mkdn.gr logo
mkdn.gr logo

Το νέο κεφάλαιο του Porto Carras - Η στρατηγική ανάπτυξης με σεβασμό στην ιστορία και επενδύσεις δεκάδων εκατ. ευρώ

Ακούστε το άρθρο 8'
24.06.2025 | 08:00
Με τη μακρά ιστορία και τη μοναδική του ταυτότητα, το Porto Carras δεν είναι απλώς ένα πολυτελές θέρετρο στη Σιθωνία Χαλκιδικής. Είναι ένα σύμβολο της ελληνικής φιλοξενίας και της καινοτόμου σκέψης που διαμόρφωσε το τουριστικό τοπίο της χώρας ήδη από τα μέσα του 20ού αιώνα.

Σήμερα, υπό τη στρατηγική καθοδήγηση του Διευθύνοντος Συμβούλου Σεργκέι Σμιρνόφ, το εμβληματικό συγκρότημα εισέρχεται σε μια νέα εποχή αναγέννησης, με στόχο την αποκατάσταση και επανατοποθέτησή του στην κορυφή της διεθνούς αγοράς πολυτελούς τουρισμού.

Το Porto Carras εκτείνεται σε πάνω από 1.700 εκτάρια και περιλαμβάνει δύο εμβληματικά ξενοδοχεία (Meliton και Sithonia), παραλία βραβευμένη με γαλάζια σημαία, γήπεδο γκολφ 18 οπών, μαρίνα, καζίνο, spa, οινοποιείο με πιστοποιημένους βιολογικούς αμπελώνες, καθώς και πλήθος αθλητικών εγκαταστάσεων, φυσικών δασών και κήπων. Όπως δήλωσε μιλώντας στα Μακεδονικά Νέα ο κ. Σμιρνόφ, «είναι ένα έργο σχεδόν ‘’μουσειακής αξίας” που δεν χρειάζεται ανασχεδιασμό αλλά προσεκτική αποκατάσταση».

Από την εξαγορά στη στρατηγική αποκατάστασης

Μετά την εξαγορά του, το Porto Carras επανατοποθετείται ως αυθεντικός προορισμός πολυτελείας, με μακροπρόθεσμο σχέδιο ανάπτυξης που δίνει έμφαση στην αειφορία, την ιστορική συνέπεια και την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. «Η κύρια πρόκληση είναι να διατηρηθεί το όραμα των δημιουργών του resort, με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον και στην πολιτιστική του ταυτότητα. Συνεργαζόμαστε με κορυφαίους αρχιτέκτονες, μηχανικούς και σχεδιαστές για να συμπεριλάβουμε το Porto Carras στα σχέδια για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της Χαλκιδικής. Και φυσικά, λέγοντας μακροπρόθεσμα σχέδια εννοούμε και την ανάπτυξη της ακίνητης περιουσίας και των υποδομών αυτού του υπέροχου τόπου.», εξήγησε ο κ. Σμιρνόφ.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το έργο ανάπτυξης ξεπερνά τις κλασικές ξενοδοχειακές επενδύσεις και αφορά σε υποδομές, real estate και τουριστικά προϊόντα νέας γενιάς, με ιδιαίτερη έμφαση στην έξυπνη φιλοξενία, την ενίσχυση της μαρίνας και τη λειτουργία όλο τον χρόνο.

Επενδυτικό αποτύπωμα και έργα σε εξέλιξη

Οι συνολικές επενδύσεις που έχουν ήδη υλοποιηθεί ή βρίσκονται σε εξέλιξη ξεπερνούν τα 10 εκατ. ευρώ, με έμφαση στο οινοποιείο (πάνω από 4 εκατ. ευρώ), τις υποδομές (πάνω από 4 εκατ. ευρώ), και επιμέρους έργα στη μαρίνα και στο γκολφ άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ. Η μαρίνα, που έχει ήδη δεχτεί τεχνικές βελτιώσεις 300.000 ευρώ, εντάσσεται σε ευρύτερο σχέδιο ανάπτυξης της γύρω περιοχής – περιλαμβανομένων διαμερισμάτων, εμπορικών χρήσεων και ανάδειξης παρακείμενων κτισμάτων. Μάλιστα, στο πλάνο βρίσκεται η αποκατάσταση ενός υπαίθριου αρχαίου θεάτρου, ενώ στόχος είναι να λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για επισκέπτες, με ή χωρίς σκάφος.

Στο ξενοδοχείο Meliton, η στρατηγική είναι να παραμείνει ένα πεντάστερο premium ξενοδοχείο, ενώ για το Sithonia εξετάζονται διάφορα σενάρια, με έμφαση στην ιδιωτικότητα και τη χρήση της ευρύτερης έκτασης για νέες μορφές φιλοξενίας και κατοικιών. Παράλληλα, αθλητικές εγκαταστάσεις όπως τένις, ποδόσφαιρο, paddle tennis, έχουν ήδη ανακαινιστεί, ενώ προβλέπεται περαιτέρω ανάπτυξή τους.

