλονίκης αναφορικά με τα καταστήματα εστίασης και την εφαρμογή της κανονιστικής για τα τραπεζοκαθίσματα. Όπως τόνισε, ο συνολικός αριθμός των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που λειτουργούν στην πόλη ανέρχεται περίπου στα 3.000. Από αυτά, τα περίπου 200 δεν διαθέτουν προς το παρόν άδεια για τη χρήση κοινόχρηστου χώρου.
Ο αντιδήμαρχος ξεκαθάρισε ότι το ποσοστό αυτό βαίνει μειούμενο και πως πρόκειται για «θέμα χρόνου» να ενταχθούν και οι υπόλοιποι στη νομιμότητα, καθώς -όπως ανέφερε χαρακτηριστικά- «δεν μπορεί να πληρώνουν οι πολλοί και οι λίγοι όχι». Ειδικά για τα καταστήματα που βρίσκονται σε κομβικά σημεία της πόλης, σε ό,τι ο ίδιος χαρακτήρισε «φιλέτα» του ιστορικού κέντρου, το μήνυμα ήταν σαφές: δεν θα υπάρξει ανοχή.
Οι έλεγχοι από την πλευρά της Δημοτικής Αστυνομίας είναι καθημερινοί και, όπως διαβεβαίωσε ο κ. Τσιαπακίδης, «όποιος πλέον δεν συνετίζεται, πέραν του ελέγχου, μπαίνει και στο φύλλο ελέγχου το πρόστιμο». Ο αντιδήμαρχος σημείωσε ότι η περίοδος ανοχής και ενημέρωσης έχει παρέλθει: «Δεν μπορούμε να περιμένουμε έναν χρόνο. Πέρασε και η 30ή Απριλίου, τελειώνει και ο Ιούνιος. Δεν μπορεί οι μισοί να έχουν προσαρμοστεί και οι άλλοι μισοί όχι. Όσοι δεν το έχουν κάνει, αναλαμβάνουν την ευθύνη και να μην παραπονιούνται για το πρόστιμο».
Σύμφωνα με την ισχύουσα διαδικασία, όταν μετά από έλεγχο διαπιστωθεί υπέρβαση ή αυθαίρετη κατάληψη κοινόχρηστου χώρου με τραπεζοκαθίσματα, ο καταστηματάρχης λαμβάνει φύλλο ελέγχου και έχει προθεσμία επτά ημερών για να συμμορφωθεί. Εφόσον δεν το πράξει, τα παράνομα τραπεζοκαθίσματα αφαιρούνται από τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες και μεταφέρονται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο φύλαξης για χρονικό διάστημα έως και τριών μηνών. Για την επιστροφή τους, ο επιχειρηματίας υποχρεούται να καταβάλει συγκεκριμένο αντίτιμο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι κυρώσεις δεν αφορούν μόνο τα καταστήματα χωρίς άδεια. Ακόμα και σε περιπτώσεις όπου υπάρχει άδεια, εφόσον παραβιάζεται το πλαίσιο (π.χ. υπέρβαση του παραχωρημένου χώρου), εκδίδεται και πάλι φύλλο ελέγχου, ακολουθεί προειδοποίηση και, αν δεν υπάρξει συμμόρφωση, εφαρμόζεται και πάλι η διαδικασία άρσης.
«Πάνω από όλα ο δημόσιος χώρος», υπογράμμισε ο κ. Τσιαπακίδης. «Ανήκει στα καταστήματα, αλλά ανήκει και στους πολίτες. Και θα πρέπει όλοι αυτό να το σεβαστούμε και όλα θα πάνε καλά».
