Όπως αποκάλυψε ο αντιδήμαρχος Διοικητικής Αναδιάρθρωσης, Οργάνωσης, Επιχειρησιακού Σχεδιασμού, Ψηφιακής Πολιτικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Βασιλόπουλος, από το βήμα της τελευταίας συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου, η διαδικασία αυτή ανέδειξε τον βαθμό αμέλειας με τον οποίο αντιμετωπιζόταν η διαχείριση των τηλεπικοινωνιακών υποδομών κατά το παρελθόν.
«Ο ουσιαστικός λόγος της δικής μου παρουσίας στο βήμα είναι μια ανασκόπηση που πραγματοποιήθηκε και είμαι πάρα πολύ χαρούμενος για αυτό που συνέβη, στην προσπάθεια να μπει σε μια τάξη ο δήμος», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλόπουλος.
Ο ίδιος τόνισε πως η ανάγκη για δράση προέκυψε, όταν κατά τη διάρκεια συσκέψεων με τις υπηρεσίες, εντοπίστηκε πλήθος τηλεφωνικών γραμμών που δεν χρησιμοποιούνταν για χρόνια, χωρίς καν να είναι γνωστή η ύπαρξή τους. «Υπήρχαν σε διάφορα εργοτάξια που είχαν στηθεί στο διάστημα εκτέλεσης διαφόρων έργων στην πόλη. Είτε δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ, είτε χρησιμοποιούνταν έως την ολοκλήρωση ενός έργου και στη συνέχεια κανείς δεν φρόντιζε να στείλει ένα απλό mail για να διακοπεί», ανέφερε ο αντιδήμαρχος.
Καταγραφή και αξιολόγηση όλων των γραμμών
Κατά το τελευταίο εξάμηνο, πραγματοποιήθηκε πλήρης καταγραφή όλων των τηλεφωνικών γραμμών σταθερής τηλεφωνίας και internet που επιβαρύνουν μηνιαία τον προϋπολογισμό του δήμου Θεσσαλονίκης, με στόχο τη δημιουργία μίας καθαρής εικόνας της χρησιμότητάς τους. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά: η εξοικονόμηση αγγίζει τα 8.000 ευρώ μηνιαίως, ποσό που μεταφράζεται σε περίπου 100.000 ευρώ ετησίως.
«Η προσπάθεια αυτή συνεισέφερε στη βελτίωση της διαχείρισης των πόρων και στην επίτευξη οικονομικών στόχων με άμεσο αντίκτυπο στο συνολικό κόστος λειτουργίας του δήμου», επεσήμανε ο αντιδήμαρχος, αναγνωρίζοντας τη συμβολή των υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Δικτύων του δήμου.
Αναλυτικά τα αποτελέσματα του ελέγχου
Η διαδικασία, σύμφωνα με τον κ. Βασιλόπουλο, περιλάμβανε δύο φάσεις:
- Πρώτη φάση: Αφορούσε τις τηλεφωνικές γραμμές. Στο τέλος του 2024 υπήρχαν 212 ενεργές γραμμές, οι οποίες ελέγχθηκαν μία προς μία και εξετάστηκε η χρήση και η αναγκαιότητά τους. Από αυτές, 108 γραμμές (51%) κρίθηκαν μη απαραίτητες και αιτήθηκε η διακοπή τους. Οι υπόλοιπες 104 γραμμές παραμένουν ενεργές, εξυπηρετώντας τις ανάγκες διαφόρων υπηρεσιών. Η εξοικονόμηση από αυτή τη φάση ανέρχεται, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, σε περίπου 5.500 ευρώ μηνιαίως, δηλαδή ένα ποσό στα 67.000 ευρώ ετησίως.
- Δεύτερη φάση: Αφορούσε τις μισθωμένες αναλογικές γραμμές στο data center και στις διασυνδέσεις του δήμου. Από τις 131 γραμμές που ήταν ενεργές στα τέλη του 2024, οι 36 κρίθηκαν περιττές και ζητήθηκε η διακοπή τους, οδηγώντας σε επιπλέον εξοικονόμηση περίπου 3.000 ευρώ μηνιαίως, ήτοι σε περίπου 30.000 ευρώ ετησίως, όπως τόνισε ο αντίδημαρχος.
Οι αιτήσεις διακοπής έχουν ήδη κατατεθεί, ενώ οι υπηρεσίες του δήμου πραγματοποιούν επανέλεγχο για την επιβεβαίωση της ολοκλήρωσης, καθώς, όπως παραδέχτηκε ο αντιδήμαρχος, «έχει παρατηρηθεί μια καθυστέρηση από τον πάροχο, ο οποίος θα αναγκαστεί να ακολουθήσει τον ρυθμό που επιβάλλουν οι υπηρεσίες του δήμου Θεσσαλονίκης».
Τα επόμενα βήματα και η συμβολή του «ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ»
Επόμενο στάδιο, όπως σημείωσε ο κ. Βασιλόπουλος, είναι ο συνεχής έλεγχος και η επιβεβαίωση των διακοπών που έχουν ήδη αιτηθεί, προκειμένου να διασφαλιστεί η εφαρμογή από τον πάροχο.
Επιπλέον, προγραμματίζεται και νέα φάση καταργήσεων τηλεφωνικών γραμμών, λόγω αποκλειστικά της τεχνολογίας, με έμφαση σε γραμμές που εξυπηρετούν διάφορες υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα παιδικούς σταθμούς, δημοτικά γυμναστήρια και λοιπές άλλες, οι οποίες πρόκειται να μεταφερθούν στα τετραψήφια νούμερα του δήμου, που δεν τον επιβαρύνουν οικονομικά, καθώς εντάσσονται στον κεντρικό τηλεπικοινωνιακό λογαριασμό.
«Το πρόγραμμα ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ θα μας δώσει τη δυνατότητα στο επόμενο τρίμηνο, να αυξήσουμε την εξοικονόμηση από τις 100 χιλιάδες ευρώ, ίσως και στις 120, ίσως και στις 130 χιλιάδες ευρώ και να έχουμε μια πλήρη εικόνα, μια τάξη», δήλωσε ο αντιδήμαρχος, προσθέτοντας πως πλέον, σε κάθε απαίτηση φορέων, όπως το αρμόδιο υπουργείο για την παροχή δεδομένων σχετικά με τις τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις και τα έξοδα του δήμου, θα υπάρχει απόλυτη ετοιμότητα.
Η συγκέντρωση όλων των σχετικών δεδομένων, πέραν της διαφάνειας και της οικονομικής αποδοτικότητας, θα επιτρέψει επίσης στον δήμο Θεσσαλονίκης, όπως υπογράμμισε ο κ. Βασιλόπουλος, να προχωρήσει και σε πιο συμφέρουσες διαπραγματεύσεις με τους παρόχους, εξασφαλίζοντας ακόμη καλύτερους όρους συμβολαίων και, κατ’ επέκταση, μεγαλύτερη αξιοποίηση των δημοτικών πόρων.