Η χρονική συγκυρία στην οποία βρίσκεται το επιχειρείν στη χώρα μας και πιο συγκεκριμένα οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες είναι δύσκολη, αβέβαιη και δεν αφήνει πολλά περιθώρια εφησυχασμού, καθώς τα μέτωπα που έχουν να αντιμετωπίσουν είναι πολλά και εμφανίζονται ακόμη περισσότερα.
Το σίγουρο είναι πως οι επιχειρηματίες, κυρίως οι μικρομεσαίοι, αν θέλουν να επιβιώσουν και να ξεπεράσουν το οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει μεγάλος αριθμός αυτών, θα πρέπει να εξελιχθούν.
Προϋπόθεση για την εξέλιξη αυτή και για επιχειρηματίες σε μια πόλη όπως η Θεσσαλονίκη, αποτελεί η περιφερειακή ανάπτυξη, η αναβάθμιση της εξωστρέφειας και η εκμετάλλευση των νέων τεχνολογιών, με το ένα να συμπληρώνει το άλλο. Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει να υλοποιηθεί ένα κεντρικός σχεδιασμός που θα εμπεριέχει την κατάλληλη πολιτική βούληση για την εφαρμογή των πρωτοβουλιών και των τομών που χρειάζονται. Ένα κράτος και οι ελεγκτικοί του μηχανισμοί δεν είναι επιτυχημένα με την επιβολή προστίμων σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες που δεν μπορούν να επιβιώσουν, αλλά ούτε να κατανοήσουν τις αλλαγές σε ψηφιακό επίπεδο που συντελούνται.
Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί ενός κράτους δικαίου θεωρούνται επιτυχημένοι όταν καταφέρουν να εντοπίσουν αυτούς που στρατηγικά δεν τηρούν το νόμο και καταφεύγουν σε παράνομες και αθέμιτες πρακτικές.
Αυτό θα πρέπει να εξυπηρετεί και η ψηφιακή μετάβαση που έχει ξεκινήσει από την πολιτεία.
Η συνεχής τεχνολογική εξέλιξη και η νέα ψηφιακή πραγματικότητα που μπαίνει όλο και περισσότερο στις ζωές μας και στις επιχειρηματικές δραστηριότητες, χρειάζεται προσοχή και στόχευση ώστε να λύνει προβλήματα και να μην επιφέρει. Είναι δυο τα σκέλη στα οποία πρέπει να επικεντρωθούν κράτος και επιχειρηματίες. Πρώτο σκέλος, η ψηφιοποίηση του δημοσίου και της σχέσης του με την επιχειρηματική κοινότητα. Μόνο η απλοποίηση των διαδικασιών μέσω των νέων ψηφιακών εργαλείων, ώστε να εξοικονομείτε χρόνος, αλλά και μεγαλύτερη ασφάλεια συναλλαγών και προσωπικών δεδομένων, μπορεί να επιφέρει σημαντικό όφελος. Διαφορετικά μιλάμε για ψηφιοποίηση της γραφειοκρατίας.
Το δεύτερο σκέλος είναι η χρήση των νέων ψηφιακών εργαλείων από την εκάστοτε επιχείρηση για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού, την αναβάθμιση της λειτουργίας της, οργάνωσης της και γενικότερα για την επίτευξη αυξημένων οικονομικών στόχων και τζίρων.
Η πολιτεία θα πρέπει να επιδοτεί τα νέα ψηφιακά εργαλεία που χρειάζονται και που θέτει σε αναγκαστική εφαρμογή, ώστε να μπορούν και οι μικρές επιχειρήσεις να τα προμηθευτούν και να μην αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο υψηλών προστίμων. Ταυτόχρονα όμως χρειάζονται ενημερωτικές εκδηλώσεις και εκπαιδευτικά σεμινάρια για τη χρήση των εργαλείων αυτών, ώστε και οι ψηφιακά αναλφάβητοι να καταφέρουν να τα λειτουργούν.
Το κράτος όμως στο πλαίσιο του υγιούς ανταγωνισμού θα πρέπει να ενισχύει τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ώστε να μπορούν να αποκτήσουν και όλα τα χρήσιμα για την αναβάθμιση της λειτουργίας τους ψηφιακά εργαλεία, καθώς έτσι μπορούν να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό των μεγάλων αλυσίδων και ομίλων και να κλείσουν την «ψαλίδα» που τις χωρίζει από αυτές.
Από την άλλη πλευρά, αυτή των επαγγελματιών, είναι απαραίτητο να κατανοήσουν την αναγκαιότητα μετάβασης στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα, θα πρέπει να φροντίσουν για την ενημέρωση και την εκπαίδευσή τους και να εξαντλήσουν όλα τα διαθέσιμα μέσα για την απόκτηση της νέας τεχνολογίας που είναι χρήσιμη για την επιβίωση και ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.
Η εξωστρέφεια αποτελεί ζητούμενο για μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων και η νέα τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει σε αυτό τον τομέα πολυεπίπεδα.
Σύμφωνα με την Eurostat η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις ψηφιοποίησης των επιχειρήσεων μόνο μετά τη Βουλγαρία, καθώς μία στις δύο επιχειρήσεις (46%) πέφτει κάτω από τη βάση στην ψηφιοποίηση. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι έχουν το πολύ μια σύνδεση ίντερνετ και κάνουν στοιχειώδη χρήση υπολογιστή. Καμία συμβολή της τεχνολογίας στην ανάπτυξη της επιχείρησης.
Η κατανόηση ότι το επιχειρείν πρέπει να ακολουθεί τις εξελίξεις, να εξελίσσεται σύμφωνα με όσα επιβάλει η νέα πραγματικότητα και να μην βρίσκεται στη θέση να το ξεπερνούν οι εξελίξεις, είναι απαραίτητη. Αν οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες δεν καταφέρουν να συμβαδίσουν με αυτή τη νέα πραγματικότητα, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία και τη «γλώσσα» της εποχής, είναι σίγουρο ότι θα οδηγηθούν σε αδιέξοδο.
Είναι σίγουρο ότι χρειάζονται συνέργειες μεταξύ, παραγωγικών φορέων, τοπικής αυτοδιοίκησης και πολιτείας για την επόμενη ημέρα στην επιχειρηματικότητα. Σίγουρα χρειάζονται οι κατάλληλες πιέσεις σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο για την στήριξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
Ωστόσο, η εξέλιξη μιας επιχείρησης περνάει μέσα από τις αποφάσεις που θα λάβει ο επιχειρηματίας, κατά πόσο θα κατανοήσει το νέο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί και τις ανάγκες που επιβάλει και την αφοσίωσή του να ενημερωθεί για αυτές και να τις χρησιμοποιήσει προς όφελος της επιχειρηματικής του προσπάθειας. Η επένδυση σε ψηφιακά εργαλεία, αποτελεί παραγωγική επένδυση.
*Ο Απόστολος Σπαθάς είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων / Οικονομολόγος