mkdn.gr logo
mkdn.gr logo

Η Β. ΔΑΜΕΛΛΗ - ΜΥΛΩΝΑ ΣΤΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΝΕΑ

Απόλυτα δικαιολογημένη η αυστηροποίηση των ποινών και των κυρώσεων μέσω του νέου ΚΟΚ

Ακούστε το άρθρο 8'
13.06.2025 | 08:00
Νέος ΚΟΚ / Φωτογραφία Αρχείου
/Shutterstock
Το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και το θεσμικό πλαίσιο που φέρνει σημαντικές αλλαγές στην οδική συμπεριφορά και τη δημόσια ασφάλεια με βασικό στόχο την ουσιαστική μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα σχολιάζει σε συνέντευξη που παραχώρησε στα Μακεδονικά Νέα - mkdn.gr η πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Έρευνας και Εκπαίδευσης για την Οδική Ασφάλεια και την Πρόληψη και Μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη - Μυλωνά.

Η κα. Δανέλλη - Μυλωνά στη συνέντευξή της αναφέρεται στις προτάσεις που έκανε το Ινστιτούτο, στις επαφές που είχε με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη πριν την ψήφιση του νέου ΚΟΚ, καθώς επίσης και στη θέσπιση για πρώτη φορά ενός συνεκτικού και κλιμακωτού συστήματος ποινών, το οποίο εστιάζει στη συνεχόμενη παραβατικότητα, προβλέποντας αυστηρότερες κυρώσεις για την υποτροπή σε επικίνδυνες συμπεριφορές.

Συνέντευξη στον Θωμά Καλέση 

-Κυρία Δανέλλη - Μυλωνά πώς σχολιάζετε τις αλλαγές που επιφέρει η ψήφιση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας; 

Καταρχάς θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η αναμόρφωση του Κώδικα ήταν απαραίτητη προκειμένου να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες, καθώς διαπιστώνουμε μια θεαματική αύξηση των τροχαίων, καθώς επίσης και τη μετάλλαξη της μορφής κυκλοφορίας με την είσοδο νέων μέσων. Στο πλαίσιο αυτό, κι ενώ την περασμένη δεκαετία είχαμε μια θεαματική μείωση των θανατηφόρων τροχαίων, μετά την περίοδο του κορωνοϊού, η κατάσταση ξέφυγε και πάλι από τον έλεγχο. 

Αν δούμε παράλληλα τα στοιχεία του 2024, θα διαπιστώσουμε ότι είχαμε 665 θανάτους σε 10.350 τροχαία. Τα νούμερα είναι πραγματικά σοκαριστικά. Επίσης αν λάβουμε υπόψη μας ότι στόχος του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είναι να υπάρχει ένα πλαίσιο κανόνα που να ορίζει την εύρυθμη και ασφαλή συνύπαρξη των χρηστών του δρόμου, σε γενικές γραμμές συμφωνούμε με τα νέα μέτρα της κυβέρνησης. 

Και με την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και με το νέο σύστημα διαβάθμισης των ποινών όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες, γιατί αυτό θα κάνει πιο εύκολη και την διαχείριση των παραβάσεων. Επιπλέον το θέμα με την ηλεκτρονική διαχείριση θα δώσει τη δυνατότητα της πιο γρήγορης επίδοσης των κυρώσεων και των προστίμων κι έτσι θα είναι πιο αποδοτική η διαδικασία η οποία θα αποδεσμεύσει και σημαντικούς πόρους. 

Άρα επαναλαμβάνω, ότι τα νέα μέτρα κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Όπως επίσης και το θέμα του εξορθολογισμού των ποινών ανάλογα με την σοβαρότητα και τις συνέπειες που έχει μια παράβαση. Ο νέος ΚΟΚ δίνει έμφαση ακόμη και στις πιο επικίνδυνες συμπεριφορές όπως για παράδειγμα την υπερβολική ταχύτητα που αποτελεί την πρώτη αιτία θανάτου σε τροχαία και την απόσπαση της προσοχής μέσω του κινητού τηλεφώνου κάτι που έχει μετατραπεί σε μάστιγα. 

Εμείς κάνουμε τελευταία και μία έρευνα για περιπτώσεις παραβίασης φωτεινού σηματοδότη και την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και τα αποτελέσματα συμφωνούν σε σχέση με τα μέτρα που λήφθηκαν. 

