Το έργο αφορά το νέο πρωτοποριακό πρατήριο της εταιρείας AVINOIL, μέλος του Ομίλου ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) Α.Ε. και αποτελεί σταθμό για την ενεργειακή μετάβαση και την προώθηση καθαρών μορφών καυσίμου στην ελληνική αγορά. Το νέο αυτό πρατήριο είναι ενδεικτικό της ευρύτερης στρατηγικής του ομίλου Motor Oil για την ενεργειακή μετάβαση προς καθαρότερες μορφές ενέργειας.
Πιο συγκεκριμένα, όπως τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση, ο Όμιλος «Σαμαράς & Συνεργάτες» ανέλαβε και ολοκλήρωσε με επιτυχία:
- Την έκδοση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων.
- Την έκδοση άδειας ίδρυσης του πρατηρίου και των περιβαλλοντικών μελετών.
- Την έκδοση οικοδομικής άδειας από την αρμόδια πολεοδομία.
- Την εξασφάλιση της άδειας λειτουργίας από τη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Ορόσημο για την ευρωπαϊκή ενεργεική μετάβαση
Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση του Ομίλου «Σαμαράς & Συνεργάτες» η ανάπτυξη του συγκεκριμένου σταθμού αποτελεί ορόσημο όχι μόνο για την ελληνική αγορά, αλλά και για την ευρωπαϊκή ενεργειακή μετάβαση, με στόχο τη δημιουργία ενός εθνικού οδικού δικτύου ανεφοδιασμού υδρογόνου (Η2) που θα ενώνει τις κύριες οδικές αρτηρίες της χώρας, συμβάλλοντας στην οικοδόμηση ενός ευρωπαϊκού δικτύου υδρογόνου (Η2) ικανού να υποστηρίξει την αναδυόμενη αγορά υδρογονοκίνητων οχημάτων στη χώρα. Η θέση της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό ενεργειακό χάρτη ενισχύεται, ενώ ανοίγει ο δρόμος για τη σταδιακή απεξάρτηση από τους ρυπογόνους συμβατικούς τύπους καυσίμων κάνοντας ένα μικρό αλλά σημαντικό βήμα προς την ενεργειακή απεξάρτηση της χώρας.
Η υιοθέτηση του υδρογόνου (Η2) ως καυσίμου μηδενικών ρύπων για τις μεταφορές θεωρείται κρίσιμη για την επίτευξη των στόχων της κλιματικής ουδετερότητας και για την είσοδο στη νέα εποχή της πράσινης κινητικότητας.
«Η επιτυχής ολοκλήρωση αυτού του έργου επιβεβαιώνει την τεχνογνωσία, την αξιοπιστία και την ηγετική θέση του Ομίλου ''Σαμαράς & Συνεργάτες'' στον τομέα των στρατηγικών επενδύσεων και των ενεργειακών υποδομών με στόχο την προώθηση της πράσινης ενέργειας και της βιώσιμης κινητικότητας στη χώρα μας», τονίζεται στην ανακοίνωση του ελληνικού μελετητικού και συμβουλευτικού Ομίλου που διαθέτει 33 χρόνια εμπειρίας στην αδειοδότηση σύνθετων ενεργειακών και βιομηχανικών έργων προσφέροντας όλες τις απαιτούμενες υπηρεσίες για την ολοκλήρωση αντίστοιχων project.
Όπως επίσης επισημαίνεται, η δημιουργία του 1ου πρατηρίου Υδρογόνου (Η2) στην Ελλάδα εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προώθηση της χρήσης καθαρών καυσίμων και την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (EU Green Deal) και του Ευρωπαϊκού σχεδίου “Fit for 55”.
Μικτό πρατήριο
Αξιοσημείωτο είναι ότι το πρώτο πρατήριο υδρογόνου δημόσιας χρήσης στην Ελλάδα δεν αποτελεί αποκλειστικά εγκατάσταση ανεφοδιασμού με υδρογόνο, αλλά λειτουργεί ως μικτό πρατήριο, καθώς διαθέτει υποδομές τόσο για υδρογόνο όσο και για υγρά καύσιμα.
Η Ελλάδα, με τη γεωγραφική της θέση και τις υποδομές μεταφορών (οδικοί άξονες, λιμάνια, διασυνοριακές μετακινήσεις), αποτελεί κομβικό σημείο για την ανάπτυξη πανευρωπαϊκού δικτύου υδρογόνου (Η2).
Το μικτό πρατήριο υγρών καυσίμων και υδρογόνου (Η2) στους Αγίους Θεοδώρους τοποθετείται σε στρατηγικό σημείο στον άξονα Αθηνών–Κορίνθου–Πατρών, με δυνατότητα εξυπηρέτησης τόσο τοπικών όσο και διεθνών ροών οχημάτων, αποτελώντας το νοτιότερο σημείο του αναπτυσσόμενου ευρωπαϊκού δικτύου υδρογόνου.
Τα χαρακτηριστικά του 1ου πρατηρίου υδρογόνου
Το πρατήριο υδρογόνου (Η2) έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τα πρότυπα της Ε.Ε. και ενσωματώνει:
- Δυνατότητα ανεφοδιασμού οχημάτων σε υψηλή και μέση πίεση (700 bar και 350 bar),
- Μονάδα συμπίεσης και αποθήκευσης υδρογόνου υψηλής και μέσης πίεσης,
- Αυτοματοποιημένα συστήματα ασφαλείας και παρακολούθησης πίεσης/θερμοκρασίας,
Επίσης:
- Συμβάλλει στη διασυνοριακή μεταφορά αγαθών και ανθρώπων με μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα.
- Ενισχύει τη συμμόρφωση της χώρας με την Οδηγία 2014/94/ΕΕ για τις εναλλακτικές υποδομές καυσίμων.
Το πρατήριο απευθύνεται σε ευρύ φάσμα υδρογονοκίνητων οχημάτων:
• Ι.Χ. επιβατικά οχήματα (π.χ. Toyota Mirai, Hyundai Nexo),
• Ελαφρά επαγγελματικά οχήματα,
• Λεωφορεία και βαρέα φορτηγά οχήματα,
• Ειδικά οχήματα δημοσίων φορέων ή στόλων,
• Στο μέλλον: τρένα υδρογόνου, πλοία μικρής ακτοπλοΐας και μηχανήματα έργου.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, τα οχήματα υδρογόνου προσφέρουν μηδενικούς ρύπους κατά την οδήγηση, υψηλή αυτονομία (500–700 χλμ.) και γρήγορο ανεφοδιασμό.