mkdn.gr logo
mkdn.gr logo

100 χρόνια ΔΕΘ: Πώς βλέπουν και πώς θέλουν οι Θεσσαλονικείς την Έκθεση - Νέα έρευνα για το... viral στοιχείο της πόλης

Ακούστε το άρθρο 8'
24.06.2025 | 14:30
Shutterstock
Στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, η ΔΕΘ–HELEXPO δεν αποτελεί απλώς έναν εκθεσιακό οργανισμό, αλλά ένα εμβληματικό θεσμό με 100 χρόνια ιστορίας, βαριάς συμβολικής και οικονομικής σημασίας.

Μια νέα ποσοτική έρευνα της εταιρείας Interview που παρουσιάστηκε με αφορμή τη συμπλήρωση ενός αιώνα λειτουργίας της Έκθεσης καταδεικνύει ότι η ΔΕΘ αποτελεί όχι μόνο οικονομικό και κοινωνικό πολλαπλασιαστή, αλλά και αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας της πόλης. Ταυτόχρονα, αναδεικνύονται οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο θεσμός, αλλά και οι προτάσεις των πολιτών για ένα ακόμα πιο εξωστρεφές και σύγχρονο μέλλον.

Η αποδοχή του θεσμού: Μια υπόθεση ευρείας κοινωνικής συναίνεσης

Η έρευνα της Interview πραγματοποιήθηκε τον Μάιο και Ιούνιο του 2025 σε δείγμα 2.050 κατοίκων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, καταγράφοντας εντυπωσιακά ποσοστά κοινωνικής αποδοχής. Το 77% των ερωτηθέντων θεωρεί πολύ ή αρκετά σημαντικές τις εκθέσεις για την πόλη, με το 70% να δίνει ιδιαίτερη σημασία στον επετειακό χαρακτήρα της συμπλήρωσης 100 χρόνων.

Αξιοσημείωτη είναι και η ευρύτερη αποδοχή της ΔΕΘ ως θεσμού ενίσχυσης της εικόνας της Θεσσαλονίκης: το 83% των πολιτών πιστεύει ότι ενδυναμώνει το brand της πόλης, ποσοστό που αυξάνεται στο 91% μεταξύ των κατοίκων εκτός του Δήμου Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, το 99% έχει επισκεφθεί τουλάχιστον μία φορά την Έκθεση, ενώ το 52% δηλώνει ότι την επισκέπτεται κάθε χρόνο.

Οικονομική ώθηση και επαγγελματικός τουρισμός

 

Η ΔΕΘ–HELEXPO αναγνωρίζεται ευρέως ως βασικός μοχλός οικονομικής ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης. Το 79% θεωρεί ότι επηρεάζει θετικά την τοπική οικονομία, το 91% συνδέει τη διοργάνωση εκθέσεων με την αύξηση της πληρότητας στα ξενοδοχεία, ενώ το 77% επισημαίνει αύξηση της εμπορικής και καταναλωτικής δραστηριότητας κατά τις περιόδους διεξαγωγής.

Οι κλαδικές εκθέσεις, όπως η Agrotica, η Philoxenia, η Hotelia και η BEYOND, παίζουν κρίσιμο ρόλο στην τόνωση του επαγγελματικού τουρισμού, με το 79% των πολιτών να το επιβεβαιώνει. Επιπλέον, το 53% των επαγγελματιών του κέντρου της πόλης δηλώνει ότι η δραστηριότητα της ΔΕΘ έχει θετική επίδραση στην επιχείρησή του.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης, τόνισε κατά τη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της έρευνας πως «η ΔΕΘ έχει όφελος στην πόλη. Θέλουμε να μείνει στο ίδιο σημείο και να γίνει η ανάπλαση για να κερδίσει η τοπική οικονομία». Υπογράμμισε επίσης ότι «όσοι αντιτίθενται στην ανάπλαση καθυστερούν σημαντικά έργα της πόλης».

Πολιτιστική, κοινωνική και διπλωματική διάσταση

 

Η ΔΕΘ δεν είναι μόνο εκθεσιακό γεγονός. Στην ερώτηση για τις πιο ωφέλιμες δράσεις της, οι πολίτες ανέδειξαν τις ίδιες τις εκθέσεις (28,3%), τις θεματικές εκδηλώσεις και φεστιβάλ (16,1%), τις πολιτιστικές δράσεις (13,4%), τις υγειονομικές και παιδικές δραστηριότητες (10,7% και 9,0% αντίστοιχα). 

