Το θέμα της ανάπτυξης των επιχειρήσεων στη Θεσσαλονίκη είναι σύνθετο, προϋποθέτει καλή γνώση των προβλημάτων, αποκωδικοποίηση των θεμάτων που τις απασχολούν, πολιτική βούληση, αξιοποίηση υλοποιήσιμων προτάσεων, δημιουργία επενδυτικού περιβάλλοντος, στοχευμένη στρατηγική, συνέργειες, αλλά και κατάλληλες σύγχρονες και αναβαθμισμένες υποδομές.
Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι η πόλη μας διαθέτει γηρασμένες υποδομές μιας περασμένης εποχής. Ως εκ τούτου δεν μπορεί να εκμεταλλευτεί στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα που πρέπει να αξιοποιηθούν καταλλήλως ώστε να αποτελέσουν σημεία αναπτυξιακής ώθησης.
Στο πλαίσιο αυτό είναι πολύ ευχάριστο το γεγονός ότι στην Κεντρική Μακεδονία αυτή τη στιγμή υλοποιείται το μεγαλύτερο πακέτο έργων ύψους 22 δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με τον Υπουργό Ανάπτυξης. Ωστόσο θεωρώ ότι έχουμε καθυστερήσει σε πολλές εκ των περιπτώσεων και συνεχίζονται να παρατηρούνται καθυστερήσεις σε μεγάλα αναπτυξιακά έργα που πραγματικά, όταν ολοκληρωθούν θα ενισχύσουν το οικονομικό προφίλ της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής.
Για να γίνω πιο συγκεκριμένος. Στο λιμάνι οι υφιστάμενες υποδομές είναι ξεπερασμένες δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες ελλιμενισμού που επιβάλει η νέα εποχή και οι ιδιώτες οι οποιοι έχουν πλέον το πλειοψηφικό πακέτο στα χέρια τους δεν έχουν φροντίσει για την υλοποίηση των απαραίτητων επενδύσεων, μια υποχρέωση που απορρέει και από τη σύμβαση παραχώρησης με το ελληνικό δημόσιο. Αποτέλεσμα, άλλα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής με χειρότερη γεωγραφική θέση να έχουν πολύ μεγαλύτερο κύκλο εργασιών, παρέχοντας υπηρεσίες πολύ μεγαλύτερης κλίμακας. Έτσι χάνονται έσοδα για τη χώρα και την πόλη μας και στην οικονομία -όπως και στη ζωή- κάθε ημέρα που περνάει δεν γυρίζει πίσω.
Πρώην στρατόπεδο Γκόνου. Ακούμε για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα για τη δρομολογούμενη αξιοποίησή του σε εμπορευματικό κέντρο και τη δημιουργία logistics hub. Το έργο είναι απαραίτητο, η πόλη και οι επαγγελματίες της το χρειάζονται, ωστόσο ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί και οριστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του δεν έχει ανακοινωθεί.
Τα παραπάνω είναι δυο παραδείγματα έργων που οπωσδήποτε με την ολοκλήρωση τους θα αλλάξουν τη φυσιογνωμία στον κλάδο των μεταφορών, της αποθήκευσης και της διαμετακόμισης εμπορευμάτων στη πόλη μας, αλλά ακόμη αναμένουμε την ολοκλήρωσή τους.
Αυτό είναι μια παθογένεια που πρέπει να ξεπεραστεί. Τα αναπτυξιακά έργα που εξαγγέλονται πρέπει να ολοκληρώνονται εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί, καθώς κατά τη διάρκεια κατασκευής τους επιφέρουν οικονομικό πλήγμα και ταλαιπωρία στις επιχειρήσεις και τους πολίτες.
Στο κομμάτι των μεταφορών, θέλω να επισημάνω ότι η αναβάθμιση του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου είναι απαραίτητη για τη σωστή διασύνδεσή τους με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς, γεγονός που θα σημαίνει ταχύτερη και ασφαλέστερη μεταφορά προϊόντων.
Οι υποδομές είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την επιβίωση και ανάπτυξη του επιχειρείν των επαγγελματιών. Μια πόλη με κατάλληλες υποδομές είναι πιο ελκυστική ως τόπος επενδύσεων και όπου υπάρχει επενδυτική δραστηριότητα δημιουργείται ένας κύκλος οικονομίας στον οποίο εντάσσονται και σειρά επαγγελμάτων που ευνοούνται από τη δραστηριότητα αυτή.
Η Θεσσαλονίκη πρέπει να εκσυγχρονιστεί, πρέπει να τεθούν στη διάθεση της πόλης και των επισκεπτών της όλα τα διαθέσιμα τεχνολογικά εργαλεία για να βελτιώσουν την εμπειρία τους στην πόλη. Κυρίως, όμως, η Θεσσαλονίκη δεν πρέπει να μένει στάσιμη. Μπορεί και πρέπει να αναλάβει την διοργάνωση και άλλων μεγάλων γεγονότων αθλητικού, πολιτιστικού, τεχνολογικού,ακόμη και οικονομικού χαρακτήρα, ανάλογων με αυτά που υλοποιούνται σε άλλες μεγάλες Ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά και στην Αττική.
Τα γεγονότα αυτά θα δώσουν ώθηση στην αγορά, στους ελεύθερους επαγγελματίες και γενικότερα στην οικονομία ολόκληρου του Νομού, όμως χρειάζονται οι ανάλογες υποδομές.
Για το τέλος άφησα την αναφορά στο τουριστικό προϊόν το οποίο δεν μπορεί να είναι υψηλού επιπέδου εάν δεν παρέχει η Θεσσαλονίκη ανάλογα υψηλού επιπέδου παροχές.
Ο τουρίστας – επισκέπτης χρειάζεται ένα όμορφο καθαρό περιβάλλον, καλή ποιότητα διαμονής και μετακινήσεων και φυσικά να του δημιουργεί η πόλη μια εμπειρία θετική. Αυτό χωρίς τα κατάλληλα έργα και τις κατάλληλες υποδομές δεν μπορεί να καταστεί δυνατό και έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας.
Η πόλη μας έχει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, ωστόσο χρειάζεται η μέγιστη δυνατή ανάδειξη και εκμετάλλευση τους, ώστε αυτό να γίνει αισθητό από την αγορά και τους μικρομεσαίους επαγγελματίες της.
*Ο Απόστολος Σπαθάς είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων / Οικονομολόγος