Στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε στο Βασιλικό Θέατρο, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Αστέριος Πελτέκης παρουσίασε το θερινό πρόγραμμα του Θεάτρου, εστιάζοντας στη διττή του στόχευση: να προσφέρει στο κοινό θέατρο υψηλής ποιότηταςκαι να ενεργοποιήσει τον δημόσιο πολιτιστικό χώρο της Θεσσαλονίκης, με δράσεις που απλώνονται και έξω από τις σκηνές.
Ανάμεσα στα σημεία αναφοράς του φετινού καλοκαιριού, ξεχωρίζουν οι δύο μεγάλες παραγωγές: η «Μήδεια» του Μποστ σε σκηνοθεσία Εύης Σαρμή και το σκηνικό εγχείρημα του Μιχαήλ Μαρμαρινού, βασισμένο στις ραψωδίες ζ-η-θ της Οδύσσειας.
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός με τη χαρακτηριστική του αφοσίωση στη λεπτομέρεια, στη σύνθεση και στον θεατρικό στοχασμό, επιστρέφει στην Οδύσσεια όχι ως μύθο, αλλά ως τρόπο να κατανοήσουμε τη σημερινή κοινωνία και πραγματικότητα. Το έργο, με τίτλο «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε μετάφραση Δημήτρη Μαρωνίτη εστιάζεται σε τρεις ραψωδίες που πραγματεύονται τις έννοιες της φιλοξενίας, του οικείου και του ξένου. Η παράσταση, που ανεβαίνει σε συμπαραγωγή με τον ΘΟΚ Κύπρου, θα κάνει πρεμιέρα στις 11-12 Ιουλίου στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου και θα ακολουθήσει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, ενώ στο Θέατρο Δάσους στη Θεσσαλονίκη θα παρουσιαστεί στις 30-31 Αυγούστου.
Ο κ. Μαρμαρινός εξήγησε ότι οι λόγοι πουτον ώθησαννα ασχοληθεί με αυτό το έργο ήταν δύο: «Πρώτον η έννοια του ξένου που είναι έκβρασμα σε μια ακτή και δεύτερον η διαπίστωση ότι αυτή η κοινωνία την εποχή του Χαλκού είναι φιλική προς τον ξένο, τον οποίο καιαντιμετωπίζει ως εμφάνιση της θεότητας. Σε αυτές τις τρεις ραψωδίες υπάρχει ένας ξένος που ξεβράζεται σε μια ακτή -είναι στη Σικελία αλλά θα μπορούσε να είναι οπουδήποτε υπάρχει η επιθυμία του ανθρώπου για αυτό που λέμε ταξίδι».
Στις προθέσεις του σκηνοθέτη ήταν και το να φωτίσει την έννοια του έπους. «Στην Ελλάδα νομίζουμε ότι ξέρουμε τα έπη, όπως νομίζουμε ότι γνωρίζουμε την Ακρόπολη. Το έποςπροέρχεται από το αρχαίο δράμα αλλά έχει σοβαρές διαφορές από αυτό. Έχει τη μοναδικότητα ενός ρεπορτάζ μιας άλλης εποχής, της εποχής του Χαλκού. Το έπος συνδέειτο ντοκουμέντο και τον μύθο σε μια αξεδιάλυτη ενότητα. Έχει στιγμές ντοκιμαντέρ και αναφέρεται σε μια εποχή που δεν ξέρεις αν είναι του Χαλκού ή η δική μας».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Μαρμαρινός στα σύγχρονα νοήματα του ομηρικού έπους και τόνισε: «Όταν φτάνει οξένος στην ακτή λέει μια φράση: “Έλεοςσου ζητώ και ένα κουρέλι να σκεπαστώ”. Αν δεν μας θυμίζει τίποτα αυτό έχουμε πρόβλημα. Δεν χρειάζεται ίχνος εκσυγχρονισμού το έπος κι αυτό είναι από μόνο του συνταρακτικό».
«Μήδεια» του Μποστ
Η Μήδεια του Μποστ σε σκηνοθεσία της Εύης Σαρμή θα παρουσιαστεί από τις 3 Ιουλίου έως τις 6 Ιουλίου στο Θέατρο Κήπου σε συνεργασία με τον δήμο Θεσσαλονίκης.
Όπως τόνισε ο κ. Πελτέκης το έργο επρόκειτο να ανεβεί γιαδύο παραστάσεις οι οποίες έγιναν άμεσα sold out και για τον λόγο αυτό προστέθηκαν άλλες δύο ημερομηνίες. Ακόμη κι έτσι ελάχιστα εισιτήριαέχουν μείνει διαθέσιμα.
Από την πλευρά της η κ. Σαρμή χαρακτήρισε τον Μποστ «μαγικό συγγραφέα» και πρόσθεσε: «Το έργο του αυτό τα έχει όλα: τη λοξή ματιά του συγγραφέα, τη γλώσσα του, το γκροτέσκο, το αναπάντεχο, την πολιτική σάτιρα, αλλά και χορό, τραγούδι και… τσαχπινιά».
Ο Παντελής Καναράκης δηλώνει ευτυχισμένος για τη συνεργασία του με το ΚΘΒΕ στον ρόλο της Μήδειας. Την πρωτότυπημουσική υπογραφεί ο Γιάννης Ζουγανέλης.
Κι ακόμη, με τίτλο «Mama Loba. Nύχτες με μύθους», θα παρουσιαστεί μία πρωτότυπη δράση –performance που αποτελεί διαδραστική αφήγηση παραμυθιών και μύθων με θηλυκά αρχέτυπα, σε κείμενο και σκηνοθεσία της Πολυξένης Σπυροπούλου. Η παράσταση θαφιλοξενηθεί σε αυλές μουσείων και επιλεγμένους χώρους της Θεσσαλονίκης.«Μέσα στους μύθους από όλο τον κόσμο υπάρχουν σύμβολα που αρχετυπικά μπορούν να μας ενδυναμώσουνκαι να μας φέρουν σε επαφή με τα αρχέγονα στοιχεία της θηλυκότητας και της ελευθερίας», επισήμανε η σκηνοθέτρια.
Τέλος, το ΚΘΒΕ, πιστό στο ραντεβού του με τους μικρούς φίλους του θέατρου, διοργανώνει και φέτος Ολοήμερο Θερινό Καλλιτεχνικό Εργαστήριο για ηλικίας παιδιά 5-11 ετών.