mkdn.gr logo
mkdn.gr logo

Δημος Καλαμαριας

«Κόκκινες γραμμές» στην κυκλοφορία και στάθμευση για τα ηλεκτρικά πατίνια

Ακούστε το άρθρο 8'
28.05.2025 | 08:00
Φωτογραφία αρχείου
/eurokinissi
«Στοπ» στην ανεξέλεγκτη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών, καθώς και κάθε είδους Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.), βάζει ο δήμος Καλαμαριάς.

Ακολουθώντας τα «χνάρια» του κεντρικού δήμου της Θεσσαλονίκης, ο δήμος Καλαμαριάς επιχειρεί να ρυθμίσει τη μικροκινητικότητα εντός των ορίων του, θεσπίζοντας κανονιστικό πλαίσιο για την κυκλοφορία και τη στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο., ενώ παράλληλα καθορίζει τέλη και πρόστιμα για τις διαχειρίστριες εταιρίες.

Η σχετική κανονιστική διάταξη πήρε ομόφωνα το «πράσινο φως» στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου το βράδυ της περασμένης Δευτέρας (26/5).

Θέτοντας «κόκκινες γραμμές» ως προς την κυκλοφορία τους, τη στάθμευσή τους, καθώς και εισάγοντας ένα πλαίσιο υποχρεώσεων των εταιριών ενοικίασης, με πρόστιμα για τους παραβάτες, στόχος είναι η ενίσχυση της ασφάλειας και ο τερματισμός φαινομένων αυθαίρετης στάθμευσης και επικίνδυνης οδήγησης.

Ζαχαρίας Κώστας: Έπρεπε να τεθούν όροι και προϋποθέσεις 

 

Τη συνεργασία των χρηστών ηλεκτρικών πατινιών και λοιπών Ε.Π.Η.Ο. καθώς και των εταιρειών που τα αξιοποιούν, ζητά, μιλώντας στα Μακεδονικά Νέα, ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Διοίκησης και Ψηφιακού Μετασχηματισμού του δήμου Καλαμαριάς, Ζαχαρίας Κώστας, εν αναμονή την έγκρισης της Κανονιστικής από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

«Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών εντοπίζεται στους κεντρικούς δρόμους, κυρίως στην Πλαστήρα, την Εθνικής Αντιστάσεως και στο κέντρο της Καλαμαριάς», σημειώνει αρχικά και εξηγεί πως αυτά, μετά τη χρήση τους, καταλήγουν παρατημένα στον δημόσιο χώρο.

Όπως επισημαίνει, «βγάλαμε την Κανονιστική για να μπει μία τάξη και για τους χρήστες που είτε τα νοικιάζουν είτε τους ανήκουν, όπως επίσης και για τις επιχειρήσεις που τα εκμεταλλεύονται. Έπρεπε να τεθούν όροι και προϋποθέσεις, έτσι ώστε να γίνει ένα συμμάζεμα. Πιστεύω, ότι σε συνεννόηση και με έλεγχο, θα συμμορφωθούν».

Παράλληλα, τονίζει πως εκφράζεται έντονη δυσαρέσκεια από τους πολίτες, οι οποίοι ενοχλούνται ιδιαιτέρως από την παρουσία Ε.Π.Η.Ο. σε πλατείες και πεζοδρόμια, ενώ παράλληλα υπογραμμίζει τα ζητήματα ασφαλείας που προκύπτουν και για τους ίδιους τους χρήστες όταν δεν χρησιμοποιούνται όπως θα έπρεπε. «Ειδικά τα άτομα κάτω των 18 ετών που νοικιάζουν ηλεκτρικά πατίνια -ενώ δεν επιτρέπεται- δεν τα μεταχειρίζονται με σύνεση. Έχουν υπάρξει μικροατυχήματα, ευτυχώς όχι κάτι σοβαρό στον δήμο μας», σχολιάζει σχετικά.

Όπως αναφέρει, τα ακριβή σημεία όπου θα επιτρέπεται η στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο. θα ανακοινωθούν σε δεύτερο χρόνο, καθώς επεξεργάζονται ενδελεχώς από την Τεχνική Υπηρεσία του δήμου. «Το πρόβλημα είναι μεγάλο, αλλά με παρακολούθηση και σε συνεννόηση με τις επιχειρήσεις που θα αιτηθούν την άδεια, πιστεύουμε ότι θα βελτιωθεί η κατάσταση. Αισιοδοξούμε, αλλιώς η ψήφιση της Κανονιστικής θα ήταν κενό γράμμα», σημειώνει χαρακτηριστικά.

«Θα ακολουθήσουν κι άλλα βήματα», τονίζει ερωτηθείς ως προς το σχέδιο του δήμου σε περίπτωση που χρήστες και εταιρείες δεν δείξουν πρόθυμοι για συνεργασία. «Σίγουρα θα ζητήσουμε και τη συνδρομή της Αστυνομίας. Μόλις λάβουμε την έγκριση της απόφασης από την Αποκεντρωμένη θα κοινοποιηθεί και στην Αστυνομία, με την οποία θα βρισκόμαστε σε επαφή και θα ζητήσουμε τη συνδρομή της. Αν όντως δεν έχουμε καλή συνεργασία θα ακολουθήσουν κι επόμενα βήματα. Πλάνο υπάρχει», υπογραμμίζει ο αντιδήμαρχος, απευθύνοντας κάλεσμα για σεβασμό του δημόσιου χώρου, αλλά και των ανθρώπων όλων των κοινωνικών ομάδων που ζουν και κινούνται σε αυτόν.

