Όπως δήλωσε στα Μακεδονικά Νέα ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος, κ. Κωνσταντίνος Κύρτσος «από το 2010 όταν εφαρμόστηκε τελευταία φορά το μέτρο της απόσυρσης μέχρι το 2020, η Ελλάδα ήταν στην 14η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση ανάμεσα στις χώρες με τα πιο παλαιά οχήματα. Από το 2020 και μετά είμαστε στην τελευταία θέση από τα 27 κράτη μέλη της Ε.Ε. ως η χώρα με τον πιο γηρασμένο στόλο. Μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων που κυκλοφορούν είναι τα 18 έτη».
Ωστόσο, ειδική κατηγορία στις οδικές αρτηρίες της χώρας αποτελούν τα φορτηγά και λεωφορεία που κυκλοφορούν, ο στόλος των οποίων επίσης είναι σε μεγάλο βαθμό γηρασμένος, εγείροντας θέματα περιβαλλοντικής ρύπανσης, ασφάλειας στους δρόμους, αλλά και ασφάλειας όσων οδηγούν αυτά τα παλαιά οχήματα.
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, ειδικά στα φορτηγά που διανύουν χιλιάδες χιλιόμετρα στους δρόμους της χώρας και εντός αστικού ιστού, η ανανέωση των παλαιών οχημάτων κρίνεται υπερ-απαραίτητη, καθώς σχεδόν τα μισά εξ αυτών έχουν ηλικία 20 ετών ή και μεγαλύτερη.
Μάλιστα σε ένα επαγγελματικής χρήσης όχημα, όταν αυτό έχει προσεγγίσει την εικοσαετία από το έτος κατασκευής, είναι ευκόλως κατανοητό ότι το κοντέρ του θα έχει γράψει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, καθώς βρίσκεται συνέχεια στους δρόμους ως εργαλείο δουλειάς, με αποτέλεσμα η επιβάρυνση που έχει δεχτεί, να είναι ακόμη μεγαλύτερη.
Μείωση στις πωλήσεις καινούργιων φορτηγών, αύξηση σε αυτές των λεωφορείων το 4μηνο
Σε επίπεδο αγοράς και όσον αφορά τις ταξινομήσεις νέων οχημάτων για τον μήνα Απρίλιο του 2025, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, σε ολόκληρη τη χώρα ταξινομήθηκαν δηλαδή αγοράστηκαν 923 καινούργια φορτηγά, σημειώνοντας αύξηση πωλήσεων της τάξης του 12,7% σε σχέση με τον περσινό Απρίλιο του 2024, όταν είχαν ταξινομηθεί 819 καινούργια φορτηγά. Ωστόσο, στο τετράμηνο Ιανουάριος – Απρίλιος 2025 σε σύγκριση με το ίδιο περσινό διάστημα υπάρχει μείωση πωλήσεων και μάλιστα αισθητή της τάξης του -10,5%.
Πιο συγκεκριμένα το διάστημα Ιανουάριος – Απρίλιος 2025 πωλήθηκαν 3.312 καινούργια φορτηγά οχήματα ανεξαρτήτως ωφέλιμου φορτίου, ενώ το διάστημα Ιανουάριος – Απρίλιος 2024 πραγματοποιήθηκαν 3.701 πωλήσεις.
Όσον αφορά τα λεωφορεία και τις πωλήσεις καινούργιων,υπήρξε αύξηση 19,8% τον φετινό Απρίλιο με 97 νέες ταξινομήσεις έναντι 81 τον Απρίλιο του 2024. Εξετάζοντας το διάστημα τετραμήνου Ιανουάριος – Απρίλιος 2025 με το ίδιο διάστημα του 2024 και εδώ έχει καταγραφεί μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις καινούργιων λεωφορείων κατά 107,6% με 353 και 170 πωλήσεις αντίστοιχα.
Αυξήθηκαν οι πωλήσεις καινούργιων φορτηγών σε Θεσσαλονίκη - Μακεδονία τον Απρίλιο
Σε επίπεδο Θεσσαλονίκης σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και στοιχεία που προέρχονται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), τον Απρίλιο του έτους που διανύουμε του 2025 πραγματοποιήθηκαν 57 ταξινομήσεις για αγορά καινούργιων φορτηγών, αυξημένες σε σχέση με τις 26 που είχαν πραγματοποιηθεί τον περσινό Απρίλιο (2024), όπως και σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα τον Μάρτιο του 2025 όταν στην Θεσσαλονίκη είχαν καταγραφεί 19 ταξινομήσεις για πωλήσεις καινούργιων φορτηγών.
Συνολικά στη Μακεδονία με εξαίρεση την πόλη της Θεσσαλονίκης, επίσης παρατηρήθηκε αυξητική τάση στις πωλήσεις καινούργιων φορτηγών, σημάδι θετικό για την ανανέωση του στόλου που πρέπει να υλοποιηθεί. Πιο συγκεκριμένα στη Μακεδονία τον Απρίλιο του 2025 έγιναν 61 ταξινομήσεις πωλήσεων καινούργιων φορτηγών, έναντι 48 τον Απρίλιο του 2024 και 51 τον φετινό Μάρτιο (2025).
Ο παράγοντας συντήρηση και η πρόταση για νέα απόσυρση
Σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς οχημάτων, εκτός από τα παλιά οχήματα που κυκλοφορούν στη χώρα μας, τα ίδια αρνητικά αποτελέσματα για το περιβάλλον αλλά και για το επίπεδο ασφάλειας στους δρόμους και τις εθνικές οδούς, επιφέρει και η ελλιπής συντήρηση των οχημάτων, λόγω κόστους και περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων των ελληνικών νοικοκυρών.
Όπως τόνισε στα Μακεδονικά Νέα ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος, κ. Κωνσταντίνος Κύρτσος «η άσχημη οικονομική κατάσταση των Ελλήνων τούς έχει οδηγήσει σε πλημμελή συντήρηση των οχημάτων τους. Άρα, παλιά οχήματα και κακοσυντηρημένα, αποτελούν κινούμενη ωρολογιακή βόμβα στους δρόμους. Ο Σύνδεσμος έχει υποβάλει προτάσεις στην πολιτεία για να εφαρμοστεί ξανά το μέτρο της απόσυρσης, ώστε να μειωθεί ο μέσος όρος ζωής των οχημάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα. Έτσι θα γλυτώσουμε από ρύπανση και θανάτους», κατέληξε.