Όπως συμφωνούμε και για το όριο ταχύτητας των 30 χιλιομέτρων εντός του αστικού ιστού. Ξέρετε, είμαστε μια από τις χώρες με τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία μέσα στις πόλεις. Συγκεκριμένα, το 48% των θανάτων που προέρχονται από τροχαία, σημειώνονται μέσα στις πόλεις, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ είναι 38%. 

Επιπλέον αξίζει να σημειώσουμε ότι έχουμε και πάρα πολλές παρασύρσεις πεζών εντός του αστικού ιστού, ενώ είμαστε και η χώρα με τους περισσότερους θανάτους μοτοσυκλετιστών. Άρα τα 30 χιλιόμετρα ως όριο ταχύτητας μέσα στην πόλη, πιστεύω ότι θα βοηθήσει πολύ και θα δημιουργήσει και μια συνείδηση καλύτερης οδηγικής συμπεριφοράς. 

Σ' αυτό το θέμα με τους μοτοσυκλετιστές είχαμε προτείνει να υπάρχουν στον δρόμο μπροστά από τις διαβάσεις ειδικά bike boxes στα οποία θα σταματούν τα δίκυκλα μπροστά από τα ΙΧ, αλλά αυτό ίσως το δούμε μεταγενέστερα. 

Επίσης στο θέμα του αλκοόλ προτείναμε στον υπουργό την τοποθέτηση ενός ειδικού συστήματος που μπαίνει στα αυτοκίνητα, στα αστικά λεωφορεία, στα σχολικά, στα επαγγελματικά οχήματα, το οποίο δεν επιτρέπει στο όχημα να ξεκινήσει εάν ανιχνεύσει ότι έχεις καταναλώσει αλκοόλ. 

Σε γενικές γραμμές ο κ. Κυρανάκης ήταν θετικός σε ό,τι του προτείναμε. Άκουσε τις απόψεις μας και πολλές από τις προτάσεις μας έχουν ενταχθεί στον νέο ΚΟΚ. Και αυτό είναι σημαντικό, διότι δεν μπορούμε να ανεχόμαστε άλλο συμπεριφορές που βάζουν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα όλων μας. 

Στο πλαίσιο αυτό είναι δικαιολογημένη η αύξηση των προστίμων, τα οποία βέβαια αρκεί να εφαρμοστούν. Διότι ακόμη και οι καλύτεροι νόμοι, εάν δεν μπορούν να εφαρμοστούν δεν θα έχουν κανένα αποτέλεσμα. Γι' αυτό και επισημάναμε στον υπουργό και κατά την περίοδο της διαβούλευσης και πρόσφατα που μας κάλεσε ξανά, ότι θα πρέπει να υπάρξει άμεση ενημέρωση του κόσμου.

-Επίσης έχουμε και την μετατροπή της ποινής για την παράσυρση και εγκατάλειψη του θύματος. Τι έχετε να σχολιάσετε πάνω σε αυτό; 

Αυτό είναι ένα θέμα στο οποίο επιβαλλόταν να θεσμοθετηθούν αυστηρότερες ποινές. Έχουμε δει άπειρα τραγικά παραδείγματα ειδικά τον τελευταίο χρόνο που αφορούν παρασύρσεις με εγκατάλειψη.

Ξέρουμε ότι η πρώτη ώρα είναι η «χρυσή ώρα», η πολύ κρίσιμη ώρα για να σωθεί ένας άνθρωπος. Συνήθως οι οδηγοί το κάνουν αυτό για να αποφύγουν το αυτόφωρο, όμως είναι πραγματικά εγκληματικό. 

Όπως εγκληματικές είναι και οι παραβιάσεις που αφορούν άτομα με αναπηρίες. Κι έκει τα πρόστιμα έχουν γίνει τσουχτερά, γιατί το πρόβλημα έχει παραγίνει και έχει φτάσει στο απροχώρητο. 

-Το τελευταίο χρονικό διάστημα επίσης, κυρίως στη Θεσσαλονίκη όπου η παρουσία της Τροχαίας λόγω του Flyover είναι πολύ έντονη, εντοπίζονται ολοένα και περισσότεροι οδηγοί που δεν έχουν δίπλωμα. Τι έχουμε να σημειώσουμε γι' αυτό το γεγονός; 

Ότι είναι ένα πολύ πολύ σοβαρό πρόβλημα. Γι' αυτό σημείωσα προηγουμένως πως αν έχουμε τέτοιες περιπτώσεις και δεν γίνονται έλεγχοι πώς θα διαπιστώνεται ότι υπάρχουν παραβάτες; Άρα λοιπόν και εδώ χρειάζονται αυστηρότερα μέτρα και μεγάλα πρόστιμα για να μπορούν αυτοί οι οδηγοί να συνετίζονται. 