Η παρέμβαση Αγγελούδη: «Δεν πρόκειται να κλείσουμε τα μάτια»
Το θέμα των τραπεζοκαθισμάτων και της αυθαίρετης κατάληψης κοινόχρηστων χώρων απασχόλησε πρόσφατα και το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης, με τον δήμαρχο Στέλιο Αγγελούδη να τοποθετείται ξεκάθαρα υπέρ της αυστηρής εφαρμογής του κανονιστικού πλαισίου. Στην τοποθέτησή του κατά τη διάρκεια συνεδρίασης τον περασμένο Μάιο, ο δήμαρχος υπογράμμισε πως, παρά τις συμφωνίες με τους επαγγελματίες και την παράταση που δόθηκε για την προσαρμογή, μόνο το 10-20% των καταστηματαρχών είχε συμμορφωθεί με την υποχρέωση της σημειακής διαγράμμισης του κοινόχρηστου χώρου.
«Δεν πρόκειται να κλείσουμε τα μάτια», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Αγγελούδης, επισημαίνοντας ότι οι εντολές προς τη Δημοτική Αστυνομία είναι πως μετά από τρεις συστάσεις προς τον επιχειρηματία, εντός 48 ωρών θα επιβάλλεται το πρόστιμο σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Είχε υπενθυμίσει, μάλιστα, ότι η διακριτική σήμανση με τα λευκά στίγματα υιοθετήθηκε ύστερα από αίτημα των ίδιων των καταστηματαρχών, που είχαν ζητήσει την αντικατάσταση των παλαιών κίτρινων γραμμών. Όπως είχε υπογραμμίσει ο δήμαρχος, «δεν θα δεχτούμε να λειτουργούν κάποιοι εκτός πλαισίου, ειδικά όταν έχουν προηγηθεί συμφωνίες και παρατάσεις».
Η παρέμβαση του δημάρχου ήρθε να ενισχύσει το μήνυμα της διοίκησης ότι ο σεβασμός στον δημόσιο χώρο είναι αδιαπραγμάτευτος και ότι πλέον η περίοδος προσαρμογής έχει τελειώσει.
Οι αλλαγές στην κανονιστική διάταξη του δήμου - Νέοι κανόνες, νέες αρμοδιότητες
Η αυστηροποίηση της πολιτικής ελέγχου συνοδεύτηκε και από σημαντικές τροποποιήσεις στην Κανονιστική του δήμου Θεσσαλονίκης για τα τραπεζοκαθίσματα, οι οποίες ψηφίστηκαν τον Οκτώβριο του 2024 και τέθηκαν σε ισχύ από 1 Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους.
Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις:
- Στις πλατείες και τους πεζόδρομους που βρίσκονται σε διαδικασία ανάπλασης, η πρόβλεψη για τη διάθεση κοινόχρηστου χώρου προς χρήση από καταστήματα εστίασης εντάσσεται στο στάδιο της μελέτης του έργου. Επιβάλλεται αυστηρά η εξασφάλιση της διέλευσης πεζών και οχημάτων έκτακτης ανάγκης.
- Ειδική κανονιστική πράξη θα εκδίδεται στη συνέχεια, καθορίζοντας επακριβώς τις ζώνες στις οποίες θα επιτρέπεται η ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων.
- Τροποποιήθηκε επίσης η παλαιότερη διάταξη που εξαιρούσε από την παραπάνω διαδικασία τους πεζοδρόμους ενιαίου πλάτους. Πλέον, δεν υπάρχουν τέτοιες εξαιρέσεις και η κανονιστική ισχύει για το σύνολο του σχεδίου ανάπλασης.
- Αλλαγές επήλθαν και στη διαδικασία χορήγησης αδειών, με την Τροχαία Θεσσαλονίκης να αντικαθιστά τις Δημοτικές Κοινότητες στη διατύπωση γνώμης όταν τίθενται ζητήματα οδικής ασφάλειας. Ειδικά για περιοχές κοντά σε μνημεία και μουσεία, απαιτείται και έγκριση από το Υπουργείο Πολιτισμού.
- Επιπλέον, στις περιπτώσεις όπου ένα κατάστημα συνορεύει με είσοδο οικοδομής ή στοάς, η ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων μπορεί να επεκταθεί μπροστά από το διπλανό κατάστημα, με προϋπόθεση τη γραπτή συναίνεση του ιδιοκτήτη ή της διαχειριστικής επιτροπής της οικοδομής.