Σημαντική είναι και η αναγνώριση του θεσμού της Τιμώμενης Χώρας ως εργαλείου διεθνούς προβολής και οικονομικής διπλωματίας: το 31,2% πιστεύει πως ενισχύει τις διεθνείς οικονομικές σχέσεις και το 23,6% θεωρεί ότι ενισχύει την εξωστρέφεια της Θεσσαλονίκης. Σε σχετική ερώτηση, ο πρόεδρος της ΔΕΘ Αναστάσιος Τζήκας άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο η Τιμώμενη Χώρα της φετινής Έκθεσης να προέρχεται από τη Μέση Ανατολή, με επιφύλαξη λόγω των διεθνών εξελίξεων.

Η ΔΕΘ μέσα στον χρόνο και οι σταθμοί αναγέννησης

 

Ο κ. Τζήκας επισήμανε ότι η Θεσσαλονίκη όφειλε να έχει εκσυγχρονίσει το εκθεσιακό της κέντρο εδώ και 30 χρόνια. «Η έλλειψη υποδομών μάς στοίχισε μερίδιο αγοράς στον εκθεσιακό κλάδο», ανέφερε, προσθέτοντας πως «τα τελευταία 12 χρόνια προσπαθούμε να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος, με τριπλασιασμό των ημερών λειτουργίας, νέα εκθεσιακά προϊόντα και τον σχεδιασμό της ανάπλασης».

Ο γενικός διευθυντής της ΔΕΘ, Αλέξης Τσαξιρλής, στάθηκε στους βασικούς ιστορικούς σταθμούς του θεσμού, υπενθυμίζοντας ότι η πρώτη έκθεση έγινε το 1926 και πως σήμερα ο οργανισμός χρειάζεται ένα σύγχρονο περιβάλλον για να συνεχίσει να στηρίζει την αναπτυξιακή προοπτική της πόλης.

Ο πολιτικός αναλυτής και επικεφαλής της Interview, Δημήτρης Βασιλειάδης, δήλωσε από την πλευρά του πως η ΔΕΘ αποτελεί «viral» στοιχείο τα τελευταία χρόνια στην πόλη και είναι «σχεδόν απαγορευτικό να σκεφτεί κανείς την απομάκρυνσή της από τη σημερινή της θέση».

Προκλήσεις και προσδοκίες της επόμενης ημέρας

 

Παρά τη θετική εικόνα, η έρευνα αποτυπώνει και τα ζητήματα που απασχολούν τους πολίτες όπως το κυκλοφοριακό πρόβλημα (43,9%), η έλλειψη χώρων στάθμευσης (32,9%), τα θέματα ασφάλειας και διαδηλώσεων (14,5%). Το 32% δηλώνει ότι η ΔΕΘ επηρεάζει αρνητικά την καθημερινότητά του – κυρίως στο κέντρο. Ωστόσο, ένα μεγάλο ποσοστό (52%) αναφέρει πως δεν επηρεάζεται καθόλου. Η πλειοψηφία πάντως βλέπει λύση με την πλήρη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Για το μέλλον, το 39% των πολιτών επιθυμεί έναν συνδυασμένο χαρακτήρα της ΔΕΘ (εμπορικό, πολιτιστικό, κοινωνικό), το 38,9% θέλει ενίσχυση του διεθνούς χαρακτήρα, το 31,2% ζητά έμφαση στις νέες τεχνολογίες και το 9,8% μεγαλύτερη κοινωνική προσφορά.

Ένα μέλλον πιο βιώσιμο, ψηφιακό και εξωστρεφές

 

Η ΔΕΘ–HELEXPO έχει μπροστά της το μεγάλο στοίχημα της ανάπλασης του εκθεσιακού της κέντρου, ώστε να συνεχίσει να ενσωματώνει τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτιστικές προσδοκίες των Θεσσαλονικέων. Η ιστορική της πορεία αποτελεί ισχυρό θεμέλιο για το μέλλον, το οποίο –όπως φάνηκε και από την έρευνα– πρέπει να χαρακτηρίζεται από βιωσιμότητα, καινοτομία και διεθνή προσανατολισμό.

Το 100ό έτος της ΔΕΘ δεν αποτελεί μόνο αφορμή για εορτασμούς, αλλά και ευκαιρία επανατοποθέτησης ενός θεσμού-συμβόλου της Θεσσαλονίκης στην επόμενη εποχή.

Δήμητρα Τάγκα

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Τζήκας για ανάπλαση ΔΕΘ: Χωρίς ξενοδοχείο και επιχειρηματικό κέντρο - Στα χέρια του Πρωθυπουργού η απόφαση
Ελλάδα24.06.25 | 10:43
Δήμητρα ΤάγκαΤζήκας για ανάπλαση ΔΕΘ: Χωρίς ξενοδοχείο και επιχειρηματικό κέντρο - Στα χέρια του Πρωθυπουργού η απόφαση