Ξέρετε σε κάποιες χώρες όπως η Φινλανδία ή η Ελβετία, τα πρόστιμα επιβάλλονται ανάλογα με το εισόδημα του παραβάτη. Ενδεχομένως κάποια στιγμή να φτάσουμε κι εδώ σε ένα τέτοιο επίπεδο. 

-Θεωρείται πως ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας θα πρέπει να μπει στα σχολεία; Είναι κομβικό να υπάρχει ενημέρωση από μικρή ηλικία ώστε να υπάρξει αλλαγή στη νοοτροπία των Ελλήνων οδηγών; 

Πράγματι. Και εμείς την τελευταία εβδομάδα ως Ινστιτούτο επισκεφθήκαμε παιδιά όλων των τάξεων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης προκειμένου να διαπιστώσουμε πώς ενημερώνονται γι' αυτά τα θέματα. Θέλουμε να δίνουμε κι εμείς εργαλεία στους εκπαιδευτικούς προκειμένου να μπορούν να συνδέουν διαθεματικά την οδική ασφάλεια με το πρόγραμμα εκπαίδευσης του σχολείου. 

Για παράδειγμα όταν κάνουν φυσική, να μιλούν παράλληλα για το θέμα της ζώνης και της ορμής που ασκείται στο σώμα. Στα μαθηματικά να μιλούν για την ταχύτητα. Είναι πολύ σημαντικό από πολύ μικρή ηλικία τα παιδιά να ενημερώνονται. Και βέβαια όταν τα παιδιά αυτά μάθουν να περπατούν σωστά, να ποδηλατούν σωστά, να πειθαρχούν στους κανόνες, έχουμε ελπίδες ότι θα γίνουν προσεκτικοί οδηγοί και υπεύθυνοι πολίτες. Βέβαια σε αυτό, πέρα από το σχολείο σημαντικό ρόλο παίζει και το οικογενειακό περιβάλλον και τα γονεϊκά πρότυπα. 

Πάλι εδώ θα αναφέρω μια έρευνα που κάναμε τους τελευταίους μήνες ως Ινστιτούτο με την υποστήριξη της FIA, της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου με νατουραλιστικές παρατηρήσεις. Αυτή η έρευνα αφορούσε τρεις περιοχές. Το αστικό περιβάλλον, το επαρχιακό περιβάλλον και τον δρόμο ταχείας κυκλοφορίας. Αυτή η έρευνα διεξήχθη σε μια προσπάθεια να αναλύσουμε την συμπεριφορά των χρηστών οδικού δικτύου σε σχέση με τη ζώνη ασφαλείας, το κράνος και την απόσπαση της προσοχής λόγω της χρήσης του κινητού τηλεφώνου. 

Κι εδώ, τα νούμερα ήταν πραγματικά αποκαρδιωτικά. Όχι πως δεν το περιμέναμε, αλλά είναι διαφορετικό να το επιβεβαιώνεις σε ένα πολύ μεγάλο δείγμα 5.500 μοτοσυκλετιστών και 8.500 οδηγών ΙΧ. Είδαμε ότι το 25% των αναβατών σε δίκυκλο δεν φορούσε κράνος, κάτι που δεν έκανε το 54% των συνεπιβατών. Επίσης το 53% των επιβατών ΙΧ αυτοκινήτων δεν φορούσε ζώνη, ποσοστό που ανέβαινε πολύ υψηλότερα για τα πίσω καθίσματα. 

Σε σχέση με το κινητό αυτό που διαπιστώσαμε ήταν ότι το 13% των οδηγών κρατούσε το τηλέφωνό του ταυτόχρονα με το τιμόνι. Με βάση αυτούς τους αριθμούς μπορείτε να καταλάβετε πόσο δικαιολογημένα είναι και τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν και αφορούν την χρήση του τηλεφώνου. 

Θωμάς Καλέσης

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Θεσσαλονίκη: Την ερχόμενη εβδομάδα παραδίδεται η Γέφυρα Δενδροποτάμου
Ελλάδα11.06.25 | 09:01
Ευφροσύνη ΚαζεπίδουΘεσσαλονίκη: Την ερχόμενη εβδομάδα παραδίδεται η Γέφυρα Δενδροποτάμου