Με τη λιανική να συμβάλλει με ποσοστό 11,6% στο ΑΕΠ της χώρας και να απασχολεί περισσότερους από 400.000 εργαζόμενους, ο ΣΕΛΠΕ αναδεικνύεται σε καθοριστικό εταίρο του οικονομικού και θεσμικού διαλόγου. Την ίδια στιγμή, ο κλάδος αντιμετωπίζει κρίσιμα ζητήματα, από τις στρεβλώσεις στη νομοθεσία περί εκπτώσεων και τις πρακτικές των κινεζικών πλατφορμών, μέχρι τον αποκλεισμό του από τη διαμόρφωση πολιτικής σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ και Διευθύνων Σύμβουλος της Πλαίσιο Computers, κ. Κώστας Γεράρδος, τόνισε την ανάγκη συλλογικής δράσης των επιχειρήσεων λιανικής. «Έγινα μέλος στον ΣΕΛΠΕ πριν από έναν χρόνο γιατί ως retailer ένιωσα τα χτυπήματα από την πανδημία, τα πρόστιμα, τις στρεβλώσεις. Αυτά τα ζουν και οι άλλοι συνάδελφοι. Έχει αξία να ενωθούμε και να δράσουμε συλλογικά», είπε χαρακτηριστικά.
Ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ και Διευθύνων Σύμβουλος της Πλαίσιο Computers, κ. Κώστας Γεράρδος
Κατά την παρουσίασή του, αναφέρθηκε στα σημαντικά στοιχεία που αποτυπώνουν την ισχύ του ΣΕΛΠΕ και τη συμβολή του οργανωμένου retail στην οικονομία. Ο ΣΕΛΠΕ αριθμεί σήμερα 90 μέλη – ανάμεσά τους κορυφαία brands όπως Zara, IKEA, Public, Πλαίσιο, Intersport, Attica και LIDL – με συνολικά 125.000 εργαζόμενους και 15.500 σημεία πώλησης, ενώ ο ετήσιος τζίρος φτάνει τα 15 δισ. ευρώ. Παράλληλα, οι συνολικές πωλήσεις λιανικής για το 2024 προσεγγίσουν τα 71,57 δισ. ευρώ.
Ο Σύνδεσμος έχει επιλέξει στρατηγικά να ενισχύσει τη θεσμική του παρέμβαση μέσω ενεργής συμμετοχής στο νομοθετικό έργο και διαλόγου με την Πολιτεία. Ο ΣΕΛΠΕ έχει δημιουργήσει ένα πλαίσιο διαρκούς επικοινωνίας με την κυβέρνηση, φιλοξενώντας «Πρωινά του ΣΕΛΠΕ» με συμμετοχή υπουργών και θεσμικών παραγόντων, ενώ έχει δρομολογήσει συναντήσεις με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης κ. Χατζηδάκη (στις 10 Ιουλίου) και με τον Υπουργό Οικονομικών. Στόχος είναι η αντιμετώπιση των υπερβολικών αυξήσεων στα μισθώματα καταστημάτων, αλλά και η διαμόρφωση ενός πιο σταθερού πλαισίου για τη λειτουργία του λιανεμπορίου.
«Είμαστε αιμοδότες πολλών άλλων κλάδων όπως οι κατασκευές, η εφοδιαστική αλυσίδα και η αγορά ακινήτων. Έχουμε τεράστια δύναμη και συνεισφορά στην εθνική οικονομία, η οποία όμως δεν αναγνωρίζεται στον βαθμό που της αξίζει», επισήμανε ο κ. Γεράρδος.
Σε ό,τι αφορά τα προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο, ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ ανέδειξε τρεις βασικές προκλήσεις. Ειδικότερα, τη νομοθεσία περί εκπτώσεων και προστίμων, η οποία – όπως ανέφερε – χαρακτηρίζεται από αδιαφάνεια και αυθαιρεσία. «Υπάρχουν ασαφείς κανόνες, δεν γνωρίζουμε πώς προκύπτουν τα πρόστιμα και συχνά μας διαπομπεύουν με την κατηγορία της αισχροκέρδειας», σημείωσε. Η άναρχη λειτουργία των κινεζικών ηλεκτρονικών πλατφορμών, όπως το Temu και το Shein, οι οποίες καταλαμβάνουν πάνω από το 20% της αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα (627 εκατ. ευρώ τζίρος) χωρίς να τηρούν τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς ή να συμβάλλουν αναλογικά στην εθνική οικονομία. «Πωλούν προϊόντα κακής ποιότητας, δεν υπόκεινται στους ίδιους κανόνες και επιδοτούνται από το κινεζικό κράτος. Πρέπει να διασφαλίσουμε ίσους όρους ανταγωνισμού», υπογράμμισε.
Αναφορά έκανε και στην απουσία εκπροσώπησης του εγχώριου retail στον ευρωπαϊκό διάλογο, με τον ΣΕΛΠΕ να τονίζει την ανάγκη παρουσίας στη διαμόρφωση πολιτικών της Ε.Ε. που συχνά δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες της αγοράς.
Παράλληλα, ο ΣΕΛΠΕ δίνει έμφαση και στην προώθηση του brand της λιανικής, μέσα από την παραγωγή περιεχομένου και την εξωστρέφεια. Αναφέρθηκαν πρωτοβουλίες όπως οι εκπομπές «Ιστορίες βγαλμένες από το ράφι», που στόχο έχουν να αναδείξουν τη συμβολή του κλάδου στην κοινωνία.
Με το βλέμμα στραμμένο στην ουσιαστική θεσμική ενδυνάμωση της λιανικής, ο ΣΕΛΠΕ διεκδικεί πιο δίκαιους όρους λειτουργίας για τα μέλη του και αναγνώριση της βαρύτητας ενός κλάδου που βρίσκεται στον πυρήνα της ελληνικής οικονομικής δραστηριότητας.