Οι νέοι κανόνες ορίζουν επίσης με μεγαλύτερη σαφήνεια τις αποστάσεις από αστικό εξοπλισμό. Ειδικότερα, ενώ προηγουμένως προβλεπόταν απόσταση 0,50 μ. από ΚΑΦΑΟ ΟΤΕ και άλλα κιβώτια ΟΚΩ, πλέον η πρόσοψη προς την όδευση πεζών πρέπει να παραμένει πλήρως ελεύθερη, προκειμένου να διασφαλίζεται η άνετη και ασφαλής προσβασιμότητα.
Τεχνικοί περιορισμοί και νέες δυνατότητες για τα καταστήματα - Τι επιτρέπεται και τι όχι
Πέρα από τις γενικές ρυθμίσεις και τις αρμοδιότητες, η αναθεωρημένη Κανονιστική του δήμου Θεσσαλονίκης φέρνει και συγκεκριμένους τεχνικούς περιορισμούς ως προς τον εξοπλισμό που μπορούν να χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες.
Πιο αναλυτικά:
- Απαγορεύεται ρητά η πάκτωση εξωτερικών κατασκευών και ομπρελών στο οδόστρωμα ή τα πεζοδρόμια. Αυτό σημαίνει πως καμία σταθερή κατασκευή δεν επιτρέπεται να είναι μόνιμα στερεωμένη στον δημόσιο χώρο, ανεξαρτήτως αισθητικής ή λειτουργικής ανάγκης.
- Απαγορεύεται επίσης η χρήση καναπέδων, ανεξαρτήτως τύπου ή στυλ, σε εξωτερικούς χώρους.
- Επιτρέπονται, ωστόσο, κινητοί βοηθητικοί πάγκοι, υπό την προϋπόθεση ότι δεν ξεπερνούν σε διαστάσεις τα 2 μέτρα μήκος επί 1,5 μέτρο πλάτος. Οι πάγκοι αυτοί μπορούν να χρησιμοποιούνται προσωρινά και να απομακρύνονται ανάλογα με τις ανάγκες του καταστήματος, χωρίς να αλλοιώνεται η φυσιογνωμία του δημόσιου χώρου.
- Επιπλέον, καταργείται πλέον η απαγόρευση της συνύπαρξης διαφορετικών ειδών εξοπλισμού, όπως για παράδειγμα ομπρέλες ενσωματωμένες με ζαρντινιέρες. Το μέτρο αυτό είχε τεθεί στο παρελθόν με σκοπό την αισθητική ομοιομορφία, όμως κρίθηκε υπερβολικά περιοριστικό για τους επαγγελματίες.
- Η νέα Κανονιστική επιτρέπει τη χρήση θερμαντικών σωμάτων, όπως οι γνωστοί "μανιτάρια" που χρησιμοποιούνται ευρέως κατά τους χειμερινούς μήνες, αλλά ορίζει σαφώς ότι πρέπει να είναι συγκεκριμένων χρωμάτων, ώστε να εναρμονίζονται με το αστικό περιβάλλον.
Οι ρυθμίσεις αυτές αποσκοπούν στο να διασφαλίσουν ότι ο εξοπλισμός που αναπτύσσεται στους κοινόχρηστους χώρους είναι λειτουργικός, αισθητικά συμβατός με το περιβάλλον και κυρίως, αναστρέψιμος.
Το «MyStreet» αλλάζει το παιχνίδι - Ψηφιακή διαχείριση και έλεγχος κοινόχρηστων χώρων
Μια από τις πλέον σημαντικές τομές στον τρόπο διαχείρισης των τραπεζοκαθισμάτων έρχεται από την κεντρική διοίκηση, και ειδικότερα από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με την ανάπτυξη της εφαρμογής «MyStreet». Το εργαλείο αυτό φιλοδοξεί να φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο οι πολίτες, οι δήμοι και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί παρακολουθούν τη χρήση του δημόσιου χώρου.
