mkdn.gr logo
mkdn.gr logo

Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΤΛΑΣΗΣ ΣΤΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΝΕΑ

Πανελλαδικές: Τα «κρυφά διαμάντια» στο μηχανογραφικό και οι σχολές με διπλά επαγγελματικά δικαιώματα  

Ακούστε το άρθρο 8'
13.06.2025 | 08:00
Eurokinissi
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την έναρξη υποβολής των Μηχανογραφικών Δελτίων για τους υποψηφίους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025.

Η πλατφόρμα θα είναι διαθέσιμη για τα παιδιά μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών τους σε όλα τα μαθήματα, και έπειτα από τη γνωστοποίηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής σε κάθε τμήμα. Όσον αφορά στις βάσεις, σύμφωνα με εκτιμήσεις, αναμένεται να ανακοινωθούν στα τέλη Ιουλίου.

Σε συνέντευξή του στα Μακεδονικά Νέα, ο πιστοποιημένος σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού, με σπουδές στη Χημεία, στη διδακτική της Χημείας και διδακτορικές σπουδές στον επαγγελματικό προσανατολισμό, Χρήστος Ατλάσης, μίλησε για τις σχολές – κρυφά «διαμάντια» που δεν απαιτούν αρκετές χιλιάδες μόρια για την εισαγωγή τους, ωστόσο δίνουν σημαντικές προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης στην Ελλάδα.

Έπειτα, μίλησε για τα τμήματα που ναι μεν παραδοσιακά κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα, ωστόσο δίνουν πολλαπλά επαγγελματικά δικαιώματα στους απόφοιτούς τους και αρκετές δυνατότητες εξέλιξης σε διάφορους κλάδους.

Τέλος, αναφέρθηκε στη στάση που οφείλουν να κρατούν οι γονείς απέναντι στα παιδιά τους, προκειμένου να μην κόβουν τα «φτερά» τους, έτσι ώστε να επιλέξουν ένα επάγγελμα το οποίο εκτός από προοπτικές, να ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία τους, στις επιθυμίες τους και στον χαρακτήρα τους.

Συνέντευξη στον Γαβριήλ Χατζηνόπουλο:

-Κύριε Ατλάση, ποιες είναι οι σχολές εκείνες που θα τις χαρακτηρίζατε «κρυφά διαμάντια» και έχουν προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης στη χώρα μας;

Υπάρχουν αρκετές τέτοιες σχολές. Στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο έχουμε το Τμήμα Βαλκανικών Ανατολικών και Σλαβικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, το οποίο έχει από 11.000 - 12.000 μόρια, δηλαδή απευθύνεται σε παιδιά που δεν έχουν πάει τόσο καλά στις Πανελλαδικές. Παρόλα αυτά, οι απόφοιτοι εγγράφονται στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος και έχουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τους αποφοίτους άλλων τμημάτων που σχετίζονται με οικονομικές σπουδές.

Μία άλλη επιλογή από το 2ο Επιστημονικό Πεδίο είναι το Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης στο ΔΙΠΑΕ. Πρόκειται για μία εξαιρετική επιλογή η οποία σχεδόν δίνει επαγγελματικά δικαιώματα μηχανολόγου- μηχανικού, κάτι το οποίο δεν φαίνεται από τον τίτλο της σχολής και ως εκ τούτου θεωρείται μία από τις ευκαιρίες του μηχανογραφικού. Βέβαια, έχουμε σχολή με τον ίδιο ακριβώς τίτλο και στην Ξάνθη και στα Χανιά.

Στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο έχουμε ένα καινούριο τμήμα το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει φέτος, αυτό της Εργοθεραπείας στην Κομοτηνή. Τα τμήματα της περιφέρειας έχουν χαμηλότερες βάσεις. Δεν υπολείπονται σε κάτι, απλώς είναι πιο μακριά από τους περισσότερους Έλληνες. Στην κατηγορία αυτή είναι και το Τμήμα Νοσηλευτικής που θα μεταφερθεί στην Αλεξανδρούπολη. Είναι εξαιρετικές επιλογές.

Από το 4ο Επιστημονικό Πεδίο, ξεχωρίζω το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών στην Κομοτηνή και Πολιτιστικής Τεχνολογίας στη Μυτιλήνη, το οποίο δίνει επαγγελματικά δικαιώματα πληροφορικού. Είναι και αυτά μερικά από τα «διαμαντάκια», όπως επίσης και όλα τα Τμήματα Διοικητικής Τεχνολογίας και Επιστήμης, τα οποία κυμαίνονται στα 9.000-10.000 μόρια.

-Ποιες επιλογές μπορούν να κάνουν οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών, οι οποίοι πέτυχαν καλές βαθμολογίες και επιθυμούν να εξελιχθούν επαγγελματικά σε αρκετούς κλάδους;

Μία σχολή η οποία θεωρείται «βασιλιάς των Σχολών» είναι το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών. Μιλάμε για τμήματα τα οποία έχουν ουσιαστικά διπλά επαγγελματικά δικαιώματα. Όταν ο απόφοιτος τελειώνει τα τμήματα αυτά, έχει επαγγελματικά δικαιώματα τόσο του μηχανολόγου μηχανικού και εγγράφεται στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, αλλά και τα επαγγελματικά δικαιώματα και του πληροφορικού. Άρα, τελειώνοντας αυτές τις σχολές έχει δύο πτυχία.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Τμήμα Πληροφορικής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Από εκεί βγαίνεις και πληροφορικός και οικονομολόγος, κάτι που γίνεται και στο Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Έχουμε εξαιρετικότατες επιλογές, όπως και το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας του οποίου οι απόφοιτοι εντάσσονται στον κλάδο της Ειδικής Αγωγής. Από μόνη της μία εξαιρετική επιλογή είναι το Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών με φοβερές προοπτικές απασχόλησης, όπου τα περισσότερα παιδιά θεωρούν ότι οι πολιτικοί μηχανικοί είναι υπεύθυνοι για να χτίσουν, αλλά τελικά θα δουν ότι έχουν περισσότερα από τα μισά επαγγελματικά δικαιώματα και των ηλεκτρολόγων και των μηχανολόγων. Για μένα αυτό το χαρτί είναι μία πτυχιάρα.

