Αγγελούδης σε σύσκεψη: Τέλος η ανοχή, καμία νέα παράταση για Καπάνι – Το σχέδιο του δήμου

Ακούστε το άρθρο 8'
03.05.2025 | 08:00
Φωτογραφία αρχείου
Η ταλαιπωρία των επαγγελματιών οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην αγορά του ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης συνεχίζεται όσο δεν ολοκληρώνονται οι εργασίες του έργου «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου Καπάνι» (OpenMall).

Με την έναρξη των εργασιών να έχει πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο του 2023 οι καταστηματάρχες της περιοχής είναι αναγκασμένοι να λειτουργούν τις επιχειρήσεις τους μέσα σε ένα σκηνικό σκόνης, λάσπης (όποτε βρέχει) και δύσκολης προσβασιμότητας, ενώ την ίδια κατάσταση αντιμετωπίζουν και οι επισκέπτες.

Τέλος οι παρατάσεις -Πώς θα κινηθεί ο Δήμος

 

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης έδωσε το παρών στην πρόσφατη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, υπό τη μορφή συνάντησης εργασίας με τον πρόεδρο Κυριάκο Μερελή και τα μέλη διοίκησης του φορέα. Ο δήμαρχος αναφερόμενος στις καθυστερήσεις που υπάρχουν στην ολοκλήρωση των εργασιών -παρά τις παρατάσεις που έχουν δοθεί το προηγούμενο διάστημα- τόνισε χαρακτηριστικά πως «δεν θα δοθεί άλλη παράταση στο Καπάνι, με ό,τι αυτό σημαίνει. Η υπόθεση των καθυστερήσεων έχει σταλεί στον εισαγγελέα». Εξήγησε ότι δεν επιθυμεί να κηρύξει έκπτωτο τον ανάδοχο και ότι διεμήνυσε στον εργολάβο να τελειώσει το θέμα του έργου στο Καπάνι. «Αναμένω να δω εάν συμμορφωθεί, αλλιώς έχω και άλλους τρόπους», υπογράμμισε.

Υπενθυμίζουμε ότι σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου ο κ. Αγγελούδης σε αυστηρό τόνο γνωστοποίησε ότι αν υπάρξουν νέες καθυστερήσεις θα αρχίσουν να επιβάλλονται και οι προβλεπόμενες ρήτρες, στέλνοντας με αυτόν τον τρόπο έμμεσο μήνυμα στον εργολάβο του έργου.

Επίσης τόνισε ότι οι επαγγελματίες οι οποίοι δραστηριοποιούνται στο υπό εξέλιξη έργο θα απαλλάσσονται από τα δημοτικά τέλη. «Είναι το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτούς τους ανθρώπους. Μέσα στις τεχνικές προδιαγραφές ήταν ότι τα έργα θα εξελίσσονται με ανοιχτά καταστήματα», είχε επισημάνει.

Παρών στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΕΘ, ως εκλεγμένο μέλος του ήταν και ο κ. Χρήστος Νικολόπουλος, πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου (ΣΕΠΙΚ), ο οποίος επίσης εξέφρασε την αγανάκτηση του για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου, μεταφέροντας συγχρόνως και τα παράπονα των καταστηματαρχών που έχουν πληγεί. «Έχω κάνει τα πάντα για να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατό το έργο και έχω βρει το μπελά μου», δήλωσε.

Το πρόστιμο στον Δήμο

 

Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησης του στο Δ.Σ. του ΕΕΘ, ο δήμαρχος γνωστοποίησε ότι στον Δήμο έχει επιβληθεί πρόστιμο ύψους περίπου 100.000 ευρώ από την Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου (Ε.Δ.ΕΛ.), η οποία υπάγεται στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που αφορά το έργο αυτό. Πιο συγκεκριμένα το πρόστιμο επιβλήθηκε μετά από έλεγχο που πραγματοποίησε η Ε.Δ.ΕΛ. για τη διαγωνιστική διαδικασία που ακολουθήθηκε για την ανάδειξη της αναδόχου εταιρείας.

Ιστορικό του έργου

 

Το έργο «Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου Καπάνι» που υλοποιείται για να αναβαθμίσει την αγορά είναι προϋπολογισμού 2,8 εκατ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα – Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία».  Δικαιούχος του έργου είναι ο Δήμος Θεσσαλονίκης και συνδικαιούχος ο Σύλλογος Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου.

Η σύμβαση για την εκτέλεση των εργασιών υπεγράφη το 2022 και προέβλεπε, αρχικά, την ολοκλήρωσή τους εντός 18 μηνών, μέχρι και τον Μάρτιο του 2024. Ωστόσο, η έναρξη εργασιών πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2023, με την ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου να μεταφερθεί για τον Απρίλιο του 2025. Ο Απρίλιος του 2025 έχει ολοκληρωθεί όχι όμως και το έργο.

Η αιτιολόγηση του αναδόχου για τις καθυστερήσεις

 

Κατά το τελευταίο αίτημα της αναδόχου εταιρείας που κατατέθηκε 31.01.2024 προς τον Δήμο Θεσσαλονίκης ζητούσε παράταση 421 ημερών. Η αιτιολόγηση για τις καθυστερήσεις ήταν η εξής: «η σύμβαση υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο του 2022, ύστερα από δημόσιο μειοδοτικό διαγωνισμό, αλλά οι εργασίες ξεκίνησαν αρχές του 2023, μετά τις γιορτές, επειδή α) έπρεπε να προηγηθούν οι εργολαβίες της Ε.Υ.Α.Θ., με τις οποίες γίνεται αλλαγή του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης της περιοχής και β) ύστερα από απαίτηση των καταστηματαρχών να μην ξεκινήσει το έργο εντός των εορτών της περιόδου 2022 – 2023. Δηλαδή, για τουλάχιστον 180 ημέρες από την υπογραφή της σύμβασης η εταιρεία μας δεν μπορούσε να ξεκινήσει το έργο». 

Επίσης, καθυστέρηση 31 ημερών αιτιολογείται ότι οφείλεται σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

Από τη συγκεκριμένη ημερομηνία που πραγματοποιήθηκε και η αιτιολόγηση των καθυστερήσεων (31.01.2024), έχουμε φτάσει στον 5ο μήνα του 2025, το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί και επαρκής απάντηση για τους λόγους ακόμη δεν έχει δοθεί.

Υπενθυμίζουμε ότι αρχές Απρίλη και περίπου για 10 ημέρες στο οικοδομικό τετράγωνο γύρω από την αγορά και τα καταστήματα στο Καπάνι δεν λειτουργούσαν οι τηλεφωνικές συνδέσεις με αποτέλεσμα λόγω και της έλλειψης διαδικτύου να μην μπορούν να εκτελεστούν ηλεκτρονικές συναλλαγές, μαζί με επιπλέον προβλήματα που εμφανίστηκαν στη λειτουργία των καταστημάτων. Το γεγονός αυτό είχε επιφέρει τεράστια προβλήματα και στη λειτουργία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να κατατεθεί από τον φορέα μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου, ώστε να διερευνηθεί ένα η συγκεκριμένη διακοπή συνδέετε και με πλημμέλειες στις εργασίες του Open Mall.

Γιώργος Νεοχωρίτης