Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, που υπερψηφίστηκε από την Βουλή, δεν περιορίζεται σε αριθμούς, διατάξεις και ποσοστά επιδότησης.
Πρόκειται για μια συνειδητή, στοχευμένη μεταρρυθμιστική παρέμβαση που στόχο έχει να δημιουργήσει «ρίζες», όχι μόνο στο… έδαφος της εθνικής οικονομίας μας και της επιχειρηματικότητας, αλλά πρωτίστως στη συνείδηση κάθε πολίτη που επιζητά διαφάνεια, σταθερότητα, προοπτική και περιφερειακή δικαιοσύνη στην ανάπτυξη. Με λίγα λόγια ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος ανοίγει… παράθυρα σκέψης, διότι είναι ένα πραγματικό βήμα προς τα μπροστά.
Δεν μοιράζει κονδύλια με το… σταγονόμετρο της μικροπολιτικής. Απεναντίας «ποτίζει» την καινοτομία, την παραγωγή και τη νέα γενιά επιχειρηματιών. Δεν σχεδιάζεται με τον… χάρακα των ισορροπιών, αλλά χαράσσει εθνική στρατηγική η οποία βάζει τέλος στη διαχείριση της στασιμότητας και ανταποκρίνεται στην πρόκληση της ισομερούς ανάπτυξης. Διότι, όταν μια πολιτική δεν παράγει μέλλον αρκείται στην ανακύκλωση του χθες. Και αυτή η ρηχή προσέγγιση δεν εκφράζει ούτε αντιπροσωπεύει τη Νέα Δημοκρατία.
Γιατί, όπως έχουμε αποδείξει, θέλουμε έναν αναπτυξιακό νόμο με επίκεντρο την πραγματική οικονομία, που δημιουργεί ευκαιρίες και έχει θεσμικά θεμέλια. Για να κάνουμε πράξη την Ελλάδα που θα προσφέρει ανάπτυξη σε όλους και όχι στους λίγους, επενδύσεις παντού και όχι μονάχα στα μεγάλα αστικά κέντρα, που θα δημιουργεί δουλειές και ευκαιρίες στον τόπο μας και θα περιορίζει τη «μετανάστευση» από ανάγκη.
Δίχως ίχνος υπερβολής τολμώ να πω ότι είναι το πιο τολμηρό και περιφερειακά δίκαιο αναπτυξιακό εργαλείο των τελευταίων χρόνων. Σχεδιάστηκε στην Αθήνα, αλλά έχει το βλέμμα στραμμένο στην αναγέννηση της ελληνικής Περιφέρειας, καθώς θεσπίζονται 12 καθεστώτα ενίσχυσης, για σύγχρονα και περιφερειακά στοχευμένα επενδυτικά σχέδια τεχνολογιών αιχμής, αγροδιατροφής, τουρισμού, εφοδιαστικής αλυσίδας και αλυσίδας αξίας.
Σε ό,τι αφορά τη Βόρεια Ελλάδα, για πρώτη φορά εισάγεται ειδικό καθεστώς ενίσχυσης για επενδυτικά σχέδια άνω των 2 εκατ. ευρώ σε παραμεθόριες περιοχές με ΑΕΠ χαμηλότερο από τον εθνικό μέσο όρο.
Αυτά θα θεωρούνται στρατηγικές επενδύσεις και θα αξιολογούνται με προτεραιότητα, ενώ τα παρεχόμενα κίνητρα περιλαμβάνουν επιχορήγηση, επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης ή φορολογική απαλλαγή, καθώς και ταχεία αδειοδότηση και χωροθέτηση της επένδυσης.
Συνολικά το 2025 και το 2026 θα δοθούν 900 εκατ. ευρώ σε φοροαπαλλαγές και επιχορηγήσεις, με τη Μακεδονία και τη Θράκη να λαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος. Πρόκειται για κονδύλια τα οποία προστίθενται σε εκείνα που η Πολιτεία έχει ήδη διαθέσει για τη μεταποίηση στην Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας, όπου εγκρίθηκαν 67 επενδυτικά σχέδια με ενίσχυση 97 εκατ. ευρώ.
Όπως αξίζει να κρατήσουμε τη δέσμευση του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, μετά από παρέμβασή μου ότι η Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων στο ΥΜΑΘ θα παραμείνει ενεργή και θα συνεχίσει να υποδέχεται, να αξιολογεί και να εγκρίνει τη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων από επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας,
Συνοψίζοντας, ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος περνά από την επιδοματική λογική στην επενδυτική στρατηγική, ενισχύονταςτην ανταγωνιστικότητακαι την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας. Όπως είναι σημαντικό ότι πλέον η Ελλάδα επενδύει στην Ελλάδα, ενισχύοντας την εγχώρια επιχειρηματικότητα διαμορφώνοντας ένα φιλικό και σταθερό επενδυτικό περιβάλλον, που προσελκύει εγχώριους και διεθνείς επενδυτές.
*Ο Θεόδωρος Καράογλου είναι Βουλευτής ΝΔ Β΄ Θεσσαλονίκης