-Ποιες σχολές εκτιμάτε ότι θα έχουν αυξημένη ζήτηση για φέτος;

Τα πρώην ΤΕΙ των Αθηνών, το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος και το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, πλέον είναι τρία εξαιρετικά Πανεπιστήμια με Πολυτεχνικές Σχολές, οι οποίες δίνουν στους αποφοίτους επαγγελματικά δικαιώματα ισότιμα με πτυχία πάλαι ποτέ ΑΕΙ. Αυτό σημαίνει ότι θα δούμε τα τμήματα αυτά να παρουσιάζουν άνοδο και θα ρίξουν τα αντίστοιχα περιφερειακά τμήματα. Θα δούμε υψηλότερα τα τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, ενώ θα δούμε να συμπιέζονται τα περιφερειακά τμήματα προς τα κάτω.

Ως προς τη γενικότερη τάση αυξήσεων και μειώσεων, επειδή τα φετινά θέματα δεν εξέπληξαν αρνητικά, δεν είχαμε ακρότητες, δεν περιμένουμε έντονες μεταβολές. Αν κάποιος μείνει στην ανάγνωση της ύλης των θεμάτων, θα βγάλει ένα πρόχειρο συμπέρασμα ότι φέτος θα ανέβουν οι βάσεις ή θα παρουσιάσουν ήπια άνοδο. Παρόλα αυτά είναι πολύ νωρίς για κάτι τέτοιο. Να αποφύγουν τα παιδιά να παρασύρονται από τη φρασεολογία. Να βάλουν τον εαυτό τους στο κέντρο της διαδικασίας, να αποτινάξουν όσο γίνεται τη στενοχώρια της περιόδου αυτής και να προσπαθήσουν να βάλουν τον εαυτό σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον που θα αρμόζει στην προσωπικότητά τους. Είναι μία περίοδος αποφάσεων και θα πρέπει να έχουμε σκεφτεί αυτές τις παραμέτρους. Πολλοί ξεχνούν να βάλουν στην εξίσωση τον εαυτό τους. Πιστεύω ότι υπάρχουν πολλές επιλογές και σιγά σιγά, είτε με τη βοήθεια ιδιωτών συμβούλων είτε μέσω των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των Συμβούλων Επαγγελματικού Προσανατολισμού, θα μπορούν να έχουν ατομική συμβουλευτική. Είναι μία εξατομικευμένη προσέγγιση και θα πρότεινα στα παιδιά να αξιοποιήσουν αυτό το πλεονέκτημα. Αυτοί οι άνθρωποι είναι για να βοηθήσουν αυτά τα παιδιά.

-Ποια στάση οφείλουν να κρατήσουν οι γονείς προκειμένου να είναι αποτελεσματικοί και να βοηθήσουν ουσιαστικά τα παιδιά τους να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους;

Είναι ευρύ το ερώτημά σας και φιλοσοφικό. Οι γονείς, στο όνομα του ότι «θέλω το καλό του παιδιού μου», βάζουν μία μεγάλη αγκαλιά και τη σφίγγουν τόσο πολύ που τραυματίζουν τα φτερά των παιδιών και ευνουχίζουν τις επιλογές τους. Οι γονείς, από συμβουλευτικής πλευράς, θα έλεγα ότι πρέπει να έχουν μία υποστηρικτή στάση, να δημιουργήσουν το πλέγμα εμπιστοσύνης και το δίχτυ ασφαλείας που θα λέει πρακτικά: «παιδί μου βρίσκομαι εδώ για σένα. Έκανες την προσπάθειά σου, είδα τον αγώνα σου. Ενδεχομένως δεν έχουν πάει τόσο καλά τα πράγμα όσο περίμενες, ωστόσο είμαι εδώ» και να μην κάνουν τοποθετήσεις του τύπου: «Έλα ρε Μαρία, θα γίνεις δασκαλίτσα; Σοβαρέψου τώρα».

Θα έλεγα οι γονείς να αποφύγουν υποκειμενικές τοποθετήσεις. Εάν διαπιστώσουν οι ίδιοι στον εαυτό τους ότι δεν μπορούν να υπερβούν αυτόν τον προστατευτισμό, να απευθυνθούν σε συμβούλους για τη διαδικασία -τουλάχιστον- του μηχανογραφικού και να βοηθήσουν αυτή τη στιγμή τα παιδιά τους. Να βάλουν και οι οικογένειες τα παιδιά τους στο κέντρο της διαδικασίας. Τι θα κάνει αυτόν τον άνθρωπο χαρούμενο και ευτυχισμένο. Αυτό ας έχουν στο μυαλό τους. Να δώσουν στα παιδιά να καταλάβουν ότι στέκονται δίπλα τους και όχι απέναντί τους.

Γαβριήλ Χατζηνόπουλος

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025: Οι πρώτες εκτιμήσεις για βαθμολογίες και βάσεις
Ελλάδα08.06.25 | 06:00
Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025: Οι πρώτες εκτιμήσεις για βαθμολογίες και βάσεις