Η εφαρμογή είναι δωρεάν, σχεδιάζεται για κινητά τηλέφωνα και tablets και δίνει στον πολίτη τη δυνατότητα να ενημερώνεται, αλλά και να καταγγέλλει με ένα «κλικ» παράνομες καταλήψεις πλατειών και πεζοδρομίων από τραπεζοκαθίσματα. Μέσω ενός ειδικά διαμορφωμένου χάρτη, ο χρήστης μπορεί να δει ποιες παραχωρήσεις κοινόχρηστου χώρου έχουν εγκριθεί σε κάθε περιοχή του δήμου του, με γεωχωρικά και περιγραφικά δεδομένα για κάθε κατάστημα. Στη συνέχεια, εφόσον εντοπίζει αυθαιρεσία, μπορεί να προχωρά στην καταγγελία μέσω της ίδιας πλατφόρμας.
Επιπλέον, αναπτύσσεται από το Υπουργείο και ένα πληροφοριακό σύστημα με την ονομασία “Μητρώο Καταχώρισης Αδειών Χρήσης Κοινόχρηστων Χώρων”, το οποίο ενσωματώνεται στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη (gov.gr) και χρησιμοποιείται από τους δήμους για την καταχώριση και εποπτεία των αδειών που εκδίδουν. Μέσω αυτού, θα είναι εφικτό να διαπιστώνεται άμεσα αν μια επιχείρηση έχει υπερβεί το παραχωρηθέν όριο και να ενημερώνονται οι αρμόδιοι ελεγκτές για άμεση παρέμβαση είτε με αυτοψία, είτε έπειτα από καταγγελία πολιτών.
Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, σε πρόσφατη συνέντευξή του, περιέγραψε το πώς η πλατφόρμα φιλοδοξεί να αποτελέσει πολλαπλό εργαλείο διαχείρισης του δημόσιου χώρου:
«Έχουμε τελειώσει όλο το back-office κομμάτι, δηλαδή την εφαρμογή που χρησιμοποιούν οι Δήμοι για να κάνουν την εισαγωγή των στοιχείων. [...] Θέλουμε το MyStreet να γίνει η πρώτη εφαρμογή στην οποία θα συγκεντρώσουμε όχι μόνο τα τραπεζοκαθίσματα, αλλά και άλλη γεωχωρική πληροφορία. Τι εννοώ με αυτό; Σε ποια σημεία υπάρχουν απινιδωτές, σε ποια σημεία σε όλη την επικράτεια υπάρχουν φορτιστές αυτοκινήτων ή σημεία ανακύκλωσης μπαταριών - οτιδήποτε. Άρα να υπάρχει πλέον μια κοινή εφαρμογή [...] συγκεντρωμένη για όλη την επικράτεια».
Ο κ. Παπαστεργίου εκτίμησε πως η εφαρμογή θα είναι έτοιμη για πλήρη λειτουργία έως τον Ιούλιο, γεγονός που αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τη διαφάνεια και τον έλεγχο στους δήμους όλης της χώρας, με τη Θεσσαλονίκη να συγκαταλέγεται στους πρώτους που την εφαρμόζουν ενεργά.
Έκθεση Ελεγκτικού Συνεδρίου: Το 77% των καταστημάτων πανελλαδικά παρανομεί
Η ανάγκη για ένα πιο οργανωμένο, ενιαίο και αποτελεσματικό σύστημα διαχείρισης του δημόσιου χώρου δεν είναι απλώς ένα ζήτημα δημοτικής πολιτικής. Είναι ένα πρόβλημα με πανελλαδικές διαστάσεις, όπως τεκμηριώνεται σε πρόσφατη έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία καταγράφει ποσοστά παραβατικότητας που φτάνουν το 77% μεταξύ των καταστημάτων που κάνουν χρήση τραπεζοκαθισμάτων.