«Οι κύριες επενδύσεις μέχρι στιγμής έχουν γίνει στο οινοποιείο, το ξενοδοχείο Meliton και το γκολφ. Για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα και την τήρηση των σύγχρονων προτύπων κατανάλωσης ενέργειας, πραγματοποιήθηκαν σημαντικές επενδύσεις στην εγκατάσταση και σύνδεση με το δίκτυο ηλιακών συλλεκτών, στην εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων κλιματισμού εξοικονόμησης ενέργειας και αφαλάτωσης νερού και πολλά άλλα. Η απόλυτη μοναδικότητα και ταυτόχρονα η πολυπλοκότητα του Porto Carras είναι ότι η ανακαίνιση, για παράδειγμα, ενός ξενοδοχείου είναι αδύνατη χωρίς την ανακαίνιση άλλων σημαντικών στοιχείων αυτού του θέρετρου. Γκολφ, Μαρίνα, γήπεδα τένις, ποδόσφαιρο, μπάσκετ και ούτω καθεξής έχουν ήδη ανακαινιστεί αυτή τη στιγμή και στο μέλλον θα υπόκεινται σε πιο εντατική ανάπτυξη. Αλλά στον τομέα των ακινήτων, σίγουρα θα ακολουθήσουμε την πορεία της περαιτέρω ανάπτυξης και μετασχηματισμού του Porto Carras, χωρίς να παραβιάζουμε την αρχική ιδέα και την ιστορική ουσία αυτού του θέρετρου», ανέφερε ο κ. Σμιρνόφ.

Αναφερόμενος στη μαρίνα, σημείωσε ότι σκοπός είναι να δοθεί μια νέα «όψη» και να γίνει πάλι πόλος έλξης όπως παλιά, όπου ακόμα και όσοι δεν διαθέτουν σκάφος την επισκέπτονταν για βόλτα, ψώνια ή φαγητό. «Έχουμε ήδη πιστοποιηθεί για να υποδεχτούμε κρουαζιέρες, έχουμε επενδύσει χρόνο και χρήμα για να πληρούμε όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές ασφαλείας», συμπλήρωσε. 

Ανάπτυξη smart φιλοξενίας και λειτουργία όλο τον χρόνο

Το Porto Carras φιλοδοξεί να αποτελέσει πρότυπο τεχνολογικής και λειτουργικής καινοτομίας. «Ήδη υλοποιούμε σχέδιο ψηφιακού μετασχηματισμού, με χρήση τεχνητής νοημοσύνης, augmented reality και έξυπνων συμβούλων επισκεπτών», επισήμανε στα Μακεδονικά Νέα ο κ. Σμιρνόφ. Στόχος είναι η βελτιστοποίηση της εμπειρίας των επισκεπτών και η αποσυμφόρηση σε περιόδους αιχμής.

Η λειτουργία του συγκροτήματος όλο τον χρόνο αποτελεί βασική στρατηγική, με πλεονεκτήματα όπως το γκολφ, το spa και οι αθλητικές δραστηριότητες να επιτρέπουν την προσέλκυση επισκεπτών και εκτός σεζόν. Το ήπιο κλίμα της περιοχής ενισχύει τη δυνατότητα αυτόνομης λειτουργίας συγκεκριμένων τμημάτων του resort από Ιανουάριο έως Δεκέμβριο.

Το στοίχημα της οινοπαραγωγής

Το οινοποιείο αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πόλους ανάπτυξης του συγκροτήματος. Η χωρητικότητά του πρέπει να φτάσει το 1 εκατομμύριο φιάλες ετησίως το 2026, ενώ στην πράξη, η πραγματική παραγωγή ποικίλλει τα τελευταία χρόνια σε εκατοντάδες χιλιάδες φιάλες, κατά τον κ. Σμιρνόφ. Το αναπτυξιακό πρόγραμμα περιλαμβάνει αποκατάσταση του ιστορικού κτιρίου, νέα μηχανήματα, και εκτεταμένη αναμπέλωση των βιολογικών αμπελώνων — πολλοί εκ των οποίων σχεδιάστηκαν από τον σπουδαίο Emile Peynaud. «Ένα τέτοιο έργο δεν μπορεί να ολοκληρωθεί σε ένα ή δύο χρόνια. Θα χρειαστούν από 5 έως 10 χρόνια», τόνισε. 

Στόχος μέχρι το 2030 είναι η παραγωγή 1.000 τόνων, αξιοποιώντας αποκλειστικά φυσικούς υδάτινους πόρους και διατηρώντας πιστοποίηση βιολογικής γεωργίας. Η διανομή επικεντρώνεται στην ελληνική αγορά, με εξαγωγές σε Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Καναδά και Κίνα. «Το Château Carras και η Μαλαγουζιά είναι ετικέτες-πρεσβευτές μας, αλλά θέλουμε τα κρασιά μας να υπάρχουν σε κάθε καλό ελληνικό εστιατόριο», υπογράμμισε. Ωστόσο, όπως είπε, «δεν θα επικεντρωθούμε μόνο στην κατηγορία premium. Αναπτύσσουμε ήδη μια σειρά λευκών κρασιών ΠΟΠ και ΠΓΕ υψηλής ποιότητας ενώ τα ροζέ κρασιά μας έχουν κερδίσει επάξια σήματα από τους καταναλωτές».

