mkdn.gr logo
mkdn.gr logo

H ρομποτική επανάσταση στα logistics - Πώς η Βόρεια Ελλάδα μένει πίσω ενώ τα Βαλκάνια επιταχύνουν

Ακούστε το άρθρο 8'
30.05.2025 | 08:00
Shutterstock
Ενώ οι χώρες των Βαλκανίων επιταχύνουν την είσοδό τους στη νέα εποχή της ρομποτικής αποθήκευσης, η Ελλάδα κινείται με αργούς ρυθμούς, ρισκάροντας να χάσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα στον κρίσιμο κλάδο των logistics.

Με την τεχνολογία να προχωρά ραγδαία και τις ξένες επενδύσεις να «τρέχουν» σε γειτονικές χώρες όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία, η ελληνική αγορά παραμένει στάσιμη, λόγω νοοτροπίας, έλλειψης στρατηγικών επενδύσεων και χαμηλής υιοθέτησης καινοτομίας.

Αυτή την πραγματικότητα περιγράφει στα Μακεδονικά Νέα ο Εμμανουήλ Αρμενάκας, Διευθύνων Σύμβουλος της STAMH Hellas S.A., μιας διεθνούς εταιρείας με ηγετική θέση στον τομέα των αυτοματισμών και της ρομποτικής αποθήκευσης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

«Η μητρική μας εταιρεία έχει έδρα τη Βουλγαρία και οι βαλκανικές χώρες είναι πιο προχωρημένες από την Ελλάδα στον τομέα αυτό, κυρίως λόγω προσέλκυσης ξένων επενδύσεων», ανέφερε ο κ. Αρμενάκας προσθέτοντας ότι στην Ελλάδα δεν υλοποιούμε πρωτοποριακά έργα στον τομέα των ρομποτικών logistics και η πρόοδος στον εκσυγχρονισμό κινείται με πολύ αργούς ρυθμούς.

Η εικόνα είναι πιο καλή στη Νότια Ελλάδα, και ιδιαίτερα στην Αθήνα, όπου υπάρχει κρίσιμη μάζα επιχειρήσεων με μεγαλύτερο τζίρο και δυνατότητες επενδύσεων πολλών εκατομμυρίων. Στη Βόρεια Ελλάδα, αν και υπάρχουν ισχυρές εταιρείες στη Θεσσαλονίκη, η υιοθέτηση ρομποτικών λύσεων καθυστερεί λόγω παραδοσιακής νοοτροπίας. «Οι επιχειρηματίες είναι πιο επιφυλακτικοί και λιγότερο δεκτικοί στις αλλαγές», σχολίασε ο κ. Αρμενάκας. Παρόλα αυτά, εκφράζει την αισιοδοξία του ότι η επιτυχία των συστημάτων στον Νότο θα οδηγήσει τελικά στην υιοθέτησή τους και στον Βορρά, ακολουθούμενος τις εξελίξεις.

Σε μια εποχή συνεπώς όπου η αυτοματοποίηση αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του σύγχρονου εφοδιαστικού συστήματος, η STAMH Hellas S.A. αναδεικνύεται σε βασικό παίκτη της τεχνολογικής μετάβασης των logistics. Με γραφεία σε έξι βαλκανικές χώρες –Βουλγαρία, Σερβία, Κροατία, Βόρεια Μακεδονία, Ρουμανία και Ελλάδα– η εταιρεία πρωταγωνιστεί στον σχεδιασμό και την υλοποίηση καινοτόμων συστημάτων αποθήκευσης και ρομποτικών λύσεων.

Από την αποθήκευση στην αυτονομία

 

Η STAMH παρέχει εξειδικευμένα συστήματα ραφιών και αποθήκευσης για παλέτες, μη παλετοποιημένα φορτία και κιβώτια, εξοπλισμό για συσκευασία και εσωτερική μεταφορά, καθώς και ρομποτικά κελιά, AGVs (αυτόματα περονοφόρα), ρομπότ παλετοποίησης και λύσεις μικροσυλλογής προϊόντων. Τα ρομποτικά τους συστήματα εφαρμόζονται σε βιομηχανίες, αποθήκες, ψυχρές αλυσίδες και κόμβους διανομής, προσφέροντας ακρίβεια, παραγωγικότητα και δραστική μείωση λειτουργικού κόστους.  