Η έκθεση συντάχθηκε στο πλαίσιο ελέγχου που διενεργήθηκε σε 14 δήμους και περιελάμβανε 476 επιτόπιους ελέγχους σε καταστήματα. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι:
- 237 καταστήματα (50%) καταλάμβαναν κοινόχρηστο χώρο χωρίς άδεια.
- 129 καταστήματα (27%) υπερέβαιναν τον χώρο που τους είχε παραχωρηθεί βάσει άδειας.
- Το συνολικό ποσοστό παραβατικότητας ανέρχεται σε 77%.
Πέρα από την καταγραφή των αυθαιρεσιών, η έκθεση εντοπίζει μια σειρά από θεσμικά και λειτουργικά προβλήματα στους μηχανισμούς ελέγχου που εφαρμόζουν οι δήμοι. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διαπιστώσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου:
- Ανεπίκαιρο και αποσπασματικό κανονιστικό πλαίσιο σε τοπικό επίπεδο. Πολλές κανονιστικές αποφάσεις στους δήμους της περιφέρειας είναι ελλιπείς ή δεν έχουν προσαρμοστεί στις σύγχρονες ανάγκες.
- Απουσία ενιαίου ηλεκτρονικού αρχείου και διαλειτουργικότητας μεταξύ κρίσιμων υπηρεσιών, όπως τα τμήματα εσόδων και η δημοτική αστυνομία.
- Έλλειψη ουσιαστικής διαδικασίας ελέγχου κατά την έκδοση των αδειών, γεγονός που διευκολύνει την αυθαίρετη κατάληψη χώρου.
- Ανεπαρκής προγραμματισμός και συχνότητα ελέγχων, χωρίς αξιολόγηση κινδύνου κατά περιοχή ή περίοδο.
- Ανυπαρξία μηχανισμού πληροφόρησης των πολιτών σχετικά με τις ισχύουσες άδειες, που θα επέτρεπε τη συμμετοχή τους στον έλεγχο και τη διατήρηση της νομιμότητας.
- Αναποτελεσματικότητα στην αποκατάσταση των παραβάσεων, με μεγάλο χάσμα ανάμεσα στα βεβαιωμένα και τα τελικά εισπραχθέντα πρόστιμα, καθώς και δυσκολία στην απομάκρυνση σταθερών αυθαιρέτων κατασκευών λόγω εμπλοκής πολλών φορέων.
Η έκθεση αναδεικνύει την ανάγκη ενός συστήματος διαφανούς, έγκαιρου και συντονισμένου ελέγχου, τονίζοντας την αξία που μπορεί να έχει η εφαρμογή "mystreet", ακριβώς για να καλύψει αυτά τα θεσμικά κενά.
Οι συστάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου - Ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για βιώσιμη συνύπαρξη στον δημόσιο χώρο
Με φόντο τα υψηλά ποσοστά παραβατικότητας που καταγράφηκαν στους επιτόπιους ελέγχους, το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν περιορίστηκε στη διαπίστωση προβλημάτων, αλλά προχώρησε σε συγκεκριμένες συστάσεις προς τους δήμους και τους λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς.
Οι προτάσεις αυτές συνθέτουν έναν πλήρη οδικό χάρτη για τη θεσμική και λειτουργική ανασυγκρότηση του συστήματος ελέγχου των τραπεζοκαθισμάτων και της χρήσης κοινόχρηστων χώρων.
Οι κυριότερες προτάσεις συνοψίζονται ως εξής:
- Επικαιροποίηση και κωδικοποίηση των κανονιστικών πράξεων που καθορίζουν ποιοι κοινόχρηστοι χώροι μπορούν να παραχωρούνται και με ποιους όρους, ώστε να αποκτούν σαφήνεια και ισχύ απέναντι στις αυθαιρεσίες.