Ρύθμιση κυκλοφορίας και στάθμευσης

 

Σύμφωνα με την Κανονιστική, το ανώτατο όριο ταχύτητας για τα Ε.Π.Η.Ο. ορίζεται στα 25 χλμ./ώρα, ενώ σε περιοχές όπου κυκλοφορούν πεζοί (πεζόδρομοι και πεζοδρόμια, πάρκα, πλατείες) δεν μπορούν να υπερβαίνουν τα 6 χλμ/ώρα. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται για την πλατεία Προσφυγικού Ελληνισμού, όπου απαγορεύεται η χρήση τόσο πατινιών όσο και ηλεκτροκίνητων παιδικών αυτοκινήτων, λόγω των αυξημένων κινδύνων που εγκυμονεί η συνύπαρξή τους με πεζούς και ευάλωτες ομάδες, όπως παιδιά και ηλικιωμένους. Παράλληλα, απαγορεύεται η κυκλοφορία τους σε δρόμους όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα.

Οι οδηγοί υποχρεούνται να σταθμεύουν:

  • Εκτός διαβάσεων πεζών και σε απόσταση άνω των 5 μέτρων από αυτές.
  • Σε απόσταση από στάσεις λεωφορείων (μεγαλύτερη των 12 μ.), κόμβους (μεγαλύτερη των 10 μ.) και ράμπες ΑμεΑ (μεγαλύτερη του 0,5 μ.).
  • Απαγορεύεται η στάθμευση σε πεζοδρόμια, πεζοδρόμους, πλατείες, πάρκα και εντός 100 μ. από αρχαιολογικούς χώρους, εκτός αν προβλέπεται ειδική θέση.
  • Επιτρέπεται προσωρινή στάση μόνο στο άκρο των χώρων και εφόσον δεν εμποδίζεται η κίνηση.
  • Η στάθμευση σε διπλή σειρά επιτρέπεται μόνο μεταξύ Ε.Π.Η.Ο.

Παράλληλα, οι οδηγοί υποχρεούνται να φορούν προστατευτικό κράνος, να είναι άνω των 12 ή 15 ετών -αναλόγως του τύπου οχήματος- και να συμμορφώνονται με πρόσθετους κανόνες ασφαλείας, όπως η χρήση φώτων και ανακλαστικών κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων, τα τέλη και τα πρόστιμα

 

Πολλαπλές είναι οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων ενοικίασης Ε.Π.Η.Ο., οι οποίες θα κληθούν να καταβάλουν ετήσια τέλη αναλόγως του τύπου του οχήματος, καθώς και της «Ζώνης» όπου θα σταθμεύσει, με το επιτρεπόμενο όριο να ορίζεται στη στάθμευση έξι Ε.Π.Η.Ο. στο ίδιο σημείο.

Μεταξύ άλλων, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να διαγραμμίζουν τους χώρους στάθμευσης, να διατηρούν το σύνολο του εκμισθούμενου στόλου τους σε κατάλληλη κατάσταση για χρήση, να ελέγχουν τον στόλο τους με ειδικό λογισμικό, να διαθέτουν συνεργεία άμεσης επέμβασης, αλλά και να παρέχουν άμεσα οποιαδήποτε πληροφόρηση τους ζητηθεί και να θέτουν το λογισμικό ελέγχου και ζωντανής παρακολούθησης της τοποθεσίας των Ε.Π.Η.Ο. τους στη διάθεση των υπηρεσιών του δήμου Καλαμαριάς.

Όσον αφορά στα ετήσια τέλη παραχώρησης κοινόχρηστου χώρου στις επιχειρήσεις εκμίσθωσης Ε.Π.Η.Ο., αυτά διαφοροποιούνται ανάλογα με τη ζώνη στην οποία βρίσκονται:

  • Α' Ζώνη (Οδοί Κομνηνών, Μεταμορφώσεως, Χηλής, Σοφούλη, Πλαστήρα, Εθν. Αντιστάσεως, Ανδριανουπόλεως): 30,00€ ανά πατίνι, 50,00€ ανά ποδήλατο, 100,00€ ανά μοτοσικλέτα
  • Β' Ζώνη (Πλατείες, Πάρκα, Πεζόδρομοι, οδοί με λεωφορειογραμμές): 20,00€ ανά πατίνι, 35,00€ ανά ποδήλατο, 70,00€ ανά μοτοσικλέτα
  • Γ' Ζώνη (υπόλοιπες περιοχές, Αγορά Φοίνικα): 15,00€ ανά πατίνι, 25,00€ ανά ποδήλατο, 50€ ανά μοτοσικλέτα

 

Πρόστιμα για παραβάσεις

 

Το πλαίσιο συνοδεύεται από ένα λεπτομερές σύστημα προστίμων.

Ενδεικτικά:

• Υπέρβαση ταχύτητας ή κίνηση σε απαγορευμένες περιοχές: 40 €

• Κυκλοφορία σε πλατεία Προσφυγικού Ελληνισμού: 20 €

• Ρίψη στη θάλασσα: 200 €

• Παράλειψη περισυλλογής Ε.Π.Η.Ο. από τη θάλασσα: 200 €

• Παράβαση όρων αδειοδότησης: 200 €

• Μη διαγράμμιση χώρων: 100 € ανά σημείο

Σε περιπτώσεις επαναλαμβανόμενων παραβάσεων (2 εντός 6μήνου), η άδεια παραχωρησιούχου ανακαλείται, ενώ οι παραβάτες έχουν δικαίωμα να ασκήσουν ένσταση εντός 5 ημερών από την κοινοποίηση της παράβασης, προς την αρμόδια υπηρεσία.

Ευφροσύνη Καζεπίδου

Tελευταίες Ειδήσεις