Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη επενδύει στην πόλη και εκείνη, με τη σειρά της, στο μέλλον της, αφήνοντας πίσω τις άγονες δεκαετίες που την έκαναν συνώνυμο των ανεκπλήρωτων υποσχέσεων και την ταύτισαν με τις χαμένες ευκαιρίες.
Τα μεγάλα έργα που είτε παραδόθηκαν στο κοινό, όπως π.χ. το Μετρό είτε βρίσκονται σε εξέλιξη δεν αφορούν μόνο τσιμέντο και υποδομές. Γίνονται οικονομικοί μετασχηματιστές που φέρνουν δουλειές, άρα έσοδα και βοηθούν στο να αποκτήσει η πόλη διεθνή προσανατολισμό, ώστε να διευρύνει τους ορίζοντες της πέρα από τα γεωγραφικά όρια της.
Περισσότερες από 25.000 νέες θέσεις εργασίας έως το 2030
Κάπως έτσι η Θεσσαλονίκη αποκτά νέο «πρόσωπο» αφού την επόμενη πενταετία αναμένεται να δημιουργηθούν περισσότερες από 25.000 θέσεις εργασίας, το ΑΕΠ της να αυξηθεί περίπου κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες και οι επενδύσεις στην υψηλή τεχνολογία, τον τουρισμό και το real estate να πολλαπλασιαστούν. Ιδιαίτερα, λοιπόν, σε μια περίοδο κατά την οποία οι περιφέρειες της χώρας καλούνται να γίνουν πυλώνες προόδου της εθνικής οικονομίας, η Θεσσαλονίκη πρωτοστατεί, γιατί τα έργα που «κάποτε μας υπόσχονταν» σήμερα έχουν γίνει γερανοί, εργοτάξια και συμβάσεις εκατομμυρίων.
Για παράδειγμα η έναρξη της λειτουργίας του Μετρό αύξησε 30% την κίνηση στην αγορά του κέντρου, ενισχύοντας την εμπορική δραστηριότητα. Την ίδια στιγμή τα μισθώματα για γραφεία σε περιοχές που βρίσκονται σε ακτίνα 350 μέτρων από τους σταθμούς έχουν αυξηθεί κατά 58% από το 2020 έως το 2024, ενώ η αύξηση των τιμών των οικιστικών ακινήτων εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος κυμαίνεται γύρω από το 50%.
Και δεν είναι μόνο το Μετρό. Η ανάπλαση της ΔΕΘ υπολογίζεται ότι θα δημιουργήσει περισσότερες από 7.000 νέες θέσεις εργασίας λειτουργώντας ως καταλύτης επενδύσεων, τουριστικής ανάπτυξης και αναβάθμισης του εκθεσιακού προϊόντος της πόλης. Παράλληλα, η επένδυση για τον 6ο προβλήτα του ΟΛΘ ξεπερνά τα 180 εκατομμύρια ευρώ με στόχο τη μετατροπή του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε κύρια πύλη εμπορευματικής διακίνησης στα Βαλκάνια. Οικονομικοί παράγοντες της πόλης μιλούν για τετραπλασιασμό σε ό,τι αφορά τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων χάρη στην διασύνδεση του προβλήτα με το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο. Σε αυτήν την περίπτωση το οικονομικό αποτύπωμα μεταφράζεται σε περισσότερες από 2.000 έμμεσες νέες θέσεις εργασίας.
Επενδύσεις 500 εκατ. ευρώ στην «ψηφιακή πρωτεύουσα»
Από κοντά και το Thess INTEC, το πρώτο τεχνολογικό πάρκο 4ης Γενιάς στην Ελλάδα, το οποίο θα «φέρει» στην πόλη επενδύσεις 500 εκατομμυρίων ευρώ. Θα λειτουργήσει ως «συγκολλητική ουσία» μεταξύ πανεπιστημίων, startups και αγοράς εργασίας και σε πλήρη λειτουργία θα προσφέρει 7.000 καλά αμειβόμενες νέες θέσεις εργασίας για υψηλού επιπέδου προσωπικό, καθιστώντας την Θεσσαλονίκη «ψηφιακή πρωτεύουσα» της Ν.Α. Ευρώπης.
Οικονομικό αποτύπωμα έχει και το FlyOver που από την άνοιξη του 2027 θα ενισχύσει εμπορικά τις περιοχές από την Ευκαρπία έως τη Θέρμη, ενώ το Μουσείο Ολοκαυτώματος που βρίσκεται στη φάση της προετοιμασίας υπολογίζεται ότι θα προσθέσει επιπλέον 100.000 επισκέπτες ετησίως στη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης.
Τέλος, υπάρχει και η Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων-Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ένα έργο ΣΔΙΤ ύψους άνω των 200 εκατομμυρίων ευρώ για την κυκλική οικονομία. Η σύμβαση θα υπογραφεί στα μέσα του τρέχοντος έτους δημιουργώντας περισσότερες από 400 θέσεις εργασίας και αναβαθμίζοντας την περιβαλλοντική διαχείριση.
Με βάση τα παραπάνω το ζητούμενο δεν είναι μόνο η ολοκλήρωση των έργων, αλλά η σωστή ενσωμάτωσή τους στην καθημερινότητα της πόλης για να μπορέσουν να παράξουν πλούτο με διάρκεια. Γιατί το οικονομικό αποτύπωμα των έργων αυτών δεν θα μετρηθεί μόνο σε ευρώ, αλλά και σε κάτι πιο σπάνιο και πολύτιμο, την εμπιστοσύνη για το μέλλον.