- Κατάρτιση και διαρκής ενημέρωση ενός ολοκληρωμένου Μητρώου Παραχωρήσεων, που θα παρέχει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για τις ισχύουσες άδειες, τους όρους χρήσης, αλλά και την ιστορικότητα ελέγχων και παραβάσεων για κάθε επιχείρηση.
- Αυτοψίες κατά την έκδοση ή ανανέωση αδειών, καθώς και πλήρης τήρηση των νόμιμων προθεσμιών και ουσιαστικός έλεγχος των υποβληθέντων δικαιολογητικών.
- Προγραμματισμός τακτικών ελέγχων κάθε χρόνο, βάσει ανάλυσης κινδύνου που λαμβάνει υπόψη την περιοχή, την εποχικότητα και το ιστορικό κάθε καταστήματος. Επιπλέον, να διενεργούνται επανέλεγχοι σε επιχειρήσεις με παραβατική συμπεριφορά.
- Πληροφόρηση των πολιτών για τις παραχωρήσεις κοινόχρηστων χώρων, ακόμη και πριν τεθεί σε πλήρη λειτουργία η εφαρμογή «My Street», ώστε να μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στην προστασία του δημόσιου χώρου.
- Σύνταξη απλών και σαφών εγχειριδίων για τους ελεγκτές, με οδηγίες και μεθοδολογία, καθώς και εξασφάλιση πρόσβασής τους στα στοιχεία των παραχωρήσεων κατά τη διάρκεια του ελέγχου.
- Άμεση βεβαίωση των προστίμων και παρακολούθηση της εφαρμογής των διοικητικών μέτρων που προβλέπονται από τον νόμο. Παράλληλα, επισήμανση της ανάγκης επιτάχυνσης στις διαδικασίες απομάκρυνσης αυθαίρετων κατασκευών.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο επισημαίνει ότι η χρήση του δημόσιου χώρου δεν είναι απλώς τεχνικό ή διοικητικό ζήτημα, αλλά καίριας σημασίας πτυχή της καθημερινότητας, της λειτουργικότητας και της εικόνας των πόλεων. Το ζητούμενο είναι να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο όπου η οικονομική δραστηριότητα θα συνυπάρχει με τον σεβασμό στο συλλογικό δικαίωμα πρόσβασης και στην ανάγκη για τάξη, ασφάλεια και αισθητική στον δημόσιο χώρο.
Διευκρινίσεις Π. Καζαντζίδη μετά την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Με αφορμή την πρόσφατη έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το ζήτημα των τραπεζοκαθισμάτων, ο αντιδήμαρχος Επιχειρηματικότητας και Εξυπηρέτησης των Πολιτών, Παντελής Καζαντζίδης, προχώρησε σε σειρά διευκρινίσεων μέσω ανάρτησής του. Όπως τόνισε, από την 1η Ιανουαρίου 2025 ο δήμος Θεσσαλονίκης διαθέτει πλήρες κανονιστικό πλαίσιο, έπειτα από διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Ο αντιδήμαρχος ανέφερε ότι λειτουργεί ήδη ενιαίο πληροφοριακό σύστημα, αποδεκτό από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας, που διασυνδέει όλες τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες, ενώ η διαδικασία αδειοδότησης κοινόχρηστων χώρων γίνεται με αυστηρούς ελέγχους και τη σύμφωνη γνώμη των αρμόδιων αρχών, όπου απαιτείται.
Παράλληλα, διαβεβαίωσε ότι υπάρχει συνεχής ενημέρωση των πολιτών και των επιχειρήσεων μέσω της ιστοσελίδας του δήμου και υπογεγραμμένων εγγράφων, με τον δήμο Θεσσαλονίκης να πρωτοπορεί στην εφαρμογή της πλατφόρμας «MyStreet». Όπως επισήμανε, για το 2024 έχουν ήδη επιβληθεί πρόστιμα ύψους περίπου 800.000 ευρώ για παραβάσεις που διαπιστώθηκαν από τις ελεγκτικές αρχές.