Οι άνθρωποι του κλάδου κρούουν για ακόμη μια χρονιά τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς έλλειψη προσωπικού σημαίνει χαμηλότερης ποιότητας παρεχόμενες υπηρεσίες από τις επιχειρήσεις τουρισμού και εστίασης, εκεί όπου παρατηρείται και το μεγαλύτερο πρόβλημα.
Σχολιάζοντας το συγκεκριμένο θέμα η πρόεδρος του Πανελληνίου Σωματείου Καταστημάτων - Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης (ΠΑΣΚΕΔΙ), Νίκη Κωνσταντίνου δήλωσε στα Μακεδονικά Νέα πως «και το 2025 υπάρχει έντονο έλλειμα προσωπικού στην εποχική εστίαση. Το φαινόμενο δεν είναι συγκυριακό, καθώς οι ακάλυπτες θέσεις εργασίας ανέρχονται σε εκατοντάδες χιλιάδες».
Οι εκτιμήσεις και τα στοιχεία των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται στους κλάδους εστίασης και τουρισμού, κάνουν λόγο για 80.000 κενά σε μη καλυπτόμενες θέσεις εργασίας. Μιλώντας στα Μακεδονικά Νέα ο κ. Δημήτρης Τσαρούχας, μέλος της Διοικητικής Επιτροπής του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης και εστιάτορας με μεγάλη εμπειρία, επιβεβαίωσε από την πλευρά του το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος στον οποίο δραστηριοποιείται. «Φέτος παρατηρούμε μεγάλο έλλειμα εργασίας στον τουριστικό τομέα, με την εστίαση να αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα και σε ανειδίκευτο προσωπικό. Οι μελέτες δείχνουν περισσότερες από 80.000 κενές θέσεις εργασίας στη χώρα μας, στους δυο παραπάνω κλάδους», τονίζει χαρακτηριστικά.
Ίδια εικόνα μεταφέρει με δήλωσή του στα Μακεδονικά Νέα και ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας και Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ξενοδόχων, Ηρακλής Τσιτλακίδης, ο οποίος υπογράμμισε πως «υπάρχει προβληματισμός για τη στελέχωση των επιχειρήσεων. Στα ξενοδοχεία οι ελλείψεις επικεντρώνεται κυρίως στο κομμάτι θέσεων υψηλής εξειδίκευσης όπως μάγειρες, σεφ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν παρατηρούνται και αλλού. Οι μετακλητοί μπορούν να καλύψουν μόνο θέσεις χαμηλότερης εξειδίκευσης. Θα πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη στήριξη του κλάδου και των εργαζομένων με συγκεκριμένα μέτρα, ώστε οι εργαζόμενοι να παραμείνουν στον κλάδο του τουρισμού».
Η εικόνα σε Βόρεια Ελλάδα και Κεντρική Μακεδονία
Όσον αφορά τον αριθμό των ελλείψεων προσωπικού σε εστίαση και τουρισμό η κυρία Κωνσταντίνου ανεβάζει αυτό το νούμερο σε εξαψήφιο και εξηγεί ότι μόνο στη Βόρεια Ελλάδα τα κενά ανέρχονται στις 60.000.
Οι περισσότερες ελλείψεις προσωπικού αφορούν καμαριέρες, σερβιτόρους, receptionist, λαντζέρηδες, μάγειρες και κηπουρούς.
Στην Κεντρική Μακεδονία το ποσοστό των κενών θέσεων ανέρχεται στο 10%. Οι υπόλοιπες περιοχές της χώρας που αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα είναι νησιωτικές, καθώς σε αυτές υπάρχει και μεγαλύτερη ανάγκη για προσωπικό κατά τη θερινή περίοδο, με την περιοχή του Νοτίου Αιγαίου να κατέχει την πρωτιά, καταγράφοντας κενές θέσεις εργασίας στους δυο εξεταζόμενους κλάδους σε ποσοστό 24%, με την Κρήτη να ακολουθεί με ποσοστό 18%.
Τα αίτια του προβλήματος
Η Ν. Κωνσταντίνου παραθέτει ως αίτιο του προβλήματος την καχυποψία των εργαζομένων έναντι των εργοδοτών στην εστίαση, επισημαίνοντας με νόημα: «Αν δεν προσέξουμε τον εσωτερικό μας πελάτη που είναι ο εργαζόμενος και δεν είναι σωστά εκπαιδευμένος και καλά αμειβόμενος, με καλυμμένες τις ασφαλιστικές εισφορές, τότε δεν μπορούμε να μιλάμε για επιχειρήσεις με δείκτη βιωσιμότητας».
Ένα μεγάλο και σύνθετο πρόβλημα το οποίο συμβάλει στην διατήρηση των κενών θέσεων εργασίας είναι αυτό που αναφέρει ο κ. Τσαρούχας και αφορά τους αφανείς εταίρους. Όπως περιγράφει η μέθοδος που ακολουθούν είναι η εξής: Βάζει κάποιος τα χρήματα και ανοίγει μια επιχείρηση, ωστόσο εμφανίζεται άλλο πρόσωπο, συνήθως αλλοδαπός, ως ιδιοκτήτης ή κύριος εταίρος. Καθώς δεν έχουν αυξημένα λειτουργικά έξοδα, αφού δεν καταβάλουν ασφαλιστικές και φορολογικές εισφορές στο κράτος, έχουν την δυνατότητα και προσφέρουν μεγαλύτερα μεροκάματα. Έτσι ο εργαζόμενος επιλέγει το υψηλό μεροκάματο με το κράτος να μην μπορεί να διεκδικήσει τις οφειλές που έχουν δημιουργηθεί, γιατί είναι πολύ δύσκολο να εντοπίσει τον λεγόμενο «μπροστινό» δηλαδή τον αφανή εταίρο. Για το συγκεκριμένο θέμα ετοιμάζονται παρεμβάσεις στο υψηλότερο πολιτικό επίπεδο από φορείς που εκπροσωπούν τον κλάδο της εστίασης.
Οι προτεινόμενες λύσεις
Οι άνθρωποι των δυο κλάδων έχουν σειρά προτάσεων για την επίλυση του προβλήματος μερικώς ή και ολικώς.
«Πρέπει να ενισχύσουμε την ανάγκη μας για προσωπικό με προτάσεις και να σεβαστούμε την ανάγκη των εργαζομένων να βιοποριστούν», αναφέρει η πρόεδρος του ΠΑΣΚΕΔΙ, υπογραμμίζοντας τις θέσεις του Σωματείου. «Είναι σημαντικό η σχέση εργοδότη -εργαζόμενου να μην είναι ευκαιριακή. Η εκπαίδευση διασφαλίζει και την καλύτερη δυνατή ποιότητα για τον πελάτη. Χρειάζονται εξειδικευμένα προγράμματα στέγασης, επιδότηση του εποχικού προσωπικού και υποχρεωτική καταγραφή και δημοσιοποίηση των αναγκών για θέσεις εργασίας με πλήρεις όρους (ωράριο εργασίας, μισθό, παροχές). Πρέπει να είναι γνωστές από τώρα για την επόμενη χρονιά, οι ανάγκες και τι αριθμός θέσεων εργασίας πρέπει να καλυφθεί».
Από την πλευρά του ο κ. Τσαρούχας τόνισε «ίσως να μπορέσουμε να έχουμε προσωπικό από ξένες χώρες, το οποίο αφού εκπαιδευτεί σωστά, θα καλύψει κάποια από τα κενά που παρατηρούνται».