Τοπική ενσωμάτωση και κοινωνικό αποτύπωμα

Η επένδυση στο Porto Carras λειτουργεί και ως μοχλός ανάπτυξης για τη Χαλκιδική και τη Βόρεια Ελλάδα ευρύτερα. Η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων είναι κάτοικοι της περιοχής, ενώ έχουν ήδη δημιουργηθεί δεκάδες νέες θέσεις εργασίας στο πλαίσιο του επενδυτικού πλάνου, ιδιαίτερα στον αγροτικό και τεχνικό τομέα.

Το Porto Carras επενδύει στην εκπαίδευση του προσωπικού, υποστηρίζει κοινωνικά ευάλωτες ομάδες και ενισχύει τον κοινωνικό του ρόλο χωρίς προβολή. «Μόνο στο παράδειγμα του οινοποιείου, δημιουργήθηκαν δεκάδες νέες θέσεις εργασίας στο πλαίσιο επενδύσεων για την αποκατάσταση της ανάπτυξης των αμπελώνων. Επίσης, το τεχνικό μας τμήμα δημιουργήθηκε και αναπτύσσεται πρακτικά από το μηδέν, αφού η φροντίδα και η συντήρηση της υποδομής και των ίδιων των περιουσιακών στοιχείων σε καλή κατάσταση απαιτούν συνεχή και σκληρή δουλειά. Το Porto Сarras ήταν πάντα συνδεδεμένο με τη Χαλκιδική. Επενδύουμε στην εκπαίδευση και ανάπτυξη των εργαζομένων μας και προσπαθούμε να βοηθήσουμε όλους ανεξαιρέτως. Η άμεση επικοινωνία με τους ανθρώπους είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας επιτυχίας μας», υποστήριξε ο κ. Σμιρνόφ.

Ανάμεικτο κοινό και τουριστική ζήτηση

Το Porto Carras προσελκύει ετησίως ισόρροπα Έλληνες και ξένους επισκέπτες (50%-50%), με διαφοροποίηση ανά εποχή. Την άνοιξη και το φθινόπωρο κυριαρχούν οι ξένοι, ενώ τους καλοκαιρινούς μήνες οι Έλληνες αποτελούν το 2/3 του συνόλου. Περίπου το 66% των κρατήσεων προέρχεται από τουριστικά γραφεία και tour operators, ενώ το υπόλοιπο πραγματοποιείται απευθείας.

Οι περισσότεροι ξένοι τουρίστες καταφθάνουν οδικώς από Βαλκανικές χώρες και τη Γερμανία, λόγω σχετικά περιορισμένων αεροπορικών συνδέσεων, όπως δήλωσε ο κ. Σμιρνόφ.

Το Porto Carras δεν αποτελεί μόνο επιχειρηματικό εγχείρημα, αλλά και πολιτιστικό έργο αποκατάστασης. «Για εμάς, το πιο σημαντικό είναι να αποκαταστήσουμε, όχι απλώς να ανακαινίσουμε το Porto Carras. Αν και σχεδιάστηκε πριν 40-50 χρόνια, παραμένει διαχρονικό και ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας της Ελλάδας. Ακόμα και τώρα, η εύρεση ενός θέρετρου που θα συνδυάζει πολλά πολυτελή ξενοδοχεία, γκολφ, καζίνο, μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές μαρίνες και το δικό του οινοποιείο με πλήρη κύκλο παραγωγής δεν είναι τόσο εύκολο. Επομένως, δεν πρέπει να το ξανασχεδιάσουμε — πρέπει να το αποκαταστήσουμε και να επιστρέψουμε την παλιά δόξα του Porto Carras το συντομότερο δυνατό. Δεν υπάρχουν πολλά τέτοια resorts ούτε στην Ελλάδα ούτε στην Ευρώπη. Αν καταφέρουμε να επαναφέρουμε την παλιά του δόξα, να διατηρήσουμε την πολιτιστική του κληρονομιά και ταυτόχρονα να ξεπεράσουμε τα σύγχρονα πρότυπα, τότε θα είμαι πραγματικά υπερήφανος», ανέφερε καταλήγοντας ο κ. Σμιρνόφ.

Η ιστορία του θέρετρου, η αρχιτεκτονική του Gropius, το οινοποιείο του Peynaud και η σύλληψη ενός ολοκληρωμένου προορισμού δεκαετίες πριν γίνουν μόδα τα resorts, συνθέτουν μια αφήγηση που αναδεικνύει το Porto Carras ως διεθνές πρότυπο βιώσιμης και πολιτιστικά ενσυνείδητης φιλοξενίας.

Δήμητρα Τάγκα

Tελευταίες Ειδήσεις