Το πιο δημοφιλές σύστημα της εταιρείας σήμερα που υλοποιεί έργα στην εγχώρια και βαλκανική αγορά, είναι το AMLS (Autonomous Mobile Logistics System), το οποίο αυξάνει θεαματικά την παραγωγικότητα, με ρομπότ που μεταφέρουν έως 1.200 κιλά για 8 ώρες με μία φόρτιση. Παράλληλα, το σύστημα ATLAS βελτιστοποιεί τη χωρητικότητα μιας αποθήκης έως και 95%, με εντυπωσιακά αποτελέσματα σε ήδη υλοποιημένα έργα στην Ελλάδα.

Ρομπότ ως εργαζόμενοι 

 

«Τα ρομπότ δεν βοηθούν απλώς τους εργάτες – γίνονται οι ίδιοι εργάτες», ανέφερε στα Μακεδονικά Νέα ο κ. Αρμενάκας. Με χρήση τεχνολογιών αιχμής, τα ρομποτικά συστήματα της STAMH ελαχιστοποιούν τα λάθη, μειώνουν το λειτουργικό κόστος, εκμεταλλεύονται στο μέγιστο τους υπάρχοντες αποθηκευτικούς χώρους και, το κυριότερο, λειτουργούν αδιάκοπα. Η δυνατότητα να προσαρμόζουν τις εργασίες βάσει εποχικών αναγκών, ακόμα και να «προετοιμάζουν» τη λειτουργία της επόμενης ημέρας, καθιστά τα ρομπότ πραγματικούς game changers για τον κλάδο των logistics. Αυτά με τη σειρά τους μεταφράζονται σε αύξηση κερδοφορίας.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελούν τα ρομπότ μικροσυλλογής Eligo, τα οποία μπορούν να χειριστούν έως και 600 προϊόντα την ώρα, με ποσοστό σφάλματος κάτω του 1% και πλήρη αυτονομία. Έχουν τη δυνατότητα να διαχειρίζονται μικρού όγκου αποθέματα (έως 2 κιλά, διαστάσεων από 1 έως 30 εκατοστά), επιταχύνοντας την εκπλήρωση παραγγελιών και ενισχύοντας την ικανοποίηση των τελικών πελατών.

Ο κίνδυνος, όπως τόνισε όμως, είναι σαφής. «Αν δεν εκσυγχρονιστεί άμεσα ο κλάδος, όταν μπουν στην ελληνική αγορά εταιρείες που ήδη χρησιμοποιούν ρομποτικά συστήματα, το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των ελληνικών επιχειρήσεων θα εξαφανιστεί μέσα σε μία νύχτα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Αρμενάκας.

Η στρατηγική θέση της Βόρειας Ελλάδας

 

Παρά τις προκλήσεις, η Βόρεια Ελλάδα παραμένει κομβικής σημασίας, καθώς εξυπηρετεί λιανεμπόριο, βιομηχανία τροφίμων και αγροτική παραγωγή. Επιχειρήσεις που ανασχεδίασαν τα logistics hubs τους στην περιοχή πέτυχαν μείωση κόστους έως και 30%.

Ωστόσο, το 70% των στελεχών logistics στην Ελλάδα σήμερα αναφέρουν έλλειψη εργατικού δυναμικού, έναντι μόλις 40% το 2020, ενώ το 40% αναφέρει έλλειψη ικανών παρόχων υπηρεσιών 3PL και μεταφορών στη Βόρεια Ελλάδα. Παράλληλα, υπάρχει σχεδόν πλήρης έλλειψη αποθηκών ψυχρής αλυσίδας, όπως επισημαίνει η STAMH – παρά το γεγονός ότι τέτοια έργα υλοποιούνται σε Βουλγαρία και Ρουμανία.

Η στρατηγική σημασία της Ελλάδας ως κόμβου logistics παραμένει ισχυρή και το ερώτημα είναι αν οι ελληνικές επιχειρήσεις θα επενδύσουν έγκαιρα για να κερδίσουν το μέλλον. «Οι επενδύσεις πρέπει να έχουν ορίζοντα 3–5 ετών. Αν καθυστερήσουμε, απλώς θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις από την εξέδρα», δήλωσε καταλήγοντας ο κ. Αρμενάκας, απευθυνόμενος σε όλους τους κρίκους της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας να δουν πιο «ζεστά» τη ρομποτική επανάσταση.

Δήμητρα Τάγκα

Tελευταίες Ειδήσεις