Ο Αλέξανδρος Κωστόπουλος, υποψήφιος πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Γενικός Γραμματέας του θεσμού και ιδρυτής της FORESIGHT Strategy & Communications, αναπτύσσει ένα φιλόδοξο όραμα για τη μετεξέλιξή του σε έναν δυναμικό φορέα διμερούς διασύνδεσης. Στην καρδιά της πρότασής του βρίσκεται η ανάγκη να ενισχυθεί η παρουσία του Επιμελητηρίου στις Ηνωμένες Πολιτείες, να αξιοποιηθεί το momentum αμερικανικών επενδύσεων στην Ελλάδα και να ενεργοποιηθεί πιο συστηματικά η Περιφέρεια, με έμφαση στη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα.
Η Θεσσαλονίκη ως γέφυρα Ελλάδας–ΗΠΑ
Ο κ. Κωστόπουλος υπογράμμισε από τη Θεσσαλονίκη ότι «ήρθε η ώρα να ξεκινήσουμε τη διασύνδεση της Αμερικής με την πόλη». Σε μια πόλη με πανεπιστημιακή και ερευνητική ισχύ, στρατηγική γεωγραφική θέση και εξαγωγικό προφίλ, βλέπει τη βάση για να στηθεί μια «ουσιαστική γέφυρα» με τις ΗΠΑ, η οποία να εξασφαλίζει πρόσβαση, προσελκύει επενδύσεις και στηρίζει επιχειρήσεις και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Το όραμά του εντάσσεται σε μια γενικότερη θεώρηση για τον μετασχηματισμό του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου. Όπως σημείωσε, ο οργανισμός με την ιστορία των 93 ετών διαθέτει τεράστια γνώση, δίκτυο και δυναμική, ωστόσο χρειάζεται ανανέωση, ενίσχυση του παρεμβατικού του ρόλου και εξωστρέφεια. «Το Επιμελητήριο δεν μπορεί να παραμένει μόνο στην Ελλάδα – πρέπει να πάει εκεί που παίζεται το παιχνίδι, στην άλλη άκρη του Ατλαντικού», τόνισε ο κ. Κωστόπουλος.
Η Αμερική θέλει την Ελλάδα
Ο κ. Κωστόπουλος αναδεικνύει επίσης το έντονο ενδιαφέρον που δείχνουν οι ΗΠΑ και αμερικανικές επιχειρήσεις για την Ελλάδα, σε μια συγκυρία όπου η χώρα έχει ανακτήσει τη διεθνή της αξιοπιστία. Και «δείχνει» τις σημαντικές επενδύσεις της Pfizer, της Deloitte και της Chubb, τονίζοντας ότι «αν δεν είχε αλλάξει το οικονομικό μοντέλο της χώρας, αυτές δεν θα είχαν υλοποιηθεί».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η στρατηγική πλέον πρέπει να είναι πιο επιθετική: να αξιοποιηθούν οι υπάρχουσες επενδύσεις, να ξεπεραστούν εμπόδια όπως το ζήτημα της VISA για στελέχη εταιρειών, και το Επιμελητήριο να γίνει καταλύτης για να εισέλθουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στις ΗΠΑ «πιο άμεσα, αποτελεσματικά και με ασφάλεια». Επισήμανε δε ότι υπάρχουν ευκαιρίες για ελληνικές επιχειρήσεις σε κάθε γωνιά της Αμερικής και ότι η στήριξή τους θα έχει πολλαπλασιαστικό αντίκτυπο στην ελληνική οικονομία.
Από τις εκδηλώσεις στη χάραξη στρατηγικής
Αναφερόμενος στο έργο του Επιμελητηρίου, ο κ. Κωστόπουλος υποστήριξε ότι διοργανώνονται κάθε χρόνο περίπου 50 σημαντικές εκδηλώσεις. Ωστόσο, θεωρεί ότι το επόμενο βήμα είναι «να περάσουμε από τις εκδηλώσεις στη στρατηγική παρέμβαση». Να αξιοποιηθεί το κάθε ανθρώπινο δυναμικό, τα χαρακτηριστικά και η τεχνολογική καινοτομία των ελληνικών επιχειρήσεων και να συνδεθούν με τις ανάγκες και τις δυνατότητες της αμερικανικής αγοράς.
«Η λέξη “Αμερική” έχει σχεδόν μυθική διάσταση για τη χώρα μας», υποστήριξε, «και μέσα από το Επιμελητήριο αξίζει να τη δούμε αλλιώς». Πιστεύει ότι η εκλογική διαδικασία που θα ακολουθήσει είναι πρωτόγνωρη και σημαντική, καθώς θα δώσει νέα δυναμική στον θεσμό, με την ενεργότερη συμμετοχή των 900 μελών του.
Την ανάγκη για ένα πιο δραστήριο και οραματικό Επιμελητήριο συμμερίζονται η Λίτσα Παναγιωτοπούλου, Πρόεδρος της Επιτροπής Εκπαίδευσης-Καινοτομίας-Επιχειρηματικότητας του Ελληνοαμερικανικού και Αντιπρόεδρος της Κίνησης Πολιτών για μια Ανοιχτή Κοινωνία και ο Παναγιώτης Κετικίδης, Καθηγητής Καινοτομίας στο CITY College και Πρόεδρος της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας και του Ερευνητικού Κέντρου Νοτιοανατολικής Ευρώπης (SEERC).
Η κα Παναγιωτοπούλου δήλωσε ότι «οι ελληνοαμερικανικές σχέσεις ήταν, είναι και θα είναι ένας φωτεινός φάρος». Αναφέρθηκε στην επιλογή των ΗΠΑ να είναι τιμώμενη χώρα στη ΔΕΘ του 2018, με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη – και όχι την Αθήνα – ως απόδειξη της γεωπολιτικής σημασίας της Βόρειας Ελλάδας.
Υπενθύμισε τη συμβολή της Αμερικής στην ανάπτυξη του λιμανιού και του αεροδρομίου της Αλεξανδρούπολης, σημειώνοντας ότι τέτοια παραδείγματα υποδεικνύουν τον κρίσιμο ρόλο της διμερούς συνεργασίας. Για την ίδια, το Επιμελητήριο πρέπει να χτιστεί με αρχές και αξίες και να παραδοθεί στις επόμενες γενιές ως ένας θεσμός ουσίας και όχι απλώς κοινωνικής δικτύωσης.
Από την πλευρά του, ο κ. Κετικίδης ανέδειξε την ανάγκη για διατλαντικές συνεργασίες με επίκεντρο τη Βόρεια Ελλάδα. Όπως τόνισε, η Θεσσαλονίκη και η περιφέρειά της διαθέτουν όλα τα εφόδια – από ακαδημαϊκή υποδομή έως εξαγωγική δυναμική – για να εξελιχθούν σε επίκεντρο ελληνοαμερικανικής εξωστρέφειας.
Ένας θεσμός με ρόλο-κλειδί στο μέλλον
Η συζήτηση που έγινε στη Θεσσαλονίκη ανέδειξε ότι το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο έχει τη δυναμική να μετασχηματιστεί σε μια στρατηγική πλατφόρμα που θα ενισχύσει ουσιαστικά τη διασύνδεση Ελλάδας–ΗΠΑ. Αυτό προϋποθέτει διορατικότητα, σχέδιο, ανάληψη ρόλων και συνεργασία με την Περιφέρεια, την αγορά και τις επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τον κ. Κωστόπουλο, «δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην αδράξουμε κάθε ευκαιρία που παρουσιάζεται».
Οι αμερικανικές εταιρείες που επένδυσαν στην Ελλάδα, έμειναν και στα χρόνια της κρίσης, κάτι που δείχνει εμπιστοσύνη. Το στοίχημα τώρα είναι να χτιστούν νέες γέφυρες – όχι μόνο προς την Ελλάδα αλλά και από την Ελλάδα προς την Αμερική.
«Η εκλογική διαδικασία της 30ής Ιουνίου αποκτά έτσι μια ευρύτερη διάσταση. Δεν αφορά μόνο την ηγεσία του Επιμελητηρίου, αλλά και τη στρατηγική κατεύθυνση που θα πάρει ο θεσμός την επόμενη ημέρα – με στόχο να γίνει ο βασικός δίαυλος των ελληνοαμερικανικών επιχειρηματικών σχέσεων, με σημείο εκκίνησης τη Θεσσαλονίκη», είπε καταλήγοντας ο κ. Κωστόπουλος.