mkdn.gr logo
mkdn.gr logo

Τζιτζικώστας από Θεσσαλονίκη: Στα μέσα του 2026 η παρουσίαση της ευρωπαϊκής στρατηγικής για τον τουρισμό - Τα αιτήματα των φορέων

Ακούστε το άρθρο 8'
29.05.2025 | 13:44
Μια κρίσιμη συνάντηση για το μέλλον του τουρισμού σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, με την παρουσία του Ευρωπαίου Επιτρόπου αρμόδιου για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολου Τζιτζικώστα.

Περισσότεροι από 20 εκπρόσωποι φορέων του τουριστικού κλάδου, μέλη του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), συμμετείχαν σε έναν ουσιαστικό διάλογο για τις μεγάλες προκλήσεις του τομέα αλλά και για τις δυνατότητες διαμόρφωσης μιας κοινής στρατηγικής σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο κ. Τζιτζικώστας χαρακτήρισε την ημέρα ως σημαντική για τον ευρωπαϊκό και εθνικό τουρισμό, υπογραμμίζοντας πως η συνάντηση σηματοδοτεί την επίσημη εκκίνηση του πανευρωπαϊκού διαλόγου. Στόχος είναι, όπως εξήγησε, να διαμορφωθεί η πρώτη ενιαία ευρωπαϊκή στρατηγική για τον τουρισμό, η οποία θα παρουσιαστεί στα μέσα του 2026.

«Επιδιώκουμε τη συμμετοχή όλων των κοινωνικών εταίρων αλλά και των πολιτών. Για τον λόγο αυτό, μέχρι τα τέλη Αυγούστου, θα ανοίξουμε στην ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ειδικό ερωτηματολόγιο όπου θα μπορούν να εκφράσουν τις απόψεις τους πολίτες, φορείς και επαγγελματίες του τουρισμού», δήλωσε ο κ. Τζιτζικώστας.

Η στρατηγική θα δίνει απαντήσεις σε κρίσιμα ζητήματα: από την έλλειψη προσωπικού και την κλιματική κρίση έως την προώθηση εναλλακτικών προορισμών, την υποστήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τη βελτίωση της πρόσβασής τους στα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία. «Η ΕΕ είναι ο νούμερο ένα τουριστικός προορισμός παγκοσμίως, και αυτό μας γεμίζει ευθύνη. Πρέπει να διασφαλίσουμε και ότι η Ελλάδα θα παραμείνει στην κορυφαία δεκάδα», πρόσθεσε.

Τα αιτήματα των τουριστικών φορέων

 

Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Παράσχης, στάθηκε στη σημασία της δημιουργίας ξεχωριστού ευρωπαϊκού χαρτοφυλακίου για τον τουρισμό, επισημαίνοντας πως «αναβαθμίζει τον ρόλο χωρών με υψηλό τουριστικό αποτύπωμα όπως η Ελλάδα». Υπογράμμισε δε τις γεωπολιτικές και οικονομικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος και τόνισε την ανάγκη «εναρμόνισης των εθνικών πολιτικών σε ένα ενιαίο ευρωπαϊκό πλαίσιο που θα ενισχύει τη βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα του τουρισμού».

Ο πρόεδρος της AEGEAN και διευθύνων σύμβουλος της Autohellas, Ευτύχης Βασιλάκης, εξέφρασε στη συνέχεια την αισιοδοξία του για τη συμβολή του κ. Τζιτζικώστα στη διαμόρφωση λύσεων για την αερομεταφορά.

«Οι ευρωπαϊκές αερομεταφορές αντιμετωπίζουν δύο κύρια ζητήματα: τη στροφή σε βιώσιμα καύσιμα με επάρκεια και λογικό, ανταποδοτικό κόστος, την καλύτερη οργάνωση της εναέριας κυκλοφορίας και την ανάγκη για επενδύσεις υποστηριζόμενες από την Ευρωπαϊκή Ένωση», είπε, σημειώνοντας πως η AEGEAN συνεχίζει να επενδύει στη Θεσσαλονίκη με νέες γραμμές όπως η Σύρος και η Σμύρνη.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γιάννης Χατζής, στάθηκε στη σημασία της παρουσίας του Έλληνα Επιτρόπου στον κρίσιμο τομέα του τουρισμού. Εξέφρασε ανησυχία για ζητήματα όπως η βραχυχρόνια μίσθωση και η υπερφορολόγηση του κλάδου, ενώ σε ερώτηση για την επίδραση της πολιτικής Τραμπ στον τουρισμό, σημείωσε ότι «Ο τουρισμός είναι τομέας ψυχολογίας. Επηρεάζεται η ζήτηση, ειδικά σε περιοχές όπως η Σαντορίνη, που καταγράφει πτώση 21%, γεγονός που οφείλεται και στους πρόσφατους σεισμούς. Αντίθετα, η Αθήνα διατηρεί θετικό πρόσημο».

Αναφερόμενος στη Θεσσαλονίκη, τόνισε τη θετική πορεία της πόλης με άνοδο 7% στις αφίξεις την προηγούμενη εβδομάδα και ότι ηγείται της τουριστικής κούρσας μέχρι σήμερα μαζί με την Αθήνα, ενώ επισήμανε τη συμβολή της Συνθήκης Σένγκεν στην ενίσχυση του οδικού τουρισμού από Ρουμανία και Βουλγαρία. «Το πρόβλημα είναι η πρόσβαση από Τουρκία, με ουρές στα σύνορα έως και 8 ωρών. Δεν μπορούμε να μιλάμε για ποιοτικό τουρισμό αν η εμπειρία δεν είναι ολιστική», είπε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ), Άρης Μαρίνης, περιέγραψε δύο σοβαρά ζητήματα στον τομέα των μεταφορών τα οποία και θα μεταφέρει στον Ευρωπαίο Επίτροπο. Αυτά είναι η έλλειψη επαγγελματιών οδηγών, που φτάνει τους 3.000 στην Ελλάδα με εξαντλητικά ωράρια εργασίαςκαι υπερωρίες με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για πάνω από 2 εκατομμύρια πανευρωπαϊκά έως το 2030, καθώς και ο υπέργηρος στόλος τουριστικών λεωφορείων, με μέσο όρο ηλικίας τα 18 έτη, ο οποίος, όπως είπε, είναι από τους γηραιότερους στην ΕΕ.

«Είναι από τις ελάχιστες υπηρεσίες τουριστικού ενδιαφέροντος που δεν έχουν επιδοτηθεί τα τελευταία 20 χρόνια. Χρειαζόμαστε κίνητρα για ανανέωση στόλου», τόνισε.

Η συμμετοχή του ΣΕΤΕ και των κυριότερων φορέων επιβεβαιώνει συνεπώς τη σημασία της συνάντησης για τον σχεδιασμό της επόμενης μέρας στον τουρισμό. Η πορεία προς την πρώτη ενιαία ευρωπαϊκή στρατηγική για τον τουρισμό ξεκινά με διάλογο, διαβούλευση και σύμπραξη με τη Θεσσαλονίκη να αποτελεί τον τόπο εκκίνησης για τον ελληνικό τουρισμό.

Δήμητρα Τάγκα

Tελευταίες